Sunday, August 14, 2022

S/Rushdie (1) Hina Agama, Demontrasi -Ibnu Hasyim.



Demontrasi Adalah Tunjuk Perasaan. December 17, 2007
CATATAN PERJALANAN Ibnu Hasyim 

TERINGAT saya sewaktu terperangkap di Airport Manila pada pertengahan tahun 80an, penerbangan terhenti kerana demontrasi anti Marcos yang menjadi Presiden Filipina pada waktu itu. Terperangkap aku beberapa hari di sana. 


Nasib baik ada beberapa jamaah Islam yang tidak ku kenali awalnya, ku temui di Masjid Manila membantu aku di sana. Waktu itu kami terkepung dalam masjid, yang kononnya berlaku pergeseran di luar masjid dengan puak-puak Kristian di situ. Mereka berkesempatan menyelamatkanku.

I. Demontrasi Manila.

Ferdinand Emmanuel Edralin Marcos lahir pada tanggal 11 September 1917 dan meninggal pada tanggal 28 September 1989. Dia terpilih menjadi presiden Filipina pada tahun 1966 dan digulingkan dari kekuasaan pada tahun 1986 dalam sebuah revolusi besar-besaran tak berdarah.

Bermulalah tunjuk perasaan demi tunjuk perasaan di sana sini, yang akhirnya tersungkur juga pemimpin nombor satu negara tersebut. 

Itukah sebabnya kerajaan yang berkuasa, takut sangat dengan demontrasi walaupun berlaku secara aman?

Kita juga tidak pernah lupa dalam sejarah Malaya, orang Melayu juga pernah membuat tunjuk perasan anti komunis di Semenyeh dan beberapa tempat lagi. UMNO juga pernah mengadakan beberapa siri himpunan tunjuk perasaan dalam sejarahnya, membantah Malayan Union. 
Bahkan ramai pemimpin-pemimpin UMNO yang naik kepimpinannya dengan demontrasi, terutama sewaktu mereka menjadi pemimpin pelajar. Apakah itu bukan budaya kita?

Kira-kira sebelum tahun 80an dulu, terkenal beberapa tuntutan pekerja terhadap majikan melalui kegiatan yang disebut ‘mogok’… Syarikat bas, kilang-kilang dan lain-lain, bahkan ada tindakan murid kepada guru sekolah melalui mogok. 

Mogok itupun demontrasi atau tunjuk perasaan. Apalagi bila berlaku penghinaan ke atas agama Islam, kebanyakan umat Islam di dunia yang tidak boleh berbuat apa-apa, hanya menentang melalui demontrasi atau ‘unjuk rasa’ (dalam bahasa Indonesia).

Saya paparkan beberapa catatan pengalaman saya (sekitar hujung tahun 80an) dalam beberapa demontrasi…

II. Demontrasi Umat Islam Yala.

Kami sampai di simpang tiga belakang pekan Yala. Tidak tahu jalan mana yang hendak dituju. Baru hendak tanya, tapi ditegur lebih dulu oleh seorang lelaki berkupiah putih, “Nak ke mana saudara?”

“Nak ke tempat perhimpunan Islam…”

“Perjumpaan yang mana? Ijtimak tabligh atau berarak ala Iran. Kedua-duanya diadakan serentak di sini!” Dia tanya balas.

“Tunjuk perasaan membantah Salman Rushdie yang menghina Islam.” Aku menegaskan.

Dia terus menunjukkan jalannaya. Kereta kami, kereta luar bernombor daftar Malaysia pun menyusur perlahan-lahan. Dari jauh nampak surau kecil di pinggir sebuah padang. Ramai orang Islam berhimpun. Suara azan bergema berkumandang di udara melalui pembesar suara yang tergantung di tiang tinggi dengan megahnya mengarah ke segenap penjuru. Kami pun solat zohor bersama-sama mereka. Dari cara bersolat dapat ku ketahui golongan Sunni dan Syiah sembahyang bersama-sama.

Orang Syiah meletakkan batu kecil di tempat sujud. Sama-sama bersujud. Tidak bermusuh, tidak bergaduh. Sama-sama mengadap Allah SWT. Membulatkan tekad menyatakan bantahan kepada agen-agen kuffar yang menghina Allah dan NabiNya Muhammad SAW. Itulah ujian kepada pendokong dan penyokong Islam supaya pertahankan maruah agamanya. Lepas sembahyang seorang lelaki naik ke pentas yang mengadap ke surau itu. Beliau berpidato dalam bahasa Thai.

Orang ramai mula berhimpun. Pemberita dan jurugambar sibuk dengan tugasnya. Tiap patah suara ditekankan kuat, disambut oleh hadirin dengan gema takbir seolah-olah mampu menggegarkan pekan Yala atau disebut juga pekan Nibung itu. Lepas satu, satu… Penceramah bertukar ganti. Bekas wakil rakyat di Selatan Thai pun berpidato. Juga ramai tokoh-tokoh muda tempatan berpidato dalam loghat tempatan, hampir-hampir macam loghat Kelantan.

Mereka menghuraikan tiap sudut buku ‘The Setanic Verses’ karya Salman Rushdie yang menghina Islam dan Nabi Muhammad itu. Mereka bersetuju dan mengucapkan syabas kepada Imam Khomeini pemimpin revolusi Islam Iran yang berani menghukum penjenayah. 

“Bukan Imam Khomeini penjenayah seperti tuduhan kuncu-kuncu barat, tetapi Salman Rushdie!! Salman rush-die mesti dibunuh!!” Kata seorang penceramah bersemangat, sambil mengangkat senjata M16 tiruan mainan kanak-kanak sebagai symbol hukum bunuh.

Disambut hadirin dengan takbir ‘Allahu Akbar!” dan seruan “Bunuh Salman Rushdie!!”

Sampai pula giliranku berceramah. “Cuba lihat saudara-saudara! Seorang tok guru agama yang mengajar di surau dan pondok Malaysia, sanggup turun ke padang berdemontrasi bersama-sama 50,000 rakyat untuk menyatakan kebiadaban Salman Rushdie di Kuala Terengganu beberapa hari lepas!!” Kataku.

“Kalau di zaman pemerintahan Khalifah Islam Al-Muktasim Billah… seorang wanita Islam sedang berniaga di negeri kafir ribuan kilometer jauhnya dari ibunegara, telah dijatuhkan maruahnya di khalayak ramai hingga terbuka auratnya.. Muslimah itu telah menjerit meminta perlindungan kepada Khalifah kerana maruahnya tercemar, maka Khalifah Islam itu sanggup menghantar satu angkatan tentera ke negeri kafir tersebut untuk menghukum penjenayah, hanya kerana aurat seorang Muslimah! 

"Apalagi Nabi kita, Nabi umat Islam, Nabi yang maksum telah dihina dan diperkosa maruahnya!! Apakah kita masih mahu berdiam diri??” Ucapanku disambut gegak gempita dengan gema takbir yang menyeram dan menegakkan bulu roma.

Bila masuk waktu Asar, perserta demontrasi pun bersembahyang beramai-ramai atas pasir dan rumput padang itu. Lepas sembahyang patung Salman keparat itu dibakar. Ramai-ramai keluar berarak ke dalam bandar. Dimulai dengan barisan kanak-kanak, mereka dilatih supaya tidak takut mati kerana Islam. Diikuti dengan muslimat-muslimat, kerana proses tarbiah bukan di bibir mulut atau atas kertas sahaja, bahkan perlu dipraktikkan dan diuji. Disambung oleh kaum lelaki samada tua atau muda.

Antaranya ada yang memakai kain lilit kepala bertulis ‘La Ilaha Illallah’. Bajunya bertulis beberapa tulisan Arab, sambil membawa bendera atau sepanduk tulisan Jawi dan Thai. Penceramah-penceramah terus membakar semangat, berceramah di atas jeep yang sedang bergerak perlahan, dengan corong pembesar suara dihalakan kepada orang ramai. 

Demontrasi terus berjalan lancar, tiada siapa mengganggu, terus masuk ke pekan Yala. Kerana polis pun turut berkawal dengan baik, tidak bertindak liar dan ganas. Orang ramai pun mendengar dengan tenang. Tiada apa-apa berlaku.

III. Demontrasi di KL.

Hal ini mengingatkanku kepada tragedi demontrasi 25 Disember Hari Natal tiga tahun sebelumnya di Jalan Ampang Kuala Lumpur. Kira-kira 70 aktivis Islam berhimpun di depan pejabat kedutaan Kesatuan Republik Sosialis Soviet (USSR), membantah secara aman penaklukan beramai-ramai tentera kafir Marxis Rusia di bumi Afghanistan. Aku juga berceramah mengutuk rejim diktatur penjajah Beruang Merah bangsat itu.

Seorang tokoh PAS berceramah, “… 7 tahun lalu bila fajar 25 Disember Hari Natal mulai menyinsing, maka lebih 5,000 tentera Rusia menyerbu masuk ke bumi Afghanistan. Mereka menyerang, membunuh, menyeksa, memperkosa rakyat, merosakkan tanaman, ternakan dan permukaan buminya, menandakan bermulanya penjajahan ke atas umat Islam di negara itu. Mereka terus menambahkan kekuatan dari masa ke masa demi mengekalkan kezaliman dan kekuatan mereka!” Suaranya yang parau semakin jelas dan lantang, “Kami mahu kamu wahai komunis Rusia, keluar dari bumi Afghanistan sekarang juga!!”

Disambut dengan takbir dan teriakan, “Kami tetap bersama mujahidin!” oleh para demontrasi.

Malangnya, pihak berkuasa Malaysia terus merempuh dan menyuraikan tunjuk perasaan itu dengan sewenang-wenangnya, walaupun ianya dilakukan secara aman. Akhirnya 17 orang ditahan. Lebih menyedihkan lagi, besoknya terpampang di dada sebuah akhbar tempatan, tajuk besarnya berbunyi ‘Bayangan Memali di Kuala Lumpur’. Orang ramai cuba dikelirukan, demontrasi yang dibayangkan sebagai ‘keganasan di Memali’.

Walaupun sebenarnya peristiwa di Memali itu sendiri adalah keganasan pembunuhan beramai-ramai pihak kerajaan ke atas rakyat, bukan sebaliknya, seperti yang gambarkan oleh media mereka. 

Berbeda dengan demontrasi di Tahailand yang ku hadiri kali ini, ianya dibiarkan dan dikawal. Peserta demontrasi boleh pulang ke rumah masing-masing dengan aman. Aku pun pulang ke tempat singghku di Pattani, boleh tidur dengan tenang hingga pagi.

Besoknya, sedang aku minum pagi di sebuah warung di pekan Palas Pattani seperti biasa, tiba-tiba datang kawanku anak tempatan yang sama-sama berdemontrasi semalam dengan tergopoh-gapah. Belum sempat duduk dia sudah menyapa, “Mu lihat tv malam tadi??”

“Tidak!” Kataku menggeleng kepala.

“Demo semalam dapat liputan molek di tv Thai Bahagian Selatan. Seterusnya akan diadakan demo di Hadyai, Bangkok dan beberapa bandar lagi..” Jelasnya dengan gembira dan sedikit bangga. “O ya, gambarmu sedang berceramah pun ada tersiar juga!!”

Bersambung..

Catatan Perjalanan: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 16-12-2007. KL.

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails