Sunday, September 06, 2009

China Bergolak Lagi, 5 Terbunuh, Serangan Jarum Suntikan.

JENDELA GLOBAL
Chinese security forces block an entrance to the People’s Square in Urumqi, yesterday. —Reuters pic


URUMQI 5 Sept. - Beribu-ribu askar China dengan bantuan kereta kebal melakukan rondaan di ibu kota wilayah Xinjiang hari ini, selepas lima orang terbunuh dalam protes terbaru membantah beberapa serangan jarum suntikan yang didakwa dilakukan oleh puak pemisah Islam Uighur.

Serangan dengan jarum suntikan itu menimbulkan ketakutan di kalangan penduduk yang masih trauma dengan rusuhan etnik dua bulan lalu yang dilaporkan telah meragut hampir 200 nyawa. Hari ini menandakan genap dua bulan sejak berlakunya rusuhan yang merupakan keganasan etnik terburuk di Xinjiang dalam tempoh berpuluh-puluh tahun.

Polis separa tentera mendirikan sekatan jalan raya di sekitar ibu pejabat kerajaan dan Parti Komunis, di mana pasukan keselamatan melepaskan tembakan gas pemedih mata semalam untuk menyuraikan sekumpulan penunjuk perasaan etnik Han. Penunjuk perasaan itu menuduh kerajaan tidak bertindak tegas untuk melindungi mereka daripada diserang puak pelampau di kalangan masyarakat Uighur di sini.

Jalan masuk ke kawasan penduduk Islam di bandar ini masih disekat oleh ribuan askar yang menggunakan penghadang besi dan kereta kebal. Belum ada angka terbaru bagi serangan dengan jarum suntikan itu tetapi laporan tidak sah mendakwa insiden baru terus berlaku.

Selepas khabar angin mengenainya tersebar selama berhari-hari, serangan jarum suntikan itu akhirnya dilaporkan secara rasmi pada Rabu lalu. Semalam, Timbalan Datuk Bandar Urumqi, Zhang Hong berkata, 21 suspek yang kesemuanya Uighur ditahan termasuk empat orang yang didakwa, manakala kebanyakan mangsa adalah Han. Polis berkata, hospital-hospital di sini merawat 531 orang yang mendakwa mereka diserang, 106 daripada mereka jelas menunjukkan tanda-tanda diserang dengan jarum, lapor agensi berita Xinhua. - AP

Komen Blog Ibnu Hasyim: Menurut berita yang kami terima malalui telefon dari China, penunjuk perasaan etnik Han yang 'menuduh kerajaan tidak bertindak tegas untuk melindungi mereka daripada diserang puak pelampau di kalangan masyarakat Uighur' mula membuat hal, pada hal dulu merekalah yang merampas tanah-tanah penduduk Uighur macam yang berlaku di Palestin. Sila lihat lagi...

http://www.eramuslim.com/berita/dunia/cina-klaim-ratusan-orang-di-urumqi-diserang-dengan-jarum-suntik.htm

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails