Saturday, June 12, 2021

Pentadbiran negara lancar, tidak perlu MAGERAN

 

KUALA LUMPUR: Timbalan Presiden PAS, Dato’ Sri Tuan Ibrahim Tuan Man menyifatkan tiada keperluan untuk menubuhkan Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) berikutan sistem pentadbiran negara berjalan lancar bersama Kabinet kerajaan yang berfungsi dengan baik.

Menurutnya, kerajaan mampu mengendalikan pengurusan Covid-19 dengan baik termasuk pengurusan kebajikan rakyat yang terjamin terutamanya golongan yang terjejas akibat pandemik berkenaan.

“Semua pentadbiran berjalan lancar dan semua sistem pentadbiran berjalan di seluruh negara.

“Bahkan pengurusan Covid-19 berjalan dengan lancar. Covid-19 perlu dilihat bukan hanya kepada data harian yang naik dan turun, sebagaimana juga di negara lain.

“Tetapi juga kepada pengurusan kebajikan kepada mereka yang terkesan dengan wabak ini. Pelbagai bantuan dilakukan adalah sebahagian dari pengurusan Covid-19,” ujarnya ketika dihubungi HarakahDaily hari ini.

Tegas beliau, pihaknya yang merupakan sebahagian daripada kerajaan sentiasa mendukung keputusan yang dibuat kerajaan dalam menentukan hala tuju pentadbiran negara termasuk bantahan penubuhan MAGERAN yang akan dilakukan melalui pelbagai perbincangan menerusi jawatankuasa-jawatankuasa pengurusan bencana.

Berhubung dakwaan yang mengatakan kerajaan sedia ada gagal berfungsi, beliau yang juga Menteri Alam Sekitar dan Air menyifatkan ia adalah mainan biasa bagi pembangkang di dalam politik.

Sebelum ini, pihak pembangkang mendakwa kerajaan Perikatan Nasional (PN) gagal memerintah negara dengan baik berikutan kenaikan mendadak kes harian positif Covid-19.

“Kalau data naik turun Covid-19, maka ia berlaku hampir di semua negara. Jepun, Korea, Singapura bahkan seluruhnya.

“Bagi saya, untuk mengukur data harus dilihat setelah 80 peratus rakyat selesai di vaksin pada hujung tahun ini sebagaimana sasaran kerajaan,” katanya.

Justeru, tegas beliau lagi cadangan penubuhan MAGERAN tidak wajar dipertimbangkan berikutan kerajaan sedia ada mampu menjalankan tugas dengan baik mengurus negara serta pandemik Covid-19 tanpa mengabaikan nasib dan keperluan hidup rakyat.

Pada Khamis, Tun Dr Mahathir Mohamed mencadangkan penubuhan sebuah badan seperti Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) ketika menghadap Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Cadangan itu dikemukakan atas keyakinan ia mampu menyelesaikan isu ekonomi, politik, sosial dan kesihatan yang dihadapi negara, kesan penularan Covid-19.

Bagaimanapun, Agong tidak memberi sebarang jawapan yang konklusif berhubung cadangan berkenaan. – HARAKAHDAILY 11/6/2021

2 comments:

Anonymous said...

Nak kerajaan Mageran ini untuk orang orang bodoh bangang saja...

Anonymous said...

Sejak bila pas sesat. Pas tak pernah sesat setakat ini. Yg bawa faham liberal itu yg sesat. Yg mengatakan pas itu sesat, itu yg sesat. Yg kata pas tunggang agama, itu yg jahil. Pas dah tunjuk yg terbaik. Tiada rasuah, tiada salah guna kuasa. Yg tuduh pas kafirkan orang, itu fitnah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails