Thursday, July 22, 2021

Syria tembak Israel. China keretapi laju, banjir Jerman, &Ais Krim AS..

 

1. Syria tembak jatuh 7 peluru berpandu Israel

MOSCOW: Pasukan pertahanan udara Syria menembak jatuh tujuh daripada lapan peluru berpandu yang dilancarkan oleh pesawat perang Israel dalam serangan yang menyasarkan wilayah Syria di Aleppo.

Ketua Pusat Rekonsiliasi tentera Russia di Syria, Laksamana Muda Vadim Kulit, berkata empat jet pejuang F-16 Israel menyasarkan kemudahan di tenggara Aleppo dalam serangan Isnin lalu.

Kulit berkata, tujuh daripada lapan peluru berpandu yang dilancarkan oleh jet pejuang Israel berjaya dijatuhkan oleh unit pertahanan udara Syria yang menggunakan sistem pertahanan udara dibekalkan oleh Russia Pantsyr-S dan Buk-M2.

"Satu peluru berpandu merosakkan bangunan pusat penyelidikan saintifik di Safira," katanya

Memetik laporan agensi berita SANA, pegawai tentera Syria berkata, Israel melakukan serangan udara di wilayah Aleppo pada Isnin lalu.

Dia mengatakan bahawa pertahanan udara Syria menembak jatuh sebahagian besar peluru berpandu dalam serangan yang berlaku tepat sebelum tengah malam.

Observatorium Syria untuk Hak Asasi Manusia yang berpusat di Britain iaitu pemantau perang yang mempunyai aktivis di Syria, menyatakan serangan Israel menyasarkan depot senjata yang dimiliki oleh militan disokong Iran dan beroperasi di wilayah Safira di Aleppo.

Kumpulan itu mengatakan bahawa serangan itu diikuti letupan kuat di mana depot senjata itu berada di dalam pos tentera Syria.

Israel sebelum ini melancarkan ratusan serangan terhadap sasaran ketenteraan yang berkaitan dengan Iran di Syria selama bertahun-tahun tetapi jarang mengakui atau membincangkan operasi itu.

Israel bimbang Iran akan menguasai di sempadan utara dan berkali-kali menyerang kemudahan yang berkaitan dengan Iran dan konvoi senjata yang ditujukan untuk Hizbullah.

Russia telah melakukan kempen ketenteraan di Syria sejak 2015, membantu rejim Presiden, Bashar Assad merebut kembali kawalan ke atas sebahagian besar negara itu setelah perang saudara yang dahsyat.

Moscow juga telah membantu memodenkan persenjataan tentera Syria dan melatih anggotanya. - AGENSI

2. China kenalkan keretapi Maglev baru mampu meluncur 600 Km sejam

Di China, yang memiliki kemajuan teknologi kereta api berkelajuan tinggi dalam beberapa tahun terakhir, kereta api maglev baharu yang bergerak dengan kecepatan 600 kilometer per jam telah diperkenalkan.

Menurut berita media negara China, kereta api, yang berfungsi dengan sistem elektromagnetik dan oleh itu berjalan di udara tanpa rel besi, akan dihasilkan di bandar pesisir China (Qingdao), di timur Beijing, ibu kota negara itu.

Kereta api maglev, yang akan menjadi "kenderaan pengangkutan awam terpantas di dunia" jika secara rasmi digunakan, bertujuan untuk mengurangkan jarak sekitar 2000 kilometer antara Shanghai, bandar terbesar di China, dan provinsi Chengdu, yang terletak di bahagian tengah negara, hingga 3.5 jam.

Sekiranya kereta api maglev digunakan pada jarak sekitar 1000 kilometer antara Beijing dan Shanghai, perkhidmatan kereta api berkelajuan tinggi yang biasanya memakan waktu 6 jam akan dikurangkan menjadi 2.5 jam.


3. Jumlah korban banjir di Jerman meningkat 171 orang


Di Jerman, jumlah kematian akibat banjir yang disebabkan oleh hujan lebat di negeri-negeri Rhineland-Palatinate, Rhine-Westphalia Utara dan Bavaria meningkat kepada 171 orang.

Dalam berita Agensi Berita Jerman (DPA) berdasarkan polis Koblenz, dinyatakan bahawa jumlah orang yang kehilangan nyawa dalam bencana banjir meningkat menjadi 122 di Rhineland-Palatinate.

Dalam berita tersebut, dikhabarkan bahawa 155 orang hilang dicari di wilayah Ahrweiler, dan jumlah yang cedera adalah 763 orang di negeri ini.

Dilaporkan bahawa jumlah orang yang kehilangan nyawa dalam banjir di negeri Rhine-Westphalia Utara meningkat kepada 48 orang.

Dalam pernyataan yang dibuat oleh Jabatan Polis Cologne, dinyatakan bahawa mayat yang tidak dikenali ditemui di bandar Bad Münstereifel dengan sokongan seekor anjing mencari dan menyelamat.

Dalam pernyataan itu, dinyatakan bahawa lebih daripada 850 orang yang sebelumnya dilaporkan hilang dihubungi melalui telefon, dan 14 orang sedang dicari di wilayah Bonn / Rhein-Sieg dan 2 orang di wilayah Euskirchen.

Di negara Bavaria, tidak ada peningkatan jumlah kematian yang dicatat sebagai 1 orang, jumlah orang yang terkorban dalam banjir di negara ini meningkat kepada 171 orang.

Sebaliknya, ada kekhawatiran bahawa kes jenis baru coronavirus (Covid-19) akan meningkat kerana usaha bantuan di wilayah di mana bencana banjir berlaku atau tempat perlindungan bersama mereka yang terjejas oleh banjir.

Oleh itu, Kementerian Kesihatan negara Rhineland-Palatinate sedang bersiap untuk mengadakan kampanye vaksinasi di daerah-daerah yang dilanda banjir dengan alasan ini.

Pencarian dan penyelamatan, pembuangan sampah dan pembersihan terus dilakukan di kawasan yang dilanda banjir.


4. Syarikat aiskrim AS tidak jual produknya di penempatan Yahudi


Syarikat aiskrim Ben and Jerry, berpusat di Amerika Syarikat, mengumumkan bahawa ia akan menghentikan penjualan produknya di penempatan Yahudi di Tepi Barat yang diduduki kerana masalah nilai-nilai.

Membuat pernyataan bertulis mengenai perkara ini, syarikat menyatakan bahawa dia akan menghentikan penjualan ais krim di wilayah Palestin yang dijajah dengan alasan bahawa ia melanggar nilai-nilai

Banyak negara dan syarikat Barat memboikot syarikat yang berkaitan dengan penempatan orang Yahudi di Tebing Barat dan Yerusalem Timur atau produk milik penempatan ini yang dibina di tanah Palestin.

Terdapat 13 penempatan Yahudi haram di Yerusalem Timur yang diduduki dan lebih dari 250 di Tebing Barat.

Lebih daripada 650 ribu peneroka Yahudi yang tinggal di tempat-tempat ini menjadikan kehidupan lebih sukar bagi penduduk Palestin yang tinggal di bawah penjajahan.

Di bawah undang-undang antarabangsa, semua penempatan Yahudi di wilayah Palestin yang dijajah dianggap tidak sah.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails