Tuesday, March 29, 2022

Kelantan guna 100 dron, sila lihat tawaran Turki..

 

Kelantan guna 100 dron perkasa sektor pertanian

KOTA BHARU: Sebanyak 100 unit dron digunakan bagi memperkasakan lagi sektor pertanian di Kelantan selaras perkembangan teknologi Revolusi Industri 4.0.

Exco Pertanian, Industri Asas Tani, Bioteknologi, Teknologi Hijau dan Alam Sekitar, Tuan Mohd Saripudin Tuan Ismail berkata, inovasi terbabit digunakan bagi menyembur racun dan membaja.

Menurutnya, 80 unit dikendalikan Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (Kada), manakala dua lagi digunakan Jabatan Pertanian Negeri Kelantan dan satu Kumpulan Pertanian Kelantan Berhad.

“Aplikasi dron sangat membantu petani yang melibatkan projek pertanian berskala besar, ia dapat membantu petani menjalankan aktiviti pertanian pembajaan meracun dan tabur benih.

“Pengunaan teknologi dron dalam sektor pertanian dapat mengurangkan penggunaan tenaga kerja, menjimatkan kos serta mengurangkan penggunaan baja dan meracun,” katanya pada persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelantan hari ini.

Menjawab soalan Mohd Syahbuddin Hashim (BN-Galas) beliau juga berkata, kerajaan negeri menganjurkan kursus pengendalian dron kepada petani khususnya golongan belia yang berminat.

“Kita juga menganjurkan kursus pengendalian dron pertanian khususnya padi supaya petani kita memiliki lesen penerbangan bagi mengendalikan dron.

“Kita berharap dapat memberikan lesen mengendalikan dron kepada petani nanti,” katanya. HARAKAHDAILY 29/3/2022

 Prof Ismail Demir

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sila lihat tawaran ini..

Menurut BERNAMA semalam, Turki bersedia meneroka bidang kerjasama baharu dengan Malaysia dalam industri pertahanan. Walaupun disebutkan 'industri pertahanan' tetapi ia ada kaitan juga dengan sektor pertanian. 

Presiden Industri Pertahanan Turki (SSB) Prof Ismail Demir berkata ia termasuk platform udara generasi baharu, sistem kenderaan udara tanpa pemandu (UAV), platform tentera laut dan keselamatan siber.

Katanya, antara lain..

“Syarikat pertahanan Turki telah menjadi pemain global menerusi sistem dan produk tempur mereka. Mereka terbuka bekerjasama dengan negara-negara lain untuk menjalin hubungan jangka masa panjang, berdasarkan strategi menang-menang, termasuk pertukaran teknologi, pengeluaran dan pemasaran bersama.

“Kami menawarkan model kerjasama terbuka, mesra dan muhibah yang kebanyakan negara tidak tawarkan. Kami bersedia berkongsi pengalaman dengan rakan sejawatan di Malaysia,” katanya kepada Bernama dalam satu temu bual.

Tinjauan Bernama mendapati pavilion Turki memenuhi hampir separuh daripada ruang pameran yang disediakan, selain pavilion Malaysia dan 18 yang lain termasuk dari Amerika Syarikat, India, Jerman, Poland, Switzerland, Perancis, Sepanyol, Thailand dan Austria.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails