Thursday, January 13, 2022

Sebatian ganja halang jangkitan COVID-19 - Kajian

 

Kajian mendapati sebatian ganja menghalang virus yang menyebabkan COVID-19 daripada menembusi sel manusia yang sihat. - Foto AGENSI

OREGON: Sebatian ganja menghalang virus yang menyebabkan COVID-19 daripada menembusi sel manusia yang sihat, menurut kajian makmal yang diterbitkan dalam Journal of Nature Products.

Kedua-dua sebatian yang biasa ditemui dalam hem - dipanggil asid cannabigerolic, atau CBGA, dan asid cannabidiolic, atau CBDA - dikenal pasti semasa usaha pemeriksaan kimia sebagai berpotensi untuk memerangi coronavirus, kata penyelidik dari Oregon State University.

Dalam kajian itu, ia berpotensi untuk meningkatkan protein yang terdapat pada virus dan menyekat langkah yang digunakan oleh patogen untuk menjangkiti orang.

Penyelidik menguji kesan sebatian terhadap varian alfa dan beta virus di makmal.

Kajian itu tidak membabitkan pemberian suplemen kepada orang ramai atau membandingkan kadar jangkitan pada mereka yang menggunakan sebatian dengan mereka yang tidak.

Hem ialah sumber serat, makanan dan makanan haiwan, dan ekstrak biasanya ditambah kepada kosmetik, losyen badan, makanan tambahan dan makanan.

"Kompaun ini boleh diambil secara diminum dan mempunyai sejarah panjang penggunaan selamat pada manusia," kata Richard van Breemen, seorang penyelidik dengan Pusat Inovasi Hemp Global Oregon State.

"Ia mempunyai potensi untuk mencegah serta merawat jangkitan oleh SARS-CoV-2," katanya dalam satu kenyataan. - BLOOMBERG

1 comment:

Anonymous said...

Masalah negara kita ialah pihak berkuasa mengutamakan ubat allopathy (ubat kimia) untuk merawat pesakit dan tidak memberi perhatian kepada ubat herba. Jika ubat herba popular di Msia, mungkin pendapatan orang-orang yang berkepentingan dalam industri ubat allopathy akan terancam.

Soalan untuk kerajaan, sehingga bilakah kita semua perlu bergantung kepada ubat allopathy import yang harganya semakin meningkat @ mahal ???

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails