Saturday, August 20, 2022

PN tuntut TPM. PAS pegang keputusaan awal..

 

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob

Tuntutan lantik TPM daripada PN: Ini jawapan Ismail Sabri

KUALA LUMPUR: Perikatan Nasional (PN) terus menuntut pelantikan seorang Timbalan Perdana Menteri daripada gabungan parti itu.

Pemimpin PN membangkitkan apa yang mereka dakwa ada perjanjian dengan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengenai jawatan itu yang sepatutnya diberikan kepada BERSATU ketika menyokongnya dipilih sebagai Perdana Menteri selepas Tan Sri Muhyiddin Yasin melepaskan jawatanya setahun lalu.

Bekas Ketua Setiausaha Sulit kepada Muhyiddin, Datuk Dr Marzuki Mohamad, mendakwa perjanjian di antara PN dengan Ismail Sabri termasuk jawatan itu, sememangnya wujud.

Media sebelum ini pula melaporkan calonnya ialah Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mohamed Azmin Ali.

Namun, dalam sidang media sempena setahun pentadbirannya, Ismail Sabri ketika ditanya berhubung perkara itu menjelaskan belum ada keperluan melantik Timbalan Perdana Menteri.

Beliau berkata, ini kerana sudah ada empat jawatan Menteri Kanan yang turut berperanan dan mendapat keistimewaan menyamai Timbalan Perdana Menteri. 

Itu (lantik Timbalan Perdana Menteri) biarlah dulu. Setakat hari ini, seperti kita tahu saya sudah ada empat menteri kanan yang membantu saya dan seolah-olah sudah ada empat Timbalan Perdana Menteri yang membantu saya.

"Faedah yang mereka peroleh hampir sama. Ada pengawal pengiring, polis, macam-macamlah. Lebih kurang Timbalan Perdana Menteri juga. Jadi setakat ini, tidak membebankan saya tanpa Timbalan Perdana Menteri kerana keempat-empat menteri kanan sudah mewakili parti yang sudah ada," katanya.

Beliau juga berkata, PAS yang menjadi sebahagian kerajaan tidak pernah menuntut jawatan menteri kanan.

"Cuma PAS sahaja tidak ada. Kalau tak, PAS pun boleh menuntutlah. Kenapa ada UMNO, ada GPS (Gabungan Parti Sarawak) dan dua BERSATU. Patutnya satu BERSATU, satu PAS, satu UMNO dan satu GPS.

"PAS tidak pernah timbulkan isu ini. Jadi saya rasa semua orang menerima. Ada sedikit kelebihan dan kekurangan. Tak nak ada isu dan perkara yang boleh jadi isu besar, merosakkan hubungan antara kita, kita selesaikan. Tapi yang cakap banyak itu orang diluar," katanya.

Namun, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula dilaporkan berkata, partinya berpegang kepada keputusan awal penubuhan kerajaan pimpinan PN, iaitu tiada pelantikan Timbalan Perdana Menteri dilakukan dan tiada sebarang perjanjian dibuat. (BH)


Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails