Thursday, March 31, 2022

Yasin, gantung sampai mati. Bagaimana selamatkan artis?

 

YASIN ketika dibawa ke mahkamah hari ini. - Foto NSTP/Aizuddin Saad

Yasin berdepan hukuman gantung sampai mati

PETALING JAYA: Penyanyi nasyid, Yasin Sulaiman berdepan hukuman gantung sampai mati selepas didakwa di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas pertuduhan mengedar dadah jenis ganja di kediamannya pada 24 Mac lalu.

Yasin atau nama sebenarnya Muhammad Yasin Sulaiman, 47, kelihatan tenang ketika pertuduhan dibacakan jurubahasa di hadapan Majistret Zhafran Rahim Hamzah.

Mengikut pertuduhan, penyanyi popular dengan lagu Mimpi Kita didakwa mengedar dadah jenis ganja anggaran berat 214 gram. Kesalahan itu dilakukan di sebuah unit kondominium di Persiaran Surian Damansara Indah Resort Home, PJU 3 Kota Damansara di sini, pada jam 5.30 petang, 24 Mac lalu.

Berikutan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 39B (1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 39B(2) akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara seumur hidup atau gantung sampai mati dan sekiranya tidak dihukum mati hendaklah disebat maksimum 15 sebatan, jika sabit kesalahan.

Bagaimanapun tiada pengakuan direkodkan daripada tertuduh kerana kes itu di bawah bidang kuasa Mahkamah Tinggi.

Sementara itu, Yasin mengaku tidak bersalah bagi satu lagi pertuduhan di hadapan Hakim Norshila Kamaruddin di Mahkamah Sesyen.

Tertuduh didakwa menanam 17 pokok ganja dalam pasu plastik berisi tanah merah di lokasi, waktu dan tarikh sama.

Kesalahan itu didakwa mengikut Seksyen 6B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang boleh dihukum mengikut Seksyen 6(B)(3) akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara seumur hidup dan sebatan tidak kurang enam kali jika sabit kesalahan.

Pendakwaan kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Mohammad Al-Saifi Hashim dan Asnawi Abu Hanipah manakala tertuduh diwakili peguam Yusmadi Yusoff.

Bagi kedua-dua prosiding itu, mahkamah tidak membenarkan jaminan terhadap Yasin dan menetapkan 18 Mei ini untuk sebutan semula kes.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Tolong, selamatkan artis kita, jangka pendek atau jangka panjang, bagaimana? Hanya dengan panduan 'hiburan menurut syariah'. Terapkan dalam kehidupan artis! Akan selamat dunia akhirat.. bukan di dunia saja. Insya Allah!

Lihat juga: Tolong, selamatkan artis kita.. dengan 'hiburan me... terdapt juga nasihat artis Ameng..

Kita akan hilang semuanya: Ameng

Rokok pun saya sudah berhenti – Ameng Spring

1 comment:

Anonymous said...

Pee hancing bukan pilihan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails