Saturday, September 12, 2009

Tarik Balik Filem Dari Toronto International Festival!

HALAMAN HIBURAN

PALESTIN Sabtu, Sept 12 2009. ARTIS dan intelektual Palestin berseru supaya pengeluar-pengeluar filem Arab menarik balik filem-filem mereka dari Toronto International Film Festival (TIFF), sebagai sebahagian dari protes terhadap acara penampilan jelas Tel Aviv mengenepikan sejarah dan budaya Palestin di tanah yang diduduki dan dijajah zionis Israel.

"Sebuah boikot yang lebih kuat dari hanya sekedar protes!" seperti dikutip pejabat berita Maan dari presiden Palestin Cinema Group, Yahya Barakat yang mengatakan hal tersebut, di luar bangunan Kanada di Tepi Barat kota Ramallah.

Yahaya meminta pembuat filem Palestin dan Arab menarik semua hasil karya mereka dari festival tersebut. "Kami tak mahu pentadbir [TIFF] hantar hasil karya perfileman Arab dan Palestin di festival, dengan alasan 'sederhana'.." Katanya menjawab balik pada sebuah surat terbuka dari TIFF, Bailey Cameron.

Ahli Palestin Cinema Group, puluhan penulis dan intelektual telah menandatangani petisyen yang menyatakan pentingnya perpaduan Arab dalam masalah ini.. jadi penonton filem di Toronto akan memahami sifat bias dari program 'City to City' yang menyorot bandar di Tel Aviv secara tidak betul. (AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails