Thursday, January 13, 2022

H/Kong kritik laporan berat sebelah.. periuk kata belanga hitam.

 

Kerajaan Hong Kong turut menyatakan terkejut dengan ‘laporan berat sebelah’ dan ‘tuduhan tidak berasas’ The Economist berikutan mengatakan pilihan raya negara itu ‘dikawal’. - Foto AGENSI

Hong Kong kritik laporan berat sebelah oleh The Economist

HONG KONG: Kerajaan Hong Kong mengkritik majalah The Economist berhubung laporan mengenai pilihan raya Majlis Perundangan bandar terbabit baru-baru ini.

Kerajaan turut menyatakan terkejut dengan 'laporan berat sebelah' dan 'tuduhan tidak berasas' berikutan mengatakan pilihan raya itu 'dikawal'.

Calon pilihan raya bagi pemilihan dewan undangan pada 19 Disember sudah dibuat tapisan dengan hanya 'patriot' dibenarkan bertanding.

Calon pro-Beijing meraih kemenangan walaupun peratusan keluar mengundi mencatatkan rekod rendah untuk undian yang dibuat kira-kira 18 bulan selepas Beijing bertindak keras terhadap gerakan prodemokrasi di bandar itu dengan undang-undang keselamatan negara baharu.

Pengkritik menyifatkan pilihan raya itu sebagai tidak demokratik, namun bagaimanapun, pihak berkuasa bandar bekas jajahan British itu berulang kali berkata, ia 'dijalankan secara terbuka, adil dan jujur'.

Pegawai kedua paling kanan Hong Kong, John Lee, mengecam apa yang dikatakannya sebagai tuduhan serius serta tidak berasas oleh majalah The Economist yang mendakwa pemilihan itu tidak dilakukan dengan betul.

"Jika ada apa-apa 'dikawal', ia adalah imej Hong Kong yang sengaja diputarbelitkan dan dimanipulasi daripada sisi gelap dalaman peribadi seseorang," kata Lee dalam surat bertarikh 11 Januari dan disiarkan di laman web kerajaan bandar.

Bagaimanapun, The Economist tidak segera memberi maklum balas terhadap kenyataan itu.

Majalah terbitan British menerbitkan sebuah editorial pada 8 Januari bertajuk 'Patriot yang teguh' dengan tajuk kecil tertera 'Badan perundangan baharu Hong Kong sudah angkat sumpah. Ia adalah satu penghinaan terhadap demokrasi'.

Beijing mengenakan undang-undang keselamatan negara pada pertengahan 2020 selepas beberapa bulan protes prodemokrasi yang ganas.

Sejak itu, lebih daripada 150 aktivis demokrasi, editor akhbar dan wartawan ditangkap dan tindakan tegas terhadap salah satu hab media paling rancak di Asia hingga menimbulkan keresahan melalui pusat kewangan global.

Pengkritik undang-undang itu mengatakan ia digunakan untuk menghancurkan perbezaan pendapat tetapi pihak berkuasa Hong Kong dan Beijing menafikannya.

Pihak berkuasa Hong Kong juga menafikan media dijadikan sasaran. Pihak berkuasa juga mengkritik ulasan baru-baru ini oleh Wall Street Journal dan Bloomberg mengenai pilihan raya.

Pada November lalu, The Economist berkata Hong Kong sudah menolak untuk memperbaharui visa salah seorang wartawannya dan menggesa bandar itu mengekalkan akses media asing.

Jabatan kerajaan dan imigresen berkata pada masa itu mereka tidak boleh mengulas mengenai kes individu.

Apabila Hong Kong kembali ke pemerintahan China pada 1997, ia adalah dengan janji memberikan hak individu yang luas, termasuk akhbar bebas, akan dilindungi. 

Aktivis prodemokrasi dan kumpulan hak asasi manusia pula mengatakan kebebasan sudah terhakis, khususnya sejak Beijing mengenakan undang-undang keselamatan negara. - AGENSI

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Biasalah tuduh menuduh antara negara blog demokrasi dengan lawannya. Seperti periuk mengata punggung belanga hitam, pada hal kedua-duanya pun sama hitam legam. Negara demokrasi pun bukan baik sangat.

Cuma di Malaysia ini, parti yang berkiblat ke komunis sepatutnya ambil perhatian, sama-sama Cina pun ada main belakang! Hitam dan selingkoh!

Jadi solusinya..

1 comment:

Anonymous said...

Masihkah ingat sumpah mubahalah yang Bossku lafazkan? Sudah-sudah lah menganiaya DS Najib.

Mungkin kerajaan Malaysia lupa bahawa rakyat sangat ingin tahu apakah bukti “exculpatory” yang boleh membersihkan nama Datuk Seri Najib di mahkamah itu.

Tiada sesiapa daripada PH atau kem Mahathir yang tampil menggesa tindakan atau menuntut untuk mengetahui identiti pegawai kerajaan dan 1MDB yang diakui disogok oleh Goldman.

Mereka turut membisu berhubung pendedahan sekurang -kurangnya RM65 juta dana berkaitan 1MDB yang diperolehi semula daripada Singapura di tangan sebuah syarikat milik keluarga bekas keturunan pencuri dan penyamun Gabenor Bank Negara Malaysia, Zeti Akhtar Aziz.

Masihkah ingat sumpah mubahalah yang DS najib lafazkan? Sudah-sudah lah menganiaya DS Najib.

Semua rakyat Malaysia sudah tahu maka asakan beliau terhadap Ketua Pengarah SPRM dapat diduga berdasarkan dendam terhadap Azam Baki.

Apabila Lim Kit Siang mengasak secara bertali arus begitu, ramai pihak mempertikaikan mengapa beliau bersama pemimpin Pakatan Harapan (PH).

Pihak lain tidak pernah membangkitkan persoalan berhubung penyelesaian sebanyak RM16.6 bilion antara Goldman Sachs Group Inc (Goldman) dengan kerajaan Malaysia berhubung skandal 1MDB.

Goldman bersetuju dengan penyelesaian itu selepas mengakui pegawainya menyogok beberapa pegawai kerajaan Malaysia dan 1MDB yang tidak dinamakan.

Pasukan pembelaan Goldman di Amerika Syarikat sebelum ini berkata, mereka mempunyai bukti “exculpatory” yang boleh membersihkan nama Datuk Seri Najib di mahkamah.

Selagi beliau terus dianiaya selagi itu makin banyak musibah menimpa rakyat. Masihkah ingat sumpah mubahalah yang DS najib lafazkan?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails