Sunday, September 26, 2021

Bila polis nak tangkap Zety Aziz. -Suara Rakyat dari blog ini..

 

Suara rakyat dari blog ini

1 comment:

Anonymous said...

Bila polis nak tangkap Zety Aziz.

Banyak yang diketahui oleh Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz mengenai akaun bank di Singapura yang dimiliki oleh suaminya Datuk Dr Tawfiq Ayman?

Menurut dokumen dan surat-menyurat yang dilihat oleh The Edge, Jabatan Hal Ehwal Komersial (CAD) Pasukan Polis Singapura pada tahun 2015 dan 2016 telah berkongsi maklumat dengan Bank Negara Malaysia mengenai transaksi mencurigakan yang melibatkan Iron Rhapsody Ltd, yang mempunyai akaun bank di UBS di Singapura .

Tawfiq dan seorang anak lelaki mereka adalah pemilik bermanfaat Iron Rhapsody, menurut CAD.

Dokumen yang dikongsi oleh CAD Singapura dengan penyiasat Malaysia menunjukkan bahawa Iron Rhapsody menerima sejumlah AS $ 16.22 juta dari syarikat / akaun bank Low Taek Jho, atau Jho Low:

1) 18 Jun 2008: US $ 7.42 juta dari akaun bank Butamba Investments Ltd di RBS Coutts Singapore. Jho Low adalah pemilik benefisial Butamba Investments, yang terlibat dalam perjanjian tanah RM3 bilion pada Mei 2008 dengan Khazanah Nasional Iskandar

2) 21 Mei 2009: AS $ 0.732 juta diterima dari akaun firma guaman Jho Low, Shearman & Sterling di Citibank di AS. Jabatan Kehakiman AS telah menamakan Shearman sebagai firma yang digunakan Jho Low untuk mencuci wang yang dicuri dari 1MDB

3) 1 Jun 2009: US $ 0,567 juta dari akaun Acme Time Ltd di RBS Coutts Singapore. Jho Low adalah pemilik AcmeTime yang bermanfaat;

4) 17 Disember 2009: AS $ 6.25 juta diterima dari akaun firma guaman Jho Low, Shearman & Sterling di Citibank di AS

5) 18 Dis 2009: AS $ 1,25 juta diterima dari akaun Asset Central Holdings Ltd di RBS Coutts, Singapura. Jho Low adalah pemilik benefisial Asset Central.

CAD Singapura telah mengesahkan bahawa sumber wang dalam urus niaga 2, 3, 4, 5 berasal dari keuntungan yang dibuat oleh Jho Low dan kumpulan dari pembatalan bon 1MDB / TIA (Lembaga Pelaburan Terengganu) bernilai RM5 bilion yang diatur oleh AmBank pada Mei 2009 .

Jho Low dan lain-lain, melalui Aktis Capital Pte Ltd, Acme Time and Country Group Private Securities Ltd, memperoleh keuntungan lebih daripada RM600 juta dari penggulungan bon 1MDB.

Selain daripada perjanjian di atas antara Tawfiq Ayman dan Jho Low, kedua-duanya juga dipercayai sebagai rakan kongsi dalam sebuah syarikat yang ditubuhkan Jho Low pada bulan Julai 2007, yang disebut Abu Dhabi Kuwait Malaysia Investment Corp (ADKMIC) (lihat The Edge Malaysia, Issue 1071 , 15 hingga 21 Juni 2015: “Jho Low berperanan sebagai boneka kepada 1MDB untuk mendapatkan berbilion-bilion untuk kesepakatannya.

Tawfiq Ayman dan Jho Low, kedua-duanya juga dipercayai sebagai rakan kongsi dalam sebuah syarikat yang ditubuhkan Jho Low pada bulan Julai 2007, yang disebut Abu Dhabi Kuwait Malaysia Investment Corp (ADKMIC) (lihat The Edge Malaysia, Issue 1071 , 15 hingga 21 Juni 2015: “Jho Low berperanan sebagai boneka kepada 1MDB untuk mendapatkan berbilion-bilion untuk kesepakatannya”.)

Dokumen yang dilihat oleh The Edge menunjukkan bahawa pegawai bank BSI Yak Yew Chee - yang dipenjara di Singapura kerana bersubahat dengan Jho Low dalam transaksi jenayah berkaitan 1MDB - telah memberitahu CAD bahawa "ketika ADKMIC digabungkan (17 Julai 2007), ada enam tujuh pemegang saham, termasuk Jho Low dan Datuk (Tawfiq) Ayman - suami Dr Zeti, gabenor Bank Negara ”.

Siasatan CAD juga mendapati bahawa, antara bulan Jun 2011 hingga September 2013, sejumlah AS $ 153 juta telah dipindahkan ke akaun bank ADKMIC di RBS Coutts Singapore dari akaun bank Good Star Ltd di RBS Coutts, Switzerland.

Bila nak siasatan Zety nak habis..!?

1 comment:

Anonymous said...

Zeti's Husband Receives RM700 Illegal Money from 1MDB Is Not Finished…

IGP Has Changed 3 Times…

MACC Chief Commissioner Has Changed 3 Times.
PM Has Changed 3 Times…

Zeti's Husband Receives RM700 Illegal Money from 1MDB Is Not Finished…

bila mau habis haaahh..!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails