Tuesday, September 07, 2021

Polis Bongkar Pelacuran Kanak-kanak, 2 Perantara Ditangkap.

 

Kanak-kanak berusia 17 tahun, adalah mangsa pelacuran dalam talian.

Jakarta -Polis Pelabuhan Tanjung Priok membongkar amalan pelacuran gadis bawah umur di daerah Sunter Agung, Jakarta Utara. Dua orang dengan inisial RF dan ZSS yang disyaki sebagai germo ditangkap.

"Kami telah menemui sekumpulan orang yang menjual dan bertindak sebagai perantara pelacuran di bawah umur dan germo terdiri daripada dua orang," kata Ketua Unit Siasatan Jenayah 3 dari Polis Pelabuhan Tanjung Priok, Iptu Wan Deni Ramona, seperti yang dilaporkan oleh Antara, Selasa (7/9). / 2021).

Penangkapan itu berpunca dari serbuan yang dilakukan di sebuah hotel di wilayah Jakarta Utara, malam Ahad (5/9). Serbuan itu menemui pasangan yang tidak sah dan seorang wanita di bawah umur.

Semasa menggali maklumat dari wanita itu, polis menerima maklumat bahawa kanak-kanak berusia 17 tahun itu adalah mangsa pelacuran dalam talian.

"Tawaran dibuat melalui perbualan (obrolan) di media sosial yang telah difilter, sehingga hanya orang tertentu yang dapat mengakses pesanan," kata Deni.

Definisi "anak" ditentukan dalam Pasal 1 ayat (2) UU No. 3 tahun 1997 mengenai Keadilan Remaja, menyatakan; "Seorang kanak-kanak adalah orang dalam hal anak nakal yang telah mencapai usia 8 (lapan) tahun tetapi belum mencapai usia 18 (lapan belas) tahun dan tidak pernah berkahwin."

Oleh itu, dalam kes ini, polis hanya menahan suspek yang menjadi perantara kanak-kanak itu untuk dilacurkan. Polis juga merampas sejumlah bukti, termasuk wang tunai bernilai Rp 1,2 juta, tiga alat kontraseptif, kad akses pintu satu bilik, bukti pembayaran hotel, dan tiga telefon bimbit.

Pada masa ini, kedua-dua suspek masih disoal siasat di Ibu Pejabat Polis Pelabuhan Tanjung Priok untuk siasatan lanjut.

"Maklumat lebih lanjut akan disampaikan dalam siaran," kata Deni.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Masalah-masalah begini adalah masalah umat Islam sedunia. Maka elok kita paparkan dan 'islah', terutama di kalangan negara umat Islam yang tidak terbatas hanya dalam kelompok sempadan negara sahaja.

Kanak-kanak Berusia 10 Tahun Dipaksa Jadi Pelacur Dan Hamba Seks Jalanan - Malaysia Instinct 

1 comment:

Anonymous said...

Perdana Menteri tidak boleh jadi jutawan - Tun Mahathir

Tak tau nak gelak atau nak nangis kenyataan bodoh dari Tun Mahathir. Sila berikan contoh mantan mantan Perdana Menteri di Malaysia yang bukan jutawan sebelum dilantik jadi Perdana Menteri.

Dr Mahathir memberitahu, kebiasannya Perdana Menteri tidak memiliki kekayaan, dan sekiranya seseorang itu kaya, maka beliau perlu mengisytiharkan statusnya sewaktu perlantikan.

Rakyat berhak mendakwa Perdana Menteri yang menjadi jutawan selepas menjawat jawatan tersebut kerana memperoleh wang secara haram, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Ahli Parlimen Langkawi itu memberitahu, kebiasaannya Perdana Menteri tidak memiliki kekayaan, dan sekiranya seseorang itu kaya, maka beliau perlu mengisytiharkan statusnya sewaktu perlantikan.

Oleh yang demikian katanya, segala kekayaan selepas menjawat jawatan nombor satu itu hendaklah dianggap sebagai haram dan boleh dirampas oleh pihak yang berkuasa.

Kenyataan bodoh bangang dari Tun ini tak perlu dilayan sangat. Cuba nak alih tiang gol isu isu pasal fitnah jijik lidah bercabang kian terbongkar.

Semua PM sebelum dilantik memegang kementerian stratrgik negara. Kementerian yg di sandang bukan kaleng kaleng bajet yg diberikan. Semasa pegang portfolio kementerian tdb semua dah kaya raya jadi jutawan dah termasuk lah Tun memegang portfolio kementerian sebelum jadi Perdana Menteri.

Alahai nak goreng mamak pun bio la beragak agak skettt....

#nnpktumpoooyeoppp

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails