Saturday, June 12, 2021

Photo dari 'Planet Merah', gerhana 'Cincin Api' &satelit canggih Iran..

 

1. Penjelajah Mars China Mengirimkan Foto 'Planet Merah'

Penjelajah Mars China Curong menghantar foto dari Planet Merah ke Bumi.

Menurut pernyataan yang dibuat oleh Pentadbiran Angkasa Negara China, Curong, yang mendarat di Marikh dengan misi pengintipan Tienvin-1, mengirim 4 foto dari Red Planet.

Foto-foto itu merangkumi pemandangan landskap dan panorama Mars, selfie dari modul pendaratan dan orbital misi Tienvin-1.


2. Gerhana Matahari 'Cincin Api'

Di Hemisfera Utara, gerhana matahari tahun 2021, yang disebut oleh para astronom sebagai "cincin api" berlaku.

Gerhana matahari, yang berlaku di jalur kira-kira 500 kilometer dari Kanada ke Siberia, juga dilihat sebahagiannya dari New York City Amerika Syarikat (AS).

Matahari, yang menutupi sekitar 60 peratus bulan dalam kejadian semula jadi yang berlaku pada waktu pagi, menciptakan gambar yang menarik dalam bentuk bulan sabit merah di langit.

Menurut maklumat yang diberikan oleh Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan Amerika (NASA), dilaporkan bahawa gerhana matahari yang serupa terakhir dialami pada tahun 2017, dan yang berikutnya akan berlaku pada tahun 2024.

Kejadian semula jadi yang disaksikan hari ini adalah gerhana matahari ke-16 abad ke-21.


3. Russia sedia beri sistem satelit canggih kepada Iran

WASHINGTON: Russia akan memberikan sistem satelit canggih kepada Iran, yang berupaya meningkatkan kemampuan pengintipan, menurut laporan media Amerika Syarikat (AS).

Difahamkan, Moscow sedang bersiap untuk memberi Iran satelit Kanopus-V yang memiliki kamera resolusi tinggi, lapor Washington Post semalam.

Ini membolehkan republik Islam itu memantau kemudahan musuhnya di Timur Tengah, menurut akhbar itu, yang memetik pegawai AS dan bekas pegawainya di Timur Tengah.

Laporan itu disiarkan sebelum Presiden Russia, Vladimir Putin, mengadakan pertemuan dengan rakan sejawatnya dari AS, Joe Biden, pada 16 Jun ini di Switzerland, dalam siri lawatan pertamanya ke luar negara selepas menerajui AS.

Perkembangan itu meningkatkan ketidakpuasan Washington menjelang pertemuan itu, yang dicemari beberapa isu seperti dakwaan campur tangan pilihan raya hingga operasi penggodaman yang dikaitkan dengan pemerintah Russia.

Pegawai berkenaan berkata, pelancaran satelit itu boleh berlaku dalam tempoh beberapa bulan, hasil daripada siri lawatan ke Russia oleh pemimpin Pengawal Revolusi elit Iran.

Satelit yang akan dilancarkan di Russia itu mengandungi perkakasan buatan Russia, menurut perincian yang dikongsi oleh pegawai terbabit.

Biarpun tidak memiliki kemampuan seperti satelit AS, Iran boleh menggunakan satelit barunya itu untuk mengintip lokasi tertentu.

Terdapat kebimbangan mereka akan berkongsi maklumat satelit itu dengan proksi di Yaman, Iraq dan Lubnan, kata pegawai itu, antara lain berkaitan kebimbangan mengenai pembangunan peluru berpandu balistik dan drone.

Pelatih Russia sudah membantu melancarkan operasi satelit dari lokasi baru berhampiran bandar Karaj di Iran utara, lapor The Post.

Kerjasama itu memungkinkan Tehran memantau Teluk Parsi, pangkalan Israel dan kehadiran pasukan AS di Iraq.

Perincian rundingan juga hadir pada waktu sukar ketika kuasa besar dunia bertemu untuk membawa AS kembali kepada perjanjian nuklear Iran, yang memerlukan Teheran mematuhinya.

Perjanjian penting 2015 itu digantung sejak AS menarik diri pada 2018 dan mengenakan sekatan semula, yang menyebabkan Tehran meningkatkan kegiatan nuklearnya. - AFP.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails