Saturday, January 15, 2022

Kisah ganjil Swafoto pelajar Indonesia, bagimana dapat AS$1juta?

 

Sultan Gustaf Al Ghozali. - Foto AGENSI

Swafoto pelajar Indonesia terjual pada harga AS$1juta di NFT

SEMARANG: Seorang pelajar kolej di Indonesia menjadi bualan di alam maya selepas menjual hak digital untuk swafotonya yang kini terjual lebih daripada AS$1 juta (RM4 juta) pada platform perdagangan NFT yang menggunakan mata wang kripto.

Sultan Gustaf Al Ghozali, yang menuntut dalam bidang Sains Komputer di institusi pengajian tinggi di tengah bandar Semarang mengambil gambar dirinya sedang duduk di depan komputer setiap hari sejak lima tahun lalu.

Beliau berhasrat untuk menggunakan koleksi membabitkan hampir 1,000 swafotonya bagi membuat video 'penetapan masa' ketika hari konvokesyennya kelak.

Namun, selepas mempelajari mengenai teknologi 'blockchain', pemuda berusia 22 tahun itu memutuskan untuk memuatnaik gambarnya di NFT di bawah tajuk 'Ghozali Setiap Hari'.

"Saya fikir mungkin lucu jika adanya individu mahu mengumpul gambar saya.

"Pada mulanya, saya hanya meletakkan gambar itu pada harga AS$3 (RM12) kerana saya tidak pernah terfikir ada orang yang ingin membeli swafoto," katanya kepada pemberita ketika ditemui di kampus universitinya, semalam.

Namun, ia menjadi kejutan buat Ghozali apabila satu gambar swafotonya semalam dijual pada 0.247 matawang kripto atau AS$806 (RM3,367).

NFT mengubah barangan digital daripada ilustrasi kepada meme buat pengumpul barangan maya yang tidak boleh disalin semula.

Ghozali mula memuatnaik swafotonya akhir Disember lalu, namun jualannya meningkat selepas seorang chef selebriti mempromosikan gambar itu di laman sosialnya.

Dalam tempoh beberapa hari, lebih 400 individu membeli hak milik foto yang tidak memaparkan sebarang ekspresi pemuda berkenaan.

Sehingga tengah hari semalam, koleksi Ghozali mencecah nilai dagangan sebanyak 317 ether yang bersamaan dengan lebih AS$1 juta (RM4 juta).

"Secara jujurnya, saya masih tidak mempunyai keberanian untuk memberitahu ibu bapa saya kerana pastinya mereka hairan dari mana saya dapat duit sebanyak itu," katanya. - AFP

Sila lihat inspiasi bisnes sebelum ini..

1 comment:

Anonymous said...

Sebut saja nama Tun dan Lim Kit Siang ini rakyat faham tiada kejujuran politik langsung jika sesuatu isu dan kenyataan itu datang dari mulut puaka Tun Mahathir dan Lim kit Siang.

Jika wawasan 2020 wawasan 'pha chu cheng' ciptaan Mahathir ikut acuan diri sendiri , TN50 pula ikut acuan yang di kehendaki oleh generasi akan datang.

Begitu lah laluan disedia kan untuk negara dan generasi akan datang oleh BN dan Bossku, tapi Mahathir sebagai “spoiler” datang dengan rekaan kes 1MDB nya untuk jatuhkan kerajaan yang tidak memberi faedah kepada perniagaan kroni dan anak beranaknya.

Akhirnya hancur sebuah impian untuk rakyat dan rakyat tidak dapat apa apa feadah dari kerajaan haprak PH 22 bulan Mahathir.

Maka janji janji manis PRU 14 dicapati Mahathir hanya sebagai penghabis air liur sahaja tanpa memberi kesan kepada periuk nasi rakyat.

Lim Kit Siang cuba membngkitkan isu Ketua Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) Azam Baki dengan isu miliki saham bernilai jutaan ringgit di BSKL.

LKS membidas Azam dan mahu di ujudkan RCI dan siasatan berkenaan nya.

Zety dan keluarga penyamun nya adalah Kes besar dan begitu nyata ada kesalahan besar baik dari segi “salah guna kuasa’ dan kes AMLA ‘penyelewengan kuasa” bekas Gabenor Bank Negara Tan Seri Zeti Akhtar tidak pula Tokong dan Tun mahu mendesak supaya disegerakan siasatan dan membuka kes nya?

Diamanahkan jaga tatakelola dan urusan kewangan negara tapi khianat dan mencuri kewangan negara

Kes wang 1MDB sejumlah RM700 juta masuk kedalam akaun keluarga Zeti, tidak pula LKS dan Tun desak untuk di buka segera , sama ada RCI atau mahkamah biasa.

Hentilah dengan cara berpolitik cara lapuk dan “scandal base” , cara yang sudah dibenci oleh rakyat. Rakyat dan meluat perangai muka muka hodoh ini.

LKS dan DAP sama sahaja, bukan utamakan seluruh rakyat tapi utama kan perjuangan anak cucu dan kroni yang tidak membawa faedah.

Rakyat yakin dan pasti LKS sama juga seperti Mahathir jadi bisu seperti orang tua terencat akal, tidak akan menjawap kritikan Bossku.

Deyy tambyyy berapa lama polis nak nak amik keterangan kes AMLA Zety dng keturunan penyamun dia haaahh..!! AMIN

Ex IGP lantikan Fun kata Jho Low lesap dah jadi beruang. Deyy tamby.. Aljazeera boleh cari Jho Low sambil gentel gentel garu garu telo lagi sambil buat sidang media dng Jho Low...AMIN

Jangan nak jadi puki mak sangat pasal Azam Baki la Azam Baklu laaa...AMIN

Jho Low tgh terbahak ketawa tgk pemimpin Melayu bercakaran sesama sendiri kena bodoh bangang dng Jho Low sambil kaim Jho Low tumpang tepok tangan lagi...AMIN

Pulau Batu Putih Tun Mahathir sedekah pada anak Lee Kwan Yew.. AMIN... puiiii..!!

Bahana kena Bodo bodooo Melayu jadi barua DAP@LeeKwanYew.. aancok omak btol la barua Melayu ni

KHALAS...

kikikiki

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails