Thursday, June 10, 2021

Muslim di Kanada Minta Tindakan Segera Diambil Terhadap Islamofobia

 

Majlis Nasional Muslim di Kanada (NCCM) meminta agar tindakan segera diambil terhadap peningkatan Islamofobia di negara ini.

Terakhir, selepas 4 orang kehilangan nyawa dalam serangan pengganas ke atas sebuah keluarga 5 orang yang berjalan kaki di kota London pada malam 6 Jun, masyarakat Islam sedang menunggu tindakan menentang Islamofobia.

Pengarah Kegiatan Komuniti NCCM Omar Kamisa menyatakan bahawa serangan terbaharu itu telah menghabiskan kesabaran dan dia berkata:

"Kita tidak lagi dapat menahan kepedihan ini. Kita tidak lagi dapat membiarkan kepedihan ini menjadikan hidup kita hancur setiap hari. Sekarang kita perlu segera mengambil tindakan terhadap Islamofobia, diskriminasi dan perkauman. Tidak besok, bukan minggu depan atau tahun depan, tetapi hari ini, segera dan sekarang. Kita mesti melakukan ini secepat mungkin untuk anak-anak kita, keluarga kita, untuk masa depan kita." 

Serangan terakhir adalah "serangan pengganas aktif terhadap keluarga Muslim," kata Pengarah NCCM:

"Kami menyeru para pemimpin dan pemimpin masyarakat dari atas ke bawah, dari semua agama dan dari semua lapisan masyarakat, untuk segera mengadakan sidang kemuncak nasional mengenai keganasan, keganasan dan diskriminasi Islamofobia. Kita perlu membincangkannya bersama-sama dan menentukan langkah-langkah apa yang akan kita laksanakan bersama-sama." Tambahnya. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails