Sunday, June 19, 2022

Beberapa negara terus protes hina Nabi. Termasuk AS.

 

Polis cuba menghalang penunjuk perasaan berarak ke Kedutaan India di Dhaka, Bangladesh ketika bantahan terhadap perbuatan menghina nabi Muhammad SAW. - Foto AFP

1. Umat Islam di beberapa negara teruskan protes bantah hina Nabi

DHAKA: Kira-kira 10,000 umat Islam berhimpun di Dhaka, Bangladesh untuk menyatakan bantahan susulan kenyataan menghina Nabi yang dibuat pegawai parti pemerintah India mengenai Nabi Muhammad saw.

Tindakan bekas pegawai parti Bharatiya Janata (BJP), Nupur Sharma, mencetuskan ketegangan diplomatik terhadap pemerintah India di serata dunia.

Menurut laporan Al Jazeera, protes berlaku di Dhaka di mana umat Islam berarak sambil membawa sepanduk dan melaungkan slogan menggesa Sharma ditahan segera.

Pihak berkuasa di India mengarahkan supaya kawalan keselamatan dipertingkatkan di beberapa wilayah ketika solat Jumaat selepas dua orang ditembak mati dalam protes di sana minggu lalu, lapor media tempatan.

Jumaat lalu, umat Islam di India, Bangladesh dan Pakistan berhimpun beramai-ramai di jalan raya berikutan komen jurucakap parti pemerintah India pada 26 Mei lalu.

Di New Delhi, sejumlah besar penduduk berkumpul di luar Masjid Jama di ibu kota lama dan melaungkan slogan menentang pemerintah parti BJP.

Protes sama berlaku di beberapa negeri lain di India termasuk Benggala Barat dan Telangana.

Pemerintah di hampir 20 negara memanggil duta India untuk mendapatkan penjelasan mengenai kenyataan Sharma itu.

Melaungkan slogan seperti 'Umat Islam dunia bersatu!', penunjuk perasaan Bangladesh berhimpun di hadapan masjid terbesar Dhaka dan cuba berarak ke kedutaan India sebelum disekat polis.

"Terdapat kira-kira 10,000 orang berarak. Mereka bergerak secara aman," kata pegawai kanan polis, Enamul Haq kepada AFP.

Protes kelmarin dianjurkan oleh Islami Andolan Bangladesh, antara parti politik Islam terbesar di Bangladesh.

Kira-kira 150,000 orang melakukan tunjuk perasaan Jumaat lalu di bandar utama Bangladesh, termasuk 20,000 di ibu negara Dhaka dan ribuan lagi di bandar serta universiti.

Tindakan Seorang peguam warga Bangladesh yang dilaporkan menghina Nabi Muhammad SAW di media sosial kelmarin turut menambahkan lagi ketegangan sedia ada di seluruh negara itu.

Hantaran di Facebook itu tular di media sosial ketika negara Asia Selatan yang majoriti penduduknya beragama Islam berang terhadap kenyataan menghina Nabi Muhammad SAW oleh dua pegawai BJP minggu lalu, lapor agensi Anadolu.

Peguam lain yang mengadakan bantahan besar-besaran di Mahkamah Agung Bangladesh, tempat peguam itu bekerja dan turut merosakkan pejabatnya.

Mereka turut mengadakan perhimpunan mendesak peguam itu segera dihukum, manakala Majlis Peguam Mahkamah Agung Bangladesh sudah pun menggantung keahlian peguam terbabit. - AGENSI

2. AS kecam parti pemerintah India hina Nabi Muhammad  

Ahli parti Islami Andolan Bangladesh menyertai bantahan di Kedutaan India di Dhaka, Bangladesh. - Foto EPA

WASHINGTON: Amerika Syarikat (AS) mengecam tindakan pegawai parti pemerintah India yang menghina Naib Muhammad SAW sehingga membangkitkan kemarahan negara Islam.

"Kami mengutuk kenyataan dibuat oleh pegawai Bharatiya Janata Party (BJP) dan kami lega parti terbabit mengutuk kenyataan dibuat pegawainya secara terbuka.

"Kami sentiasa berurusan dengan kerajaan India di peringkat tertinggi berhubung hak asasi manusia termasuk kebebasan beragama atau kepercayaan dan kami menggalakkan India supaya menghormati hak asasi manusia," kata jurucakap Jabatan Negara AS, Ned Price.

Nupur Sharma, jurucakap parti pimpinan Perdana Menteri, Narendra Modi pada 26 Mei lalu, membuat kenyataan yang disiarkan secara langsung berhubung isteri Nabi Muhammad SAW sehingga mengundang kemarahan umat Islam di seluruh dunia.

Kenyataan itu juga mengakibatkan berlakunya protes diplomatik di Pakistan serta beberapa negara Arab yang sebelum ini mempunyai hubungan baik dengan India.

Di Bangladesh, penunjuk perasaan menuntut Perdana Menteri, Sheikh Hasina yang menjadi sekutu rapat India, mengutuk tindakan terbabit.

Susulan tindakan itu, BJP menggantung keahlian Sharma dan seorang lagi pemimpin parti berkenaan, Naveen Kumar Jindal yang membuat ciapan menghina Naib Muhammad SAW. - AFP


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Tidak boleh hina Nabi SAW walaupun atas nama kebebasan. 

Lihat juga kenyataan Presiden PAS 'Hantaran status Abdul Hadi di Facebook berkaitan kenyataan Presiden Perancis yang dilihat cuba membuat provokasi kepada orang Islam dengan menyifatkan penghinaan kepada Rasulullah sebagai hak kebebasan bersuara.' -02 November 2020

Antaranya, Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan bahawa tiada sesiapa boleh menghina Nabi Muhammad SAW walaupun atas nama kebebasan.

Beliau berkata demikian susulan kenyataan Presiden Perancis, Emmanuel Macron yang mempertahankan tindakan seorang guru Sejarah, Samuel Paty yang menghina Nabi Muhammad SAW dengan menayangkan beberapa karikatur penghinaan kepada pelajarnya sebagai hak kebebasan bersuara.

Katanya, adakah Macron boleh menerima sekiranya dia dihina dengan sebegitu teruk, sudah tentu tidak.

"Sifat kebebasan sebegitu adalah provokasi terhadap umat Islam seluruhnya, apatah lagi dibenarkan untuk menghina Rasulullah SAW atas dasar kebebasan oleh kerajaan mereka. Inilah perbuatan melampau oleh sebuah kerajaan.

"Negara Perancis sendiri dalam sejarahnya pernah menjajah negara-negara Afrika seperti Senegal, Algeria, Maghribi, Mauritania, Syria dan Lubnan serta membunuh berjuta-juta orang Islam, bahkan ditangkap orang-orang Afrika untuk dijadikan hamba abdi dan dijual.

"Maka kita mesti protes dan bantah dengan sewajarnya tindakan oleh Presiden Perancis yang menghina Rasulullah SAW, namun tidaklah sehingga melampaui batas," katanya menerusi satu hantaran di Facebooknya hari ini.

Tidak boleh atas nama kebebasan untuk sesiapa menghina Rasulullah SAW yang dikasihi oleh seluruh umat Islam.

Adakah Presiden Perancis, Emmanuel Macron boleh menerima sekiranya dia dihina dengan sebegitu teruk? Sudah tentu tidak.

Sifat kebebasan sebegitu adalah provokasi terhadap umat Islam seluruhnya. Apatah lagi dibenarkan untuk menghina Rasulullah SAW atas dasar kebebasan oleh kerajaan mereka. Inilah perbuatan melampau oleh sebuah kerajaan.   

Terdahulu, Samuel dilaporkan dibunuh dengan dipenggal kepalanya di pinggir kota Paris, Perancis pada 16 Oktober lalu selepas bertindak menayangkan beberapa karikatur penghinaan terhadap Nabi Muhammad SAW kepada pelajarnya.

Macron bagaimanapun mempertahankan tindakan guru itu dan menyifatkan penghinaan dilakukan sebagai hak kebebasan bersuara. Dalam pada itu, Abdul Hadi berkata, protes dimaksudkan tidak bermakna orang Islam menentang seluruh rakyat Perancis kerana bukan semua rakyat Perancis bersikap sebegitu.

"Hanya mereka yang mengikut Macron yang kita tentang. Umat Islam mesti menjaga hubungan kemanusiaan dengan sebaik-baiknya.

"Kita mengambil langkah yang wajar dengan memboikot barangan keluaran Perancis sebagai protes terhadap penghinaan kepada Rasulullah SAW. Umat Islam wajib menentang perbuatan melampau ini bagi menunjukkan keimanan yang kasih kepada Rasulullah SAW," katanya.

Selain itu, Abdul Hadi berkata, turut dilancarkan semalam, bantahan secara dalam talian terhadap penghinaan yang dibuat kepada Rasulullah SAW.

Sekian, harap maklum.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails