Saturday, August 20, 2022

M'sia 'belajar' guna ganja perubatan. Indonesia tolak.

 

Balang berisi ganja di sebuah dispensari di Bangkok, Thailand. - Foto REUTERS

1. Malaysia mahu 'belajar' guna ganja untuk perubatan daripada Thailand

BANGKOK: Malaysia berhasrat untuk belajar daripada Thailand berhubung dasar penggunaan ganja dalam usahanya untuk membenarkan penggunaan dadah itu bagi tujuan perubatan.

Berdasarkan sumber pegawai Kementerian Kesihatan (KKM) hari ini, Malaysia kini sedang membangunkan rangka kerja bagi tujuan itu.

"Kami sedang membangunkan rangka kerja kami sendiri untuk penggunaan ganja bagi tujuan perubatan, dan ingin belajar dari Thailand," katanya yang enggan dikenali, kepada Reuters.

Hasrat itu disuarakan selepas Menteri Kesihatan Thailand menyatakan perancangannya untuk bertemu rakan sejawatnya di sini semasa mesyuarat menteri kesihatan Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) minggu depan. 

Forum itu akan dimanfaatkan Thailand bagi mempamerkan usahanya dalam 'menghalalkan' ganja bagi tujuan perubatan, sekali gus menjadi komoditi ekonomi yang menguntungkan.

Thailand membenarkan penggunaan ganja bagi tujuan perubatan pada 2018 untuk meredakan kesakitan dan keletihan, sekali gus menjadi negara Asia pertama yang 'menghalalkan' penanaman ganja dan penggunaannya dalam makanan serta minuman.

Penanaman dan penggunaan ganja secara rekreasi kini adalah haram di Malaysia, di mana pemilikan lebih daripada 200 gram dadah itu boleh dijatuhi hukuman mati mandatori.

Namun, Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin, berkata import dan penggunaan ganja perubatan di bawah preskripsi doktor adalah dibenarkan jika ia berdaftar dan dilesenkan oleh Pihak Berkuasa Kawalan Dadah.

Pada April lalu, Khairy berkata, kerajaan mengalu-alukan kajian klinikal untuk kegunaan perubatan cannabidiol iaitu bahan kimia dalam kanabis yang tidak memberikan kesan mengkhayalkan kepada pengguna.

Bulan lalu, agensi berita BERNAMA melaporkan, KKM menyasarkan untuk mula mendaftarkan beberapa produk cannabidiol tahun depan selepas mengkaji keselamatannya, walaupun proses kelulusan untuk penanaman ganja masih panjang.

Menteri Kesihatan Awam Thailand, Anutin Charnvirakul, selaku individu utama bertanggungjawab dalam pengesahan ganja untuk tujuan perubatan, menganggarkan industri itu boleh menjana sehingga lebih daripada AS$3 bilion (RM13 bilion) dalam tempoh lima tahun.

"Topik perbincangan adalah mengenai cara untuk bersama-sama memajukan dasar seperti ini untuk mendapatkan manfaat, dari segi ekonomi dan perubatan.

"Kami mahu semua orang mengiktiraf manfaat tumbuhan ganja ini. Semakin ramai orang berminat dalam bidang ini, lebih banyak pembangunan dan penyelidikan akan tercipta," katanya pada sidang akhbar di Bangkok.

Menurut Thailand, dasar ganja negara itu meliputi tujuan perubatan dan kesihatan, namun bukan bagi penggunaan rekreasi, walaupun undang-undang yang dikuatkuasakan secara tergesa-gesa itu mewujudkan ruang bagi tujuan berkenaan.-REUTERS


2. Mahkamah Indonesia tolak gesaan benarkan ganja untuk perubatan Julai 20, 2022 @ 4:52pm  

JAKARTA: Sembilan panel hakim Mahkamah Perlembagaan Indonesia hari ini menolak semakan kehakiman terhadap undang-undang narkotik negara yang akan membuka jalan untuk membenarkan ganja bagi kegunaan perubatan.

Pada 2020, tiga ibu kepada kanak-kanak menghidap Cerebral Palsy (CP) yang disokong oleh masyarakat sivil memfailkan semakan kehakiman terhadap undang-undang narkotik yang ketat di negara itu dengan alasan ganja boleh digunakan bagi merawat gejala penyakit.

Kumpulan hakim itu berkata, penyelidikan yang ada tidak mencukupi sebagai justifikasi bagi membolehkan keputusan memihak kepada plaintif.

Bagaimanapun, panel hakim menggesa kerajaan menjalankan penyelidikan segera mengenai penggunaan terapeutik narkotik.

"Mahkamah menekankan supaya kerajaan membuat susulan dalam kadar segera... keputusan yang boleh digunakan untuk menentukan dasar, termasuk dalam kes ini kemungkinan untuk melakukan perubahan undang-undang," kata seorang daripada hakim, Suhartoyo. 

Semua plaintif menyifatkan pengharaman narkotik bagi tujuan perubatan sebagai pelanggaran perlembagaan hak rakyat untuk mendapatkan perkhidmatan kesihatan dan manfaat daripada pembangunan sains dan teknologi.

Negara Asia Tenggara itu memiliki satu daripada undang-undang anti-dadah yang paling ketat di dunia, dengan hukuman memiliki atau mengedar sejumlah besar narkotik adalah termasuk penjara seumur hidup dan hukuman mati.

Bagaimanapun, isu itu baru-baru ini mendapat perhatian selepas seorang wanita, Santi Warastuti, yang anak perempuannya berusia 13 tahun menghidap CP menggesa ganja dihalalkan untuk penyelidikan perubatan di pusat bandar Jakarta.

Kisah ibu berusia 43 tahun itu tular selepas dia memegang sepanduk 'tolong, anak saya memerlukan ganja perubatan' di jalan raya yang sesak.

Parlimen Indonesia baru-baru ini membincangkan bagi pindaan peraturan yang mengawal ganja perubatan, dengan menyatakan akan menjalankan kajian menyeluruh mengenai manfaatnya.

Untuk rekod, Thailand menjadi negara pertama di rantau ini yang membenarkan penggunaan ganja bagi tujuan perubatan pada 2018, kemudian membenarkan penanaman dan penggunaan kanabis pada tahun ini. - REUTERS

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Malaysia 'belajar' guna ganja perubatan dari Thailand. Indonesia tolak, pada hal Aceh terkenal sebagai pusat pengedaran ganja sebelumnya.


Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

1 comment:

Anonymous said...

Bukan kosong tu. Nanti depa juga yg dapat kontrak tanam ganja. Banyak masyuk tu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails