Monday, June 20, 2022

Boleh nikmati hidangan ganja di sini. Ini syaratnya..

 

Ganja Legal di Thailand, Pemerintah Buat Aturan Makanan Guna Ganja Foto: Site News / StockPhoto

KL/IH: Bangkok, pemerintah Thailand sudah melegalkan penggunaan ganja di sana. Setelah muncul peraturan ketat mengenai penggunaan ganja dalam makanan dan minuman.

Thailand menjadi salah satu negara pertama yang melegalkan penggunaan ganja. Kebijakan ini diikuti dengan langkah Kementerian Pertanian Thailand yang mengedarkan ganja secara percuma.

Di bar terdapat menu restoran dan kedai kopi, semuanya dipromosikan untuk menarik minat pengunjung. Melansir Kebangsaan Thailand (18/06), pihaknya tetap mengawasi peredaran hingga kepada pemakanan ganja.

Kementerian Kesihatan Thailand merilis peraturan rasmi yang wajib dilakukan oleh semua pelaku usaha di industri makanan. Aturan makanan ini fokus kepada olahan makanan dan minuman yang menggunakan ganja.


Foto: Site News/StockPhoto

Kandungan peraturan tersebut menjelaskan bahawa setiap pelaku perniagaan makanan, pengusaha makanan termasuk pasar raya, restoran, tempat makan, dan sebagainya mesti memasukkan maklumat ini.

"Mesti jelas bahawa makanan yang mengandungi ganja disenaraikan pada label pembungkusan. Wajib memasukkan nama makanan yang mengandungi ganja, wajib dinyatakan berapa banyak daun ganja digunakan dalam satu hidangan makanan itu," menurut peraturan itu.

Di bawah undang-undang yang terpakai, chef atau penjual makanan hanya boleh menggunakan sehelai daun ganja sebagai rempah tambahan untuk menumis, membuat kari, sup, makanan bergoreng dan minuman. Had maksimum ialah dua helai daun ganja.

Setiap ahli perniagaan juga dikehendaki memberikan cadangan penggunaan untuk makanan atau minuman yang mengandungi ganja.

Ganja Legal di Thailand, Pemerintah Buat Aturan Makanan Pakai Ganja Foto: Site News/StockPhoto

Semua makanan dan minuman yang mengandungi ganja juga tidak boleh dijual atau dihidangkan kepada kanak-kanak di bawah umur 18 tahun, termasuk wanita hamil.

Kementerian Kesihatan Thailand menggesa orang ramai berhenti segera mengambil makanan yang mengandungi ganja jika tindak balas alahan didapati terhadap kandungan tetrahydrocannabinol (THC) dan cannabidiol (CBD) dalam daun ganja.

Uniknya, Kementerian Kesihatan Thailand melarang orang ramai menyiarkan maklumat tentang faedah pengambilan makanan yang mengandungi ganja.

Sebenarnya tujuan menghalalkan ganja di Thailand hanyalah untuk tujuan perubatan dan produk kesihatan. Kerajaan tidak mempromosikannya untuk penggunaan sembarangan.

Sehingga kini, kerajaan Thailand terus bekerjasama dengan pelbagai pihak untuk meningkatkan kesedaran masyarakat tentang ganja. Mereka tidak mahu keputusan undang-undang ganja disalahgunakan.
(IH)

1 comment:

Anonymous said...

Peerghhh...!! Kenapa SPRM tak siasat dari awal nama pemimpin tinggi dalam lejar UKSB – Haniff Barua Tun Mahathir

Seorang peguam mempersoalkan tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) tidak menyiasat sepenuhnya kandungan buku lejar Ultra Kirana Sdn Bhd (UKSB) ketika agensi itu melakukan siasatan terhadap Ahmad Zahid Hamidi pada 2018.

Kes rasuah yang sangat menjadi bualan rakyat pada hari ini ada la kes rasuah bekas Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Aziz bilamana di dapati suaminya Tawfiq Ayman memiliki wang RM700 juta melalui Jho Low di akaun di Singapura. Di amanah jaga kewangan negara tapi Zety khianat..!!

Kenapa AG SPRM Pulis tak bertindak heret Zety ke mahkamah... dah 3 tahun berlalu ni..!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails