Sunday, June 19, 2022

Trend kafe, kopi sirap rum X alkohol. Daging berperisa babi?

 

Foto: iStock

KL/IH: Jakarta, Central ialah trend untuk kafe kontemporari yang menawarkan kopi dengan sirap rum bukan alkohol.

Walaupun sekadar tiruan rasa, tetapi apakah hukum dalam Islam?

Rum ialah sejenis minuman beralkohol yang diperbuat daripada penyulingan jus tebu. Sudah tentu, memakan rum bagi orang Islam adalah haram.

Namun, kini ramai yang membuat sirap rum bukan alkohol. Jadi, sirap mempunyai rasa yang sama dengan rum tetapi tidak mengandungi alkohol sama sekali.

Dalam dunia masakan, sirap rum kemudiannya banyak dicampurkan ke dalam adunan kopi. Kopi rum juga telah menjadi trend dan banyak kafe kontemporari menawarkan menu ini.

Hukum minum kopi pakai sirup rum Foto: iStock

Jadi bagaimanakah ramuan kopi sirap rum yang tidak beralkohol ini pada pandangan Islam. Perkara ini telah dibincangkan oleh Buya Yahya menerusi saluran YouTube miliknya (23/03/20).

Menurut Buya Yahya, jika dilihat secara global, hukum asas kopi adalah halal. Jika bercampur dengan yang haram seperti arak yang memabukkan, sudah tentu ia boleh menjadi haram.

“Kalau bercampur arak, apa pun namanya, pasti haram,” kata Buya Yahya.

Namun, jika ia dicampur dengan sirap yang berperisa alkohol walaupun sebenarnya tidak mengandungi alkohol, ia tidak menjadi masalah.

Sah minum kopi bersama sirap rum asalkan tidak mengandungi alkohol.Foto: iStock

"Kalau kopi campur yang tak memabukkan tapi rasa khamr, rasanya tok, tak haram. Macam mana aku rasa," sambung Buya Yahya.

Menurut Buya Yahya, itu sekadar rasa. Pada asalnya, sirap sebenarnya tidak mengandungi alkohol. Tapi awas, kopi sirap rum pun boleh jadi haram.

"Yang haramkan ialah membuatkan orang rindu minum khamr. Kerana nak minum khamr, akhirnya minum kopi rum kerana tujuannya untuk mendapatkan sensasi rasa alkohol," katanya.

Tambah Buya Yahya, sebenarnya tidak perlu mencipta makanan atau minuman dengan perisa yang biasa ditawarkan dalam makanan dan minuman haram.

"Tetapi tidak perlu buat makanan dan minuman tiruan seperti itu. Ia seperti daging berperisa babi sintetik walaupun ia diperbuat daripada daging kambing, ia tidak perlu," kata Buya Yahya. (detikfood)
(IH)

2 comments:

Anonymous said...

Wang 1 mdb 2.6 billion dituduh masuk akaun najib....tiada rekod kewangan 1 mdb wang 2.6 billion masuk akaun najib...

Timbul plak ceritera wang 1 mdb masuk akaun Jho Loe lepas tu baru masuk akaun najib..

Kalo dari akaun jho lo mesti bicarakan jho lo dulu.

Kalo tak sabitkan jho lo bersalah macam mana nak sabitkan najib?...najib dakwa wang dari raja arab....boleh ke pendakwa buktikan wang bukan dari raja arab kalo jho lo tidak dibicarakan?...cakap madey arab gila aje yg bagi derma tak laku di mahkamah...

Anonymous said...

Mari kita Flashback apa yang pegawai pegawai tinggi lantikan Tun buat semasa 22 tahun berkuasa. AMIN

Di mata orang Melayu Jho Low adalah pengkhianat dan menghancurkan negara.

Di mata kaum Cina mereka menganggap Jho Low pejuang suci yang telah meruntuhkan kerajaan Melayu Islam. MCA DAP Gerakan ada tak kita dengar mereka mengutuk perbuatan Jho Low

Ada kita kedengaran parti DAP, MCA mencemuh Jho Low. Yang terkinja kinja menjaja nama Jho Low ialah Tun Mahathir dan bangau oh bangau Tun sendiri, PKR, PejWang dan PAN majoriti dari Barua Melayu DAP..AMIN

Anak Cina bernama Nevin Tan kroni Tun iaitu taikun Vincent Tan didapati bersalah tanam berkilo ladang ganja dalam kondo mewah AG lantikan Tun iaitu Tommy Tomas bebas lepas Nevin Tan tanpa apa pendakwaan.

Kehidupaan Anak kroni dan anak cucu kroni seperti syurga di negara. Sedangkan rakyat dihukum gantung mengedar ganja..!!

Ex IGP Hamid lantikan Tun lansung tidak bersuara ketika mantan Peguam Negara, Tommy Thomas, secara tiba-tiba menggugurkan kes LTTE, kes rasuah banglo Lim Guan Eng?

Dimana ada Zety disitu rompakan akan berlaku kerja kerja kotor Tun dan kartel berlaku. Kerja kotor Zety dengan memberi nasihat busuk sambil menganiya Najib kes 1MDB sambil mencuri duit 1MDB senanyak RM700 juta bersama Jho Low melalui suami Taufik Ayman.

Zety dengan gaji puluhan ribu ke PNB ada kepentingan dalam Sapura Energy maka Mokhzani mulakan campakkan saham sambil rompakan di Sapura Energy. Bailout dan rompak sudah berlaku beratus kali banyak kali selama 22 tahun 22 bulan.

Hamid juga mengecam 'katak politik' yang melompat dari parti ke parti demi untuk menjaga kepentingan politik peribadi.

Hamid mudah lupa, era 'katak politik' ini bermula dari zaman Pakatan Harapan menjadi kerajaan masa Tun jadi PM kali ke-2

Hamzah sendiri adalah 'katak politik' yang melompat dari UMNO ke PPBM.

Tun Mahathir masa sudah tamat untung nasib anak cucu atas karma yang kau lakukan selama ini. Adu domba batu api fitnah jijik akhirnya makan diri semula.

Lingkup Boboi melingkup lah legasi Tun Mahathir. Lingkup kan Boboi adalah kerja paling mudah pada semua pemimpin politik negara. Dua kali Boboi melingkup saye ulanggg.. 2 kali boboi melingkup dari kerusi MB Kedah suatu peristiwa ngeri bagi Tun dan legasi nya.

Pada Orang Melayu fahami isu sebaiknya jangan termakan adu domba dan hasutan barua dari DAP@LeeKwanYew yang suka ambil kesempatan. Biar Melayu sesama Melayu yang selsaikan isu ini. Kita jaga kita

#rakyatsudahmeluatTunAMIN

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails