Sunday, August 22, 2021

Taliban nafi warga asing diculik, China bangunkan Afghanistan..

 

1. Taliban nafi berita warga asing diculik berhampiran lapangan terbang Kabul

KABUL: Taliban menafikan laporan mengenai warga asing diculik berhampiran lapangan terbang Kabul, lapor Agensi Berita Xinhua memetik media tempatan pada Sabtu.

“Laporan mengenai penculikan itu hanya khabar angin. Anggota Taliban membantu memudahkan urusan semua warga asing untuk ke lapangan terbang. Kami tekad untuk memastikan keselamatan mereka,” kata jurucakap Taliban Ahmadullah Waseq.

Beliau berkata anggota Taliban turut mengiringi 150 warga India untuk memastikan mereka selamat tiba di lapangan terbang.

Pada Ahad lalu Taliban menawan Kabul, ibu negara Afghanistan berikutan itu ribuan rakyat membanjiri lapangan terbang Kabul untuk meninggalkan negara itu.

Penerbangan untuk membawa keluar penduduk termasuk warga asing dikatakan bermula sejak Sabtu dan kira-kira 5,000 tentera Amerika Syarikat dikerahkan di lapangan terbang Kabul untuk membantu proses itu.

Sekurang-kurangnya 12 terbunuh akibat ditembak dan dipijak ketika orang ramai berpusu-pusu di lapangan terbang. – BERNAMA

2. Taliban: ''China Dapat Mainkan Peranan Besar dalam Membangun Semula Afghanistan''

Suhail Shaheen jurucakap Taliban, mengatakan bahawa China dapat memainkan peranan besar dalam pembangunan semula Afghanistan.

Bercakap dengan China Central Television (CCTV), Shaheen menekankan pentingnya pembinaan semula Afghanistan,

"China adalah negara besar dengan ekonomi dan kemampuan yang besar. Negara ini dapat memainkan peranan besar dalam membangun semula Afghanistan." Katanya.

Mengajak seluruh dunia, bersama dengan negara-negara jiran dan serantau, untuk berperan dalam pembangunan semula Afghanistan, Shaheen menyatakan bahawa mereka memerlukan sokongan semua negara.

Menekankan bahawa kehendak rakyat Afghanistan harus dihormati, Suhail Shaheen meminta masyarakat antarabangsa untuk secara rasmi mengenali Taliban.

Suhail Shaheen menyatakan bahawa kemajuan Taliban di Afghanistan mewakili "pemberontakan rakyat terhadap peraturan yang diberlakukan" dan dia berkomentar bahawa kepantasan penguasaan negara itu mengesahkan pengambilalihan mereka.

Menolak kebimbangan mengenai kebebasan wanita di Afghanistan di bawah pemerintahan Taliban, Shaheen berpendapat bahawa mereka akan melindungi hak wanita untuk pendidikan dan bekerja.

Shaheen juga menyeru institusi ekonomi dan kewangan antarabangsa meminta dana untuk pentadbiran baharu.

Taliban, yang mengepung ibu negara Kabul pada hari Ahad, menguasai bandar itu tanpa konflik ketika Presiden Ashraf Ghani meninggalkan negara itu dan pasukan kerajaan meninggalkan ibu negara.


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Saya sendiri (IH) pada pertengahan tahun 1980an pernah sampai ke Afghanistan, sewaktu Rusia menyerang dan memasuki Afghanistan, meletakkan boneka-bonekanya, menjajah negara Afghanistan. Waktu itu Afghanistan dipimpin oleh kumpulan-kumpulan mujahidin seperti Burhanuddin Rabbani, Gulbuddin Hekmatiyar dan beberapa lagi. 

Penentangan diteruskan sehingga Rusia cabut lari dan digantikan oleh AS. AS sekarang pun tak tahan dan cabut lari juga, kini diambil-alih oleh Taliban. Malang bagi Afghanistan, negerinya tidak pernah aman.

(IH)

1 comment:

Anonymous said...

Laporan Berita Astro Awani Berkenaan Dakwaan YDP Agong Mahukan Anwar Ibrahim Sebagai TPM Adalah Tidak Benar

Hasil penelitian pihak MCMC mendapati bahawa pihak Astro AWANI mengesahkan bahawa pihak mereka tidak pernah mengeluarkan laporan seperti yang tular di Whatsapp pada Jumaat (20 Ogos 2021).

Siapa tak kenal Astro milik siapa di nrgsra ini. Astro selalu jemput Tun dlm wawancara Astro.

Milik kroni Tun dan saham anak anak Tun dlm Astro buksn kaleng kaleng. Mungkin kroni sabagai proksi sahaja dan siapa milik Astro sebrnarnya.?

Sama pattern suka buat fitnah persepsi kemudian u turn..!!

Alahai

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails