Tuesday, July 20, 2021

Jemaah Haji di Mina &Presiden Erdogen, larangan bertudung/'perang salib'

1. Jemaah Haji di Tanah Suci mula mencapai Mina

Dinyatakan bahawa calon jamaah haji di tanah suci mulai sampai di Mina setelah tawaf pertama mereka dalam ruang lingkup langkah-langkah jenis baru coronavirus (Covid-19).

Menurut berita agensi rasmi Arab Saudi, Mina, yang terletak kira-kira 7 kilometer di timur laut Masjid al-Haram antara Mekah dan Muzdalifah, telah mulai menyambut calon jemaah yang datang untuk memenuhi sunnah Nabi Muhammad.

Para jamaah sampai di Mina di bawah pengawasan pegawai dan di bawah bayangan langkah-langkah yang diambil untuk menentang wabak itu, mengucapkan kata-kata tauhid dan takbir.

Para jemaah yang akan bermalam di Mina akan berangkat ke Arafat pada waktu pagi.

Para jamaah yang melakukan tawaf pertama di tanah suci yang ditetapkan untuk Mina pada hari ke-8 bulan Dhu al-Hijjah, yang kemudian disebut "Hari Terviya", untuk memenuhi sunnah Nabi Muhammad.

Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi mengumumkan pada 12 Jun bahawa tidak seorang pun dari luar negara akan diterima untuk menunaikan haji.

Kerana wabak Covid-19, Arab Saudi hanya menerima sebilangan kecil calon haji dari dalam negara tahun lalu.


2. Larang pakai tudung, Erdogen bidas mahkamah EU

ISTANBUL: Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan hari ini membidas keputusan mahkamah Kesatuan Eropah (EU) yang membenarkan majikan dalam beberapa kes melarang kakitangan memakai tudung di tempat kerja.

Erdogan, seorang Muslim yang taat, yang memimpin sebuah parti yang bertunjangkan Islam, adalah penyokong umat Islam di seluruh dunia, sering mempertahankan kepercayaan menentang Islamofobia.

Mahkamah Kehakiman Eropah (ECJ) Khamis lalu memutuskan bahawa larangan simbol keagamaan seperti tudung 'mungkin dibenarkan atas keperluan majikan untuk menunjukkan imej yang neutral terhadap pelanggan atau untuk mengelakkan perselisihan sosial'.

Erdogan berkata, peraturan itu menghalang kebebasan beragama.

"Mahkamah harus mengubah namanya. Ia tidak menunjukkan hubungan dengan mahkamah pengadilan. Untuk menjadi adil, ia harus terlebih dahulu mengetahui apa kebebasan beragama," kata Erdogan.

"Tidak boleh ada pengadilan yang tidak memahami kebebasan beragama," tambahnya dalam sidang media di Istanbul.

Turki mempunyai sejarah kontroversi dan sensitif dengan tudung yang dikenali sebagai jilbab.

Pada tahun 2013, ketika Erdogan menjadi perdana menteri, Turki menarik balik larangan lama mengenakan jilbab di institusi negara.

Tiga tahun kemudian, pemerintah membenarkan polis wanita memakai tudung di bawah topi atau baret rasmi mereka.

Kementerian luar Turki semalam memberi amaran bahawa keputusan mahkamah tertinggi EU adalah 'berbahaya dalam hal mendorong kebencian terhadap Islam'.

Hubungan antara Ankara dan Brussels telah tegang selama bertahun-tahun, dengan isu-isu yang menyebabkan ketegangan termasuk kegagalan untuk memulakan semula rundingan damai di pulau Cyprus yang terbahagi dan hak asasi manusia di Turki. - AFP (Julai 19, 2021)'

3. Erdogan: EU lancarkan 'perang salib'

ISTANBUL: Presiden Recep Tayyip Erdogan, hari ini menuduh mahkamah tinggi Kesatuan Eropah (EU) memulakan 'perang salib' terhadap Islam selepas memutuskan untuk membenarkan syarikat Eropah melarang pekerja memakai simbol agama atau politik termasuk tudung.

"Mahkamah EU, Mahkamah Keadilan Eropah, saudaraku, memulakan perang salib terhadap umat Islam," kata Erdogan dalam ucapan yang disiarkan televisyen, bertanya 'di manakah kebebasan beragama?' - AFP (Mac 16, 2017) 

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails