Sunday, June 06, 2021

5 maut, 15 cedera serangan rambang di China. Marah?

 

Rakaman video di laman sosial Weibo menunjukkan anggota polis berjaya menahan suspek. - Foto AGENSI

BEIJING: Seorang lelaki bersenjatakan pisau membunuh sekurang-kurangnya lima orang dan mencederakan 15 yang lain dalam kejadian serangan di timur China semalam, menurut polis tempatan.

Pihak berkuasa bandar Anqing di wilayah Anhui menerima laporan kejadian serangan membabitkan seorang lelaki yang menikam pejalan kaki menggunakan pisau dalam insiden jam 4.30 petang, menurut kenyataan sebuah balai polis di daerah Anqing di laman sosial Weibo.

Penyerang kemudiannya berjaya ditahan pihak berkuasa dan mangsa yang cedera dihantar ke hospital untuk menerima rawatan lanjut, kata jurucakap polis.

Setakat ini, motif serangan masih belum diketahui dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

Sebuah pusat darah di Anqing meminta orang ramai untuk menderma darah kepada mangsa yang cedera, dengan bekalan darah sedia ada semakin berkurangan, menurut laporan akhbar tempatan.

Undang-undang di China melarang penjualan dan pemilikan senjata api, dan kejadian serangan secara besar-besaran umumnya dilakukan menggunakan pisau atau bahan letupan buatan sendiri.

Sebelum ini, pelaku serangan serupa digambarkan sebagai individu yang mempunyai masalah mental atau berdendam terhadap masyarakat.

Pada Disember tahun lalu, serangan pisau di luar sebuah sauna di timur laut China membunuh sekurang-kurangnya tujuh orang dan mencederakan tujuh yang lain.

Seorang pengawal keselamatan sekolah yang menggunakan pisau mencederakan sekurang-kurangnya 39 orang di sebuah tadika di wilayah selatan Guangxi pada Jun tahun lalu dan suspek dijatuhi hukuman mati. - AGENSI

Komen Weblog Ibnu Hasyim: "Jangan marah!" Kata Nabi Muhammad SAW dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari.

Dalam kehidupan seharian, semua orang boleh marah. Kemarahan adalah perkara manusia. Lalu apa maksud hadis Nabi SAW? 

Ibn Hajar dalam Fathul Bani menjelaskan makna hadis: "Al-Khath Tabi berkata," Maksud kata-kata Rasulullah 'jangan marah' adalah menjauhkan diri dari penyebab kemarahan dan harus menjauhkan diri dari sesuatu yang mengarah kepadanya.

"Menurut 'Al-Khaththabi, kemarahan tidak dilarang, kerana itu adalah watak yang tidak akan hilang pada manusia.

Jadi, apa yang harus dilakukan oleh seorang Muslim ketika marah? 

Syeikh Abdul Azis bin Fathi as-Sayyid Nada dalam bukunya Mausuu'atul Aadaab al-Islamiyah, menyatakan bahawa seorang Muslim harus memperhatikan adab yang berkaitan dengan kemarahan. 

Berikut adalah etika yang perlu dipertimbangkan mengenai kemarahan.

Pertama, jangan marah, kecuali kerana Allah SWT. 

Menurut Syeikh Sayyid Nada, marah kerana Allah adalah sesuatu yang disukai dan mendapat amal. Contohnya, kemarahan ketika menyaksikan perbuatan haram yang berleluasa. Seorang Muslim yang marah kerana undang-undang Allah tidak dipedulikan adalah contoh marah kerana Allah.

"Seorang Muslim harus menjauhkan diri dari kemarahan kerana urusan duniawi yang tidak membawa pahala," kata Sheikh Sayyid Nada. Rasulullah SAW, katanya, tidak pernah marah kerana dirinya sendiri, tetapi marah kerana Allah SWT. Nabi SAW tidak pernah berdendam, kecuali Allah SWT.

Kedua, bersikap lemah lembut dan tidak marah kerana urusan duniawi. Syeikh Sayyid Nada mengungkapkan, sebenarnya semua kemarahan itu buruk, kecuali bagi Allah SWT. Dia mengingatkan bahawa kemarahan sering menimbulkan perselisihan dan perselisihan yang dapat menjerumuskan manusia ke dalam dosa besar dan juga dapat memutuskan persahabatan.

Ketiga, mengingati keagungan dan kekuasaan Allah SWT. "Ingatlah kekuatan, perlindungan, keagungan, dan kekuatan Sang Pencipta ketika kamu sedang marah," kata Sheikh Sayyid Nada. 

Menurutnya, ketika mengingati kebesaran Allah SWT, kemarahan akan diredam. Sebenarnya, mungkin tidak marah sama sekali. Sebenarnya, kata Syeikh Sayyid Nada, itu adalah adab yang paling berguna yang dapat menolong seseorang untuk bersikap sopan (sabar).

Keempat, menahan dan menahan kemarahan jika timbul. Syeikh Sayyid Nada mengungkapkan, Allah SWT menyukai seseorang yang dapat menahan dan menahan kemarahannya yang timbul. Allah SWT berfirman, 

"... dan orang-orang yang menahan kemarahan mereka dan mengampuni orang lain, dan Allah mengasihi orang-orang yang berbuat baik." (Surat Ali Imran: 134).

Menurut Ibn Hajar dalam Fathul Bahri, ketika kemarahan sedang memuncak, seseorang harus segera menahannya dan menahannya kerana perbuatan keji. Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang dapat menahan kemarahannya, sedangkan dia dapat melampiaskannya, maka Allah akan memanggilnya di hadapan semua ciptaan. Setelah itu, Allah menyuruhnya memilih malaikat dari syurga dan menikahinya dengan siapa yang dia inginkan." (HR Ahmad).

Kelima, berlindung kepada Allah ketika marah. Nabi SAW bersabda, "Jika seseorang yang marah berkata: 'A'uudzu billah (aku berlindung kepada Allah SWT, kemarahannya pasti akan reda." (HR. Ibu' Adi dalam al-Kaamil.)

Keenam, diam. Rasulullah SAW bersabda, "Ajarlah, permudahkanlah, dan jangan menyusahkannya. Ketika salah seorang dari kamu marah, biarkan dia diam." (HR Ahmad). 

Kadang-kadang orang yang marah mengatakan perkara yang boleh merosakkan agama mereka, menyalakan api perselisihan dan meningkatkan rasa iri hati.

Ketujuh, ubah kedudukan ketika marah. Mengubah kedudukan ketika marah adalah petunjuk dan perintah Nabi SAW. Nabi (SAW) bersabda, "Jika ada di antara kamu yang marah ketika berdiri, maka biarkan dia duduk. Jika kemarahannya tidak hilang, maka biarkan dia berbaring." (HR Ahmad).

Kelapan, berwuduk atau mandi. Menurut Syeikh Sayyid Nada, kemarahan adalah api syaitan yang dapat menyebabkan darah mendidih dan saraf membakar. "Oleh itu, berwuduk, mandi atau seumpamanya, apalagi menggunakan air sejuk dapat meredakan kemarahan dan kekacauan darah," katanya, 

Kesembilan, pemaaf dan sabar. Orang yang marah harus memberi kemaafan kepada orang yang membuatnya marah. Allah Maha Tinggi memuji hamba-hamba-Nya "... dan jika mereka marah mereka akan memaafkan." (Surat Ash-Syuura: 37).

Sesungguhnya, Nabi SAW adalah orang yang paling lemah lembut, sopan, dan pemaaf kepada mereka yang salah. "... dan dia tidak membalas kejahatan dengan kejahatan, tetapi dia memaafkan dan memaafkan ..." itulah sifat Nabi Muhammad yang terkandung dalam Taurat, kitab yang diturunkan oleh Allah kepada Nabi Musa AS.

Sekian.

1 comment:

Anonymous said...

Sejak merdeka PN lah yg terbaik.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails