Sunday, June 06, 2021

Serangan Drone ke Pangkalan Militer AS di Irak Digagalkan

 

Pangkalan udara Ain al-Assad di Irak yang menjadi markas tentara AS (Foto: AP Photo/Khalid Mohammed, File)

Baghdad: Serangan drone di atas pangkalan militer Amerika Serikat di Irak berhasil digagalkan. Kejadian serupa juga terjadi satu bulan lalu di mana pangkalan tersebut juga jadi target serangan drone bersenjata.

Militer Irak menyebut sistem pertahanan C-RAM militer AS berhasil menembak jatuh dua drone di atas pangkalan udara Ain al-Assad, yang menjadi markas tentara AS, pasukan koalisi dan tentara Irak pada Minggu (6/6).

"Beberapa jam sebelumnya sebuah roket ditembak jatuh di atas bandara Baghdad, tanpa menimbulkan korban atau kerusakan," kata juru bicara koalisi pimpinan AS di Irak, Kolonel Wayne Marotto, seperti dilansir AFP, Minggu (6/6/2021).

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Apa menariknya? Melihat dalam kontek negara Malaysia, Dron adalah suatu perkara penting untuk kegunaan pihak kerajaan, syarikat atau membuka peluang bisnes, dari sekecil-kecilnya hingga sebesar-besarnya. 

Dron boleh membantu negara dari sudut bisnes, kewangan, pertanian, perikanan, persenjataan dan membina kekuatan pertahanan negara, termasuk jabatan polis dan tentera. Lihat perkembangan drastiknya seperti yang berlaku di negara Turki, Iran dan lain-lain.  

Menariknya Perkembangan Dron Dunia. Penulis Sains China Memuji Pengurus Teknikal Baykar, Selçuk Bayraktar

Penulis sains popular China Song Yi Chang menggambarkan Pengurus Teknikal Baykar, Selçuk Bayraktar, sebagai "Genius dalam bidang kenderaan udara tanpa pemandu bersenjata." 

Dalam program yang disiarkan dengan tajuk "War Technologies" di China Central Television (CCTV), Song Yi Chang menyamakan Bayraktar dengan Steve Jobs, pengasas syarikat Apple.

"Seorang genius muncul di bidang ini di Turki mengenai persenjataan. Dia adalah Selçuk Bayraktar. Bapa dron di Turki. Kedudukan Bayraktar dalam perang dron adalah seperti kedudukan Steve Jobs dalam teknologi telefon pintar." Katanya.

Penulis China juga memberikan maklumat mengenai latar belakang Bayraktar dalam program ini, dan mengingatkan bahawa dia mengkhususkan diri dalam perisian dan elektronik Dron Bersenjata semasa pendidikannya di AS, dan kemudian kembali ke negaranya.

UAV Buatan Turki Bayraktar SİHA Digunakan Dalam Latihan Tentera Azerbaijan

Dalam latihan tentera Azerbaijan, Bayraktar SİHA (Kenderaan Udara Tanpa Senjata Bersenjata) buatan Turki, juga digunakan.

Dalam gambar yang dikongsi oleh Kementerian Pertahanan Azerbaijan, Bayraktar SİHA yang dikeluarkan dari hangar dan ketika lepas landas ditampilkan.

SİHA melakukan tugas mengesan sasaran musuh yang disimulasikan dan memindahkannya ke pusat pemeriksaan.

Latihan yang dimulakan semalam oleh tentera Azerbaijan dengan penyertaan 15 ribu tentera akan berterusan sehingga 20 Mei.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails