Sunday, March 27, 2022

Aina 'tawan' New York. Bolehkah dibawa ke arah 'patuh syariah'?

 

Aina menganggap penampilan pada papan elektronik di Times Square, New York sebagai pendedahan yang baik untuk muziknya dikenali di seluruh dunia. Foto IG Aina Abdul

HALAMAN HIBURAN

Aina 'tawan' New York.

KUALA LUMPUR: Kini tiba giliran wajah penyanyi bersuara mantap, Aina Abdul, 28, menghiasi papan iklan digital gergasi tersohor di Times Square, New York, Amerika Syarikat (AS), bulan ini.

Aina atau nama sebenar, Nur Aina Abdul Ghani menyifatkan pemilihan dirinya bagi menjayakan kempen Equal oleh platform penstriman digital, Spotify, sebagai sesuatu yang sangat membanggakan dirinya

"Kejayaan ini adalah atas kerjasama saya dengan syarikat pengedaran, Believe Music. Mungkin ada yang tidak tahu saya berkolaborasi dengan Believe Music untuk memasarkan lagu-lagu saya.

"Dari lagu Reminiscing dan Shadow, semuanya diedarkan Believe Music. Jadi, bersama Believe Music saya terpanggil membabitkan diri dalam kempen Equal. Saya juga diminta mengisi borang dan sebagainya.

Sempena ketibaan Ramadan, Aina menghadiahkan peminat single ketuhanan berjudul CahayaMu. Foto IG Aina Abdul

"Alhamdulillah, akhirnya saya dipilih sebagai salah duta kempen Spotify, bulan ini. Jadi, saya sangat bersyukur. Saya fikir kempen ini sangat baik kerana dapat mengetengahkan bakat wanita dalam bidang muzik dari Asia," katanya kepada BH Online.

Aina menganggap penampilan pada papan elektronik gergasi di kota kosmopolitan itu sebagai pendedahan yang baik untuk muziknya dikenali di seluruh dunia.

"Pendedahan ini baik untuk kami dikenali di seluruh dunia. Biarpun hanya sebulan, namun, saya fikir ini adalah peluang yang sukar diperoleh.

"Terima kasih Believe Music. Terima kasih juga kepada Spotify kerana memilih saya. Tidak lupa Ainations yang menyebabkan jumlah penstriman lagu saya di Spotify 'cantik'," katanya.

Sementara itu, Aina tampil dengan lagu kerohanian pertama berjudul CahayaMu, kelmarin.

Aina sudah lama menyimpan hasrat menghasilkan lagu berbentuk ketuhanan bagi meluahkan rasa cintanya kepada Allah.

"Saya terpanggil untuk menulis dan mengeluarkan lagu ketuhanan ini sebab sukakan lagu genre begini. Saya jadikan penyanyi seperti Opick, Maher Zain dan Datuk Seri Siti Nurhaliza sebagai idola.

"Muzik mereka memberi inspirasi kepada saya untuk menulis lagu seperti ini. Selepas mendengar penyanyi lain menghasilkan lagu ketuhanan, saya fikir, mengapa saya tidak menulis lagu yang ditujukan khas kepada Allah.

"Saya mahu tulis satu lagu yang kena dengan jiwa sendiri. Jadi, apa yang didengari adalah luahan hati saya," katanya.

Aina berkata single CahayaMu sangat peribadi kerana berkisar pengalaman sendiri.

"Saya berkongsi sisi Aina Abdul dengan semua orang. Saya fikir semua orang pernah mengalami apa yang saya lalui. Tidak kiralah bekerja dalam bidang apa pun.

"Kalau baca lirik boleh tahu betapa saya bergelut menghiburkan orang, namun, sebenarnya dalaman kosong," katanya.

Lagu CahayaMu boleh didengari di semua platform digital dan video muzik dapat ditonton di YouTube Aina Abdul.

Komen Weblog Ibnu HasyimAina 'tawan' New York. Bolehkah hiburan begini dibawa ke arah aliran 'patuh syariah' di Malaysia? Kalau tak boleh, apa patut dibuat supaya ianya jadi boleh? Kerana hukumnya adalah wajib...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails