Monday, March 08, 2021

Berita Khalwat dari Aceh: Pesalah &Pasangan Dihukum 20 Kali sebat. Mengapa?

 

 Penjawat awam dengan inisial AG (48) dari Aceh Besar bersama dengan seorang wanita yang sudah berkahwin, AS (42) dari Sabang, ketika menjalani hukuman sebat di Taman Bustanussalatin (Taman Sari), Banda Aceh, Isnin (8/3/2021).

BANDA ACEH : Seorang pegawai awam dengan inisial AG (48) dari Aceh Besar bersama seorang wanita yang sudah berkahwin, AS (42) dari Sabang, turut serta dalam hukuman sebat bersama enam pelanggar undang-undang Syariah yang lain.


Sebat tersebut berlangsung di Taman Bustanussalatin (Taman Sari), Banda Aceh, Isnin (8/3/2021). Berdasarkan pemantauan di lokasi, pelaksanaan pengetatan bermula pada pukul 11.00 WIB.


Sebelum menjalani hukuman sebat, setiap banduan, termasuk AG, mesti terlebih dahulu menjalani pemeriksaan perubatan oleh pasukan kesihatan.

Setelah dinyatakan sihat, AG adalah banduan terakhir yang menjalani hukuman sebat.


Sementara itu, AS adalah banduan ketiga yang menjatuhkan hukuman. Seperti diketahui sebelum ini, seorang pegawai awam dengan huruf awal AG (48) dari Aceh Besar dan seorang wanita yang sudah berkahwin, AS (42) dari Sabang, ditangkap bersama dalam sebuah kereta yang disyaki buat jahat di Jalan Pelabuhan Ulee Lheue, Banda Aceh pada hari Khamis (14/1/2021).


Kemudian, berdasarkan keputusan Jaksa Daerah Banda Aceh, Isnin (8/3/2021) dengan keputusan nomor 18 / JN / 2021 / MS-BNA dinyatakan bersalah melakukan Jarimah Ikhtilat sesuai dengan Pasal 25 Ayat 1 Aceh Qanun Nomor 6 tahun 2014 tentang Hukum Jinayat.


Hukum mereka berdua dengan uqubat ta'zir dalam bentuk sebatan 20 kali tolak hukuman penjara dua kali sebatan. Oleh itu kedua-duanya mendapat 18 sebatan di khalayak ramai.


Selain AG dan AS, dalam kesempatan ini juga ada enam pesalah lain yang dicambuk dan melanggar Qanun 6 tahun 2014 tentang Undang-undang Jinayat yang juga dinyatakan telah ditandatangani oleh Mahkamah Syariah Kota Banda Aceh.


Setiap narapidana memiliki inisial MU dan pasangan mereka RA, masing-masing dengan 25 sebatan.

Plt Kasatpol PP dan WH Kota Banda Aceh, Heru Triwajanarko SSTP MSi, mengatakan hukuman dijatuhkan terhadap empat pasangan.


"Hari ini ada empat pasang kaleng, yang terdiri daripada tiga pasang kes ikhtilat dan satu pasang kes khalwat," katanya.

Dia mengatakan bahawa penjawat awam yang disebat telah melanggar Artikel 25 Qanun Jinayah.

“Pegawai negeri diamankan di jalan menuju pelabuhan Ulee lheue, kecamatan Meuraxa, Kota Banda Aceh. Mereka diserbu di dalam kereta ketika pegawai Wilayatul Hisbah sedang melakukan rondaan, ”katanya.


Pasangan itu, katanya, masing-masing sudah berkahwin. (IH)


Serambinews.com
8 jam yang lalu

#DayahSerambiMekkah #DayahTerbakar #DayahAbuNasirWaly #AcehBarat

Musibah kali kedua ini sedikitnya telah menghanguskan satu deretan asrama putra, terdiri dari Sembilan kamar yang huni 35 orang santri.

Ini sebat di Malaysia, tidak ikut peraturan Islam, zalim!

1 comment:

Anonymous said...

Konspirasi Zeti dan ex MACC Shukri dan lain lain fitnah jijik terancang 1MDB makin terbongkar.. link video kat bawah tu haahh..!

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mempersoalkan mengapa peguam-peguamnya dan beliau sendiri tidak pernah diberitahu tentang tuduhan terbaharu yang mengaitkan keluarga mantan Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz menerima dana daripada Jho Low yang berkaitan dengan skandal 1MDB.

Link dibawah ni haahh.. konspirasi Zeti dan Shukri dll perangkap Najib (Shukri akhirnya dilantik Head of MACC selepas kemenangan PH membentuk kerajaan .. dan siapa PM dlm kjaan PH yang lantik Shukri Head of MACC!?)

https://youtu.be/o5kIGIfDgSk

Mahkamah Tinggi pula mengeluarkan "amaran sangat keras" kepada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak agar tidak mengulangi "serangan secara maya" terhadap bekas Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz.

Hakim Collin Lawrence Sequerah berkata walaupun tidak ada keperluan untuk mahkamah mengenakan "gag order" (perintah sekatan) terhadap Najib, Ahli Parlimen Pekan itu harus berhenti membuat kenyataan berhubung kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB)..!!

Menurut Najib, perkara tersebut amat penting kerana ia boleh dijadikan bahan bukti kes perbicaraannya berhubung kes skandal 1MDB yang dihadapinya.

“Justeru, mengapa dokumen seperti ini tidak diserahkan sebagai bahan bukti kes dalam perbicaraan-perbicaraan saya di mahkamah selama ini berhubung kes 1MDB yang saya hadapi?”soal Najib.

Kenapa mahkamah mengeluarkan "amaran" sangat keras" kepada Najib agar tidak mengulangi perbuatannya dan mahkamah akan mengambil apa juga tindakan yang perlu bagi melindungi integriti institusi ini," kata hakim.

Presiden Parti Keadilan Rakyat, (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan tuduhan baharu terhadap mantan Gabenor BNM itu telah mencemarkan imej dan reputasi integriti Bank Negara...

Akhirnya AMMB Holdings Berhad bersetuju menyelesaikan semua tuntutan dan tindakan tertunggak berkaitan pembabitan Kumpulan AmBank dalam isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) bernilai RM2.83 bilion.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Aziz berkata, penyelesaian terbaru itu bermanfaat kepada rakyat Malaysia.

Menurutnya, penyelesaian melalui sistem mahkamah akan membabitkan masa dan sumber kewangan yang banyak.

Persoalan yang timbul ialah kat celah mana duit 1 MDB itu dikatakan lesap..!? Kena siasat cari dan bongkar siapa dalang kepala sial konspirasi fitnah jijik kes 1MDB.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails