Friday, June 24, 2022

Bukan Tak Lagi Wajib Hijab, walau wanita Saudi berambut pendek.

 

Lebih ramai wanita Saudi dari kalangan pekerja lebih suka potongan rambut pendek (Fayez Nureldine/AFP)

Hijab tak perlu lagi, wanita Arab Saudi sibuk dengan rambut pendek -AFP

KL/IH: Riyadh. Wanita Arab Saudi berpusu-pusu untuk memotong rambut panjang mereka menjadi sangat pendek. Trend rambut pendek ini mula dilihat pada wanita di jalanan ibu kota Riyadh, terutama selepas wanita Arab Saudi tidak lagi diwajibkan memakai tudung di khalayak ramai.

Salah satunya adalah Safi, yang seperti dilaporkan AFP, Jumaat (24/6/2022), bekerja sebagai doktor dan baru-baru ini mendapat pekerjaan di sebuah hospital di Riyadh. Dia memutuskan untuk memberikan dirinya wajah baru dan memotong rambut ikal panjangnya yang sangat pendek hingga ke lehernya.

Gaya rambut pendek, dikenali secara tempatan dengan perkataan Inggeris 'boy', semakin popular di kalangan wanita bekerja di Arab Saudi yang konservatif. (Sebenarnya tiada 'konservatif' atau dedah aurat dalam Islam, IH).

Bagi Safi, yang menggunakan nama samaran untuk melindungi identitinya, potongan rambut pendek itu juga berfungsi sebagai perlindungan daripada perhatian yang tidak diingini daripada lelaki, membolehkannya lebih fokus kepada pesakitnya.

"Orang ramai lebih suka melihat kewanitaan dalam penampilan wanita. Gaya ini menjadi semacam perisai yang melindungi saya daripada orang ramai dan memberi kekuatan kepada saya," katanya.

Di sebuah salun di pusat bandar Riyadh, permintaan untuk potongan rambut 'budak' semakin meningkat, dengan tujuh atau lapan pengguna daripada 30 keseluruhan memilih potongan rambut untuknya.

"Pandangan ini menjadi sangat popular sekarang. Permintaan semakin meningkat terutama selepas wanita memasuki pasaran buruh," kata seorang pendandan rambut tempatan, Lamis.

"Hakikat bahawa ramai wanita tidak memakai tudung telah menyerlahkan penyebarannya," tambahnya, sambil menyatakan bahawa gaya rambut itu dipilih oleh ramai gadis dan wanita muda berusia 20-an.

Menanggalkan kewajipan memakai tudung hanyalah satu daripada banyak perubahan yang telah membentuk semula kehidupan harian wanita Saudi di bawah MBS, yang dilantik sebagai pewaris takhta Saudi oleh bapanya, Raja Salman bin Abdulaziz al-Saud, kira-kira lima tahun lalu.

Wanita Saudi tidak lagi dihalang daripada menghadiri konsert dan acara sukan, dan pada 2018, mereka mendapat hak untuk memandu. Kerajaan itu juga telah melonggarkan peraturan penjagaan, bermakna wanita kini boleh mendapatkan pasport dan melancong ke luar negara tanpa kebenaran saudara lelaki.

Bagaimanapun, pembaharuan sedemikian telah ditandai dengan tindakan keras terhadap aktivis hak wanita, sebahagian daripada kempen meluas terhadap penentang Saudi.

Mendapatkan lebih ramai wanita bekerja adalah komponen utama rancangan pembaharuan Wawasan 2030 MBS untuk menjadikan Arab Saudi kurang bergantung kepada minyak.
Sekian.
(IH)

Perhatian

Tercatat juga dalam: 'Putera Mahkota Saudi ke Turki, Pertama Sejak Khashoggi Dibunuh..'
Ramai wanita bekerjaya yang ditemu bual AFP memuji potongan rambut 'budak lelaki' itu sebagai cara untuk mengemudi kehidupan profesional baharu mereka.
"Saya seorang wanita praktikal dan saya tidak mempunyai masa untuk menjaga rambut saya," kata Abeer Mohammed, seorang ibu berusia 41 tahun yang mengusahakan kedai pakaian lelaki.

Bagi Nouf yang bekerja di kedai kosmetik, gaya rambut 'budak' memberi mesej tersendiri. "Kami ingin mengatakan bahawa kami wujud, dan peranan kami dalam masyarakat tidak jauh berbeza daripada lelaki."
Dia menambah bahawa rambut pendek adalah 'pertunjukan kuasa wanita'.

Lebih lanjut sila lihat artikel ini..

Antara penjelasan..

"Tok Guru Nik Abdul Aziz dianggap sarjana dunia sebagai Khalifah Islam yang ke-6 menggantikan kerajaan Khalifah Othmaniah yang tumbang di Turki." -Dr Badlihisham

Dr Badlihisham pula berkata, Tok Guru Nik Abdul Aziz dianggap sarjana dunia sebagai Khalifah Islam yang ke-6 menggantikan kerajaan Khalifah Othmaniah yang tumbang di Turki.

Oleh itu katanya perlu dicari kaedah bagaimana memastikan wujud kesinambungan pentadbiran Islam di Kelantan pada masa akan datang.

Dewan Undangan Negeri Kelantan meluluskan Rang Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah II pada 1993. Kepimpinan ulama mengambil alih pentadbiran Kelantan pada Oktober 1990.

Amin! 

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

1 comment:

Anonymous said...

Kenapa pula nama Riau Indonesia diheret sekali..!? Isu Pulau Batu Putih di serah diam diam pada anak Lee Kwan Yew.

Kenapa kau heret pula nama Riau Indonesi.!?

Pokok pangkal nya adalah bila Sultan Johor menyatakan ketidakpuasan hati terhadap layan kerajaan pusat kepada negeri Johor.

Tak semena mena bila sentap Mahathir ‘enter frame” dlm media kroninya Astro kononnya Sultan memberi respon bahawa memberi kenyatan mahu keluar negeri dari Malaysia ada lah satu kesalahan.

Celah mana Sultan kata mahu keluar dari Malaysia..?

https://mykmu.net/2022/06/20/kenyataan-johor-keluar-malaysia-adalah-serius-mahathir/

Pendek kata , Mahathir akan beri kenyataan apa sahaja asalkan dia boleh alih tumpuan.

Nama Riau disebut dan di heret sekali dalam penyerahan Pulau Batu Putih pada anak Lee Kwan Yew. Kenapa Tun Mahathir heret nama Riau..!? Kau dah kenapa..!?

Dari 'ultra' Melayu akhir nyawa jadi barua Lee Kwan Yew@DAP. Bila berhadapan dengan Singapura barua Lee Kwan Yew@DAP ini begitu lunak melayani karenah Singapura. Hingga Pulau timbul tenggelam pun di serah pada anak Lee Kwan Yew pula..!!

Game halus untuk sengaja heret Riau Indonesia amnya agar barua DAP@ LeeKwanYew agar Indonesia ikut sekali bermusuhan dengan Malaysia..!?

Rakyat jadi tanda tanya apa motif barua barua DAP@LeeKwanYew sebut nama Riau pula.!?

Tidak semena mena merosak kan hubungan dengan jiran serumpun Indonesia.

Wasangka pihak tertentu berkenaan Tindakan tergesa gesa Mahathir menyerahkan pulau dikaitkan dengan pendedahan Singapura terhadap nama nama kroni nya banyak membuka akaun sulit di Singapura.

Maka , ada pihak membuat andaian, Mahathir berkompromi dengan pihak jiran menyerahkan Pulau Ketika masih boleh tanding di mahkamah dunia jika ada penemuan bukti baru semata mata untuk ‘kawtim’ pihak jiran agar tidak mendedah banyak lagi perkara yang mereka tahu tentang Mahathir selain dedahkan Zeti dan Nor Yakob yang sudah tersebar.

Mahathir akan cakap apa sahaja, beri kenyataan apa sahaja asalkan dapat curi tumpuan dan alih perhtian.

Bicang apa sahaja bual apa sahaja , asal jangan tanya Mahathir kenapa tidak desak Peguam Negara segera dakwa Zeti , Nazlan dan Sri Ram.

Mahathir sangat aktif memberi kenyataan demi kenyataan di media. Sebaik sahaja media seperti astro dikuasa kroni nya melaporkan , seperti biasa media lain juga pick-up kenyataan nya.

Dibantu pula oleh penyokong tegar yang berjaya di pedaya mengalih perhatian kepada orang lain dan bukan dirinya sendiri, maka Mahathir bertambah riak dan bongkak.

PRU 15 masa terbaik lingkup kan dimana Boboi bertanding agar lenyap legasi ini dari arena politik tanah air.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails