Tuesday, March 09, 2021

Isu Pisahkan Turki-AS, Krisis Armenia &Latihan Kenderaan Tanpa Pemandu.

 

1. 3 Isu Utama Pisahkan Turki-AS

Jurucakap Presiden Turki Ibrahim Kalın, mengatakan bahawa S-400 yang dibeli Turki dari Rusia, tidak akan disatukan ke dalam sistem pertahanan NATO.

Dalam temu bual dengan Bloomberg, Ibrahim Kalın menyatakan bahawa tiga isu utama yang memisahkan Turki dengan Amerika Syarikat (AS) adalah sokongan AS kepada PYD / YPG, S-400 dan sekatan CAATSA (Undang-undang AS untuk memerangi musuh melalui sekatan) dan 'membiarkan pemimpin FETÖ (Organisasi Pengganas Fetullahist) tinggal di AS'.

Ibrahim Kalın mengatakan bahawa malangnya, sejauh ini dalam isu ini tidak ada kemajuan dan tidak ada langkah-langkah yang diambil, dia menekankan bahawa keselamatan negara Turki menjadi perhatian utama masalah ini.

Ibrahim Kalın menyatakan bahawa mereka percaya isu-isu ini dapat diselesaikan dengan berbicara melalui dialog yang konstruktif dengan cara yang sangat telus dan ikhlas.

"Apa yang perlu difahami oleh pembuat dasar AS adalah betapa pentingnya masalah ini bagi kami ..." katanya.

Ibrahim Kalın juga menekankan bahawa Turki tidak mengambil keputusan dalam satu malam untuk membeli sistem pertahanan udara S-400 dari Rusia,

"S-400 kami tidak akan disatukan ke dalam sistem pertahanan NATO dan dengan demikian ia tidak akan dapat menimbulkan ancaman terhadap sistem pertahanan NATO." Katanya.

“Proses mengenai perjanjian pertama sedang berlangsung dan semuanya merupakan bahagian daripada proses yang sama. Proses pelaksanaan perjanjian yang sama pada tahap yang berbeza sedang berjalan." Kata Ibrahim Kalın menjawab soalan mengenai pakej S-400 kedua.

Ibrahim Kalın menyatakan bahawa selain Patriot, Turki juga ingin membeli peluru berpandu SAMP / T yang dihasilkan bersama oleh Perancis dan Itali.

“Namun, Perancis memutuskan untuk mencegah proses ini dengan menggunakan Syria sebagai alasan. Kami meneruskan rundingan dengan Perancis untuk mempercepat proses ini. Kami tidak menutup pintu untuk pilihan, ”katanya.

Jurucakap Presiden Kalın juga menyatakan bahawa hubungan telah terjalin dengan pentadbiran baharu AS,

"Saya tahu betul bahawa (Presiden Joe) Biden sibuk dengan banyak isu dasar dalam negeri. Kami membuat hubungan dengan rakan sekerja dan kami mempunyai permulaan yang baik, pasti, kedua-dua presiden juga akan bertemu". Tambahnya.


2. Analisis Krisis di Armenia. 

Minggu lalu, Ketua Staf Umum Armenia meminta Perdana Menteri Nikol Pashinyan untuk mengundurkan diri. Pashinyan, sebaliknya, menggambarkan keadaan ini sebagai "cubaan rampasan kuasa" dan berusaha memecat ketua staf dan memanggil orang-orang ke jalanan dan bertindak balas. 

Penyokong kumpulan pemerintah dan pembangkang mula berkumpul secara serentak di Yerevan. Presiden Armenia tidak menyetujui pemecatan ketua staf, dan Pashinyan mengatakan bahawa dalam hal ini presiden juga akan terlibat dalam "cubaan rampasan kuasa".

3 sebab yang saling berkaitan di sebalik perkembangan di Armenia:  

Satu:

Kemiskinan dan rasuah yang berterusan di Armenia. Situasi ini berpunca daripada pengurusan yang buruk sebenarnya adalah masalah yang tidak ditimbulkan oleh Pashinyan tetapi jauh dari mencari jalan keluar. Pashinyan berkuasa pada tahun 2018 dipengaruhi oleh sokongan negara-negara Barat serta harapannya agar dia dapat mencari jalan keluar untuk kemiskinan dan rasuah. 

Penyokongnya melihat dan menyokong Pashinyan sebagai alternatif apabila pertubuhan itu, yang mempunyai hubungan rapat dengan Rusia, tidak dapat mencari jalan keluar untuk masalah tersebut.

Dua:

Kemenangan Azerbaijan dan kekalahan Armenia dalam Perang Karabakh Kedua. Pemerintah Armenia dapat meneruskan kebijakan penjajahan mereka dengan mengambil sikap tanpa kompromi dalam perundingan diplomatik yang telah berlangsung selama beberapa dekad. 

Pashinyan, sebaliknya, berusaha menerapkan model "perang baru" dalam rundingan untuk meningkatkan penjajahan dan bukannya "tanah untuk perdamaian" untuk mengatasi masalah yang tersekat di negara ini. Dalam Perang Karabakh Kedua sebagai akibatnya, Armenia bukan sahaja untuk menduduki tanah baru, dia juga harus menarik diri dari tanah yang didudukinya. 

Pashinyan, yang tidak memberikan maklumat yang tepat kepada orang-orang Armenia mengenai perang, tidak dapat muncul di depan kamera sementara Pengisytiharan Trilateral 10 November diumumkan dan syarat-syarat gencatan senjata memberi kesan mengejutkan kepada rakyat Armenia. 

Oleh itu, hasil Perang Karabakh Kedua memulakan masa yang sangat sukar untuk dicerna bukan hanya untuk pentadbiran Pashinyan tetapi juga untuk politik, tentera dan rakyat Armenia.

Tiga:

Perebutan kuasa yang tidak berakhir di Armenia. Terdapat kumpulan yang merangkumi Klan Karabakh dan diaspora Armenia di berbagai negara, yang ingin mengekalkan dan memperluas kekuasaan mereka di Armenia pada skala mikro. 

Kerjasama kumpulan-kumpulan ini dengan negara-negara yang berbeza untuk mendapatkan kuasa dan kesahan dalam perebutan kuasa merupakan dimensi lain dari perjuangan pengaruh makro. Walaupun mungkin untuk mengurangkan perjuangan pengaruh makro terhadap perjuangan antara Rusia dan Barat, perjuangan ini menjadi rumit dengan sendirinya apabila digabungkan dengan perjuangan mikro.

Menentang memorandum itu, Pashinyan nampaknya mempertahankan kekuatannya untuk sementara waktu. Namun, ini tidak bermaksud bahawa kestabilan telah dicapai dalam politik Armenia. 

Sebenarnya, ketiga-tiga alasan yang baru sahaja kami nyatakan masih berlaku. Baik pemerintah Pashinyan mahupun tentera atau pemerintah sipil baru tidak mempunyai tongkat sihir, untuk menghilangkan ketidakstabilan yang disebabkan oleh sebab-sebab ini.

Sekian. (IH)


3. Latihan Mavi Vatan 2021: Tembakan Jarak Jauh dari Kenderaan Udara Tanpa Pemandu.

Dalam Latihan Mavi Vatan 2021 yang diadakan di Laut Aegean dan Mediterania Timur, tembakan jarak jauh dari Kenderaan Udara Tanpa Pemandu Bersenjata (SİHA) dilakukan dengan peluru berpandu MAM-L.

Satu pernyataan dibuat oleh Kementerian Pertahanan Nasional mengenai Latihan Mavi Vatan 2021, yang dilakukan dengan tujuan menguji kecekapan sistem dan kapal senjata domestik dan nasional, melatih Angkatan Bersenjata Turki untuk beroperasi dan meningkatkan pemahaman bersama saling kendali antara daya.

Dalam pernyataan bahawa diumumkan bahawa tembakan jarak jauh dibuat dengan peluru berpandu MAM-L dari SİHA dalam Latihan Mavi Vatan 2021,

Dikatakan, "Peluru berpandu MAM-L yang dipandu laser, dikembangkan / dihasilkan dengan cara nasional, dari TB-2 SİHA dalam persediaan Angkatan Laut kita, mencapai sasaran permukaan di Mediteranian Timur dengan serangan langsung."

Sekian.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails