Saturday, April 23, 2022

Ahli bina-badan wanita ini akui sukar dapat jodoh.. kenapa?

 

Foto: tangkapan skrin Instagram/love_lifeanne

KL/IH: Seorang ahli bina badan dari Brazil mengakui sukar untuk mencari jodoh kerana ramai lelaki gentar dengan otot yang kuat.

Anne Lima (34) berkata, dia telah menceburi bidang bina badan selama 13 tahun dan dia berbangga dengan pencapaiannya.

Bercakap kepada Jam Press, Anne berkata otot kakinya sering menjadi kebimbangan orang lain. Ada yang menyamakannya dengan kayu balak seperti kaki bintang bola sepak Cristiano Ronaldo.

“Saiz kaki saya menyebabkan beberapa lelaki gagal ereksi di atas katil,” kata Anne seperti dipetik dari news.com.au, Sabtu (23/4/2022).

"Ini memberi kesan kepada saya kerana ia membuatkan lelaki berasa malu. Mereka fikir saya pelik apabila berada di sebelah mereka," sambungnya.

Segala kritikan dan cemuhan yang diakui Anne akhirnya tidak menjadi sesuatu yang menyayat hatinya. Bagi Anne perkara yang paling penting ialah menyayangi diri sendiri.

“Saya tidak fikir sangat tentang komen itu... Apabila saya melihat cermin, apa yang saya lihat adalah pokok yang besar dan kukuh,” akhiri Anne.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Pada hakikatnya, fitrah seorang wanita yakni mempunyai sifat yang lemah lembut. Namun, saat ini banyak wanita yang menyerupai lelaki atau sering juga disebut tomboy.

Tomboy berasal dari bahasa Inggeris. Secara bahasa, itu berarti sifat perempuan yang identik dengan aktivitas yang biasanya dikaitkan dengan peranan laki-laki.

Dalam Islam, sifat perempuan yang menyerupai kaum laki-laki ini disebut sebagai : المَرْاأةُ المُتَرَجِّلَةُ (Al Imroatu Al Mutarojjilah) atau maknanya perempuan yang menyerupai kaum laki-laki. Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar radhiallahu’anhuma, ia berkata, “Rasulullah shalallahu’alaihi wa sallam bersabda,

ثَلاَثَةٌ لاَ يَنظُرُ اللَهُ عَزَّ و جَلَّ اِلَيهِمْ يَومَ القِيَامَةِ : العَاقُّ لِوَالِدَيهِ , المَرْاأةُ المُتَرَجِّلَةُ , وَ الدُّيُّوثُ

“’Ada tiga orang yang tidak akan masuk syurga dan tidak akan dilihat Allah di hari kiamat kelak:

(i) Seorang yang derhaka kepada orang tuanya, 

(ii) wanita yang menyerupai lelaki, 

(iii) serta lelaki dayyuts (tidak memiliki sifat cemburu)’”

(HR. Ahmad dan an-Nasa’i)

Berperilaku tomboy merupakan bentuk maksiat terhadap Allah SWT.

Diriwayatkan dari Ibnu Abbas radhiallahu’anhu, ia berkata,
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ ، وَالْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ
“Rasulullah shalallahu’alaihi wa salam melaknat para laki-laki yang menyerupai kaum wanita dan wanita yang menyerupai kaum laki-laki” (HR Bukhari).

Adanya laknat yang disebutkan dalam hadits ini, seharusnya sudah cukup menjadi bukti bahawa bergaya tomboy pada wanita adalah bentuk kemaksiatan.

Salah satu penyebab perilaku tomboy adalah seperti buruknya pendidikan yang diajarkan orangtuanya.
Sebagaimana disebutkan oleh Rasulullah shalallahu’alaihi wa sallam,
كُلُّ إِنْسَانٍ تَلِدُهُ أُمُّهُ عَلَى الْفِطْرَةِ وَأَبَوَاهُ بَعْدُ يُهَوِّدَانِهِ وَيُنَصِّرَانِهِ وَيُمَجِّسَانِهِ
“Setiap anak dilahirkan di atas fitrahnya, lalu kedua orang tuanyalah yang menjadikannya Yahudi atau Nasrani atau Majusi.” (Hadist Muttafaq ‘alaih).

Perilaku seseorang akan dipengaruhi kebiasaan yang ada di lingkungannya. Secara tidak sadar, lingkungan akan ikut mendidik sifat baik dan buruknya anak. Maka, peranan orangtua sangat penting agar anak tidak terjerumus ke dalam sifat-sifat terlaknat ini.

Sekian.

1 comment:

Anonymous said...

Pasleak. Ngapa tak umnoleak. Atau bersatuleak. dap pilih nama. Mesti nak kaitkan ngan pas. Nak burukkan imej pas seperti biasa. Takut sangat dap ngan pas.


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails