Sunday, March 07, 2021

Sasar Umat Islam Sweden, 14 Maut Nigeria &Petani India Protes.

 

1. Seorang Penyerang di Sweden Mensasarkan Umat Islam

Di bandar Malmö, Sweden, seseorang menaiki bas bandar dengan kapak di tangannya, dan mengancam umat Islam.

Menurut akhbar Aftonbladet, orang yang membawa kapak itu naik ke dalam bas dan berteriak, "Di mana orang Islam? Saya akan membunuh kamu semua."

Jurucakap Jabatan Polis Malmö Evelina Olsson mengatakan bahawa orang yang dimaksudkan dengan cepat ditangkap dan dia juga mengancam polis semasa penangkapannya.


2. 14 Maut Dalam Serangan Oleh Orang Bersenjata di Nigeria

Sekurang-kurangnya 14 orang terkorban dalam serangan yang dianjurkan oleh orang-orang bersenjata di negeri Sokoto, Nigeria.

Orang-orang bersenjata, yang belum dikenali identiti, yang datang ke kampung Tara, di negeri Sokoto, melepaskan tembakan. Sekurang-kurangnya 13 orang kehilangan nyawa dalam serangan itu, dan ramai orang cedera.

Dalam kenyataan yang dibuat oleh polis negeri Sokoto, dilaporkan bahawa seseorang maut dalam serangan yang diatur oleh orang bersenjata di wilayah Dingyadi.

Penggunaan motosikal telah dilarang di beberapa negeri kerana orang bersenjata telah melakukan serangan dengan motosikal di negara ini baru-baru ini.

Wilayah ini menyaksikan pertembungan ganas antara kaum Fulani yang melakukan pekerjaan penternakan dan beberapa suku yang bekerja dengan pertanian.

Yang terakhir, 19 orang terbunuh dalam serangan yang dianjurkan oleh orang-orang bersenjata dua hari yang lalu.


3. Petani di India Menghalang Jalan Raya di New Delhi

Ribuan petani di India, memprotes undang-undang pertanian baru, menyekat jalan raya utama di luar ibu kota, New Delhi, pada hari ke-100 tunjuk perasaan mereka.

Penunjuk perasaan, yang turut serta dalam penutupan dengan traktor mereka, melaungkan slogan menentang undang-undang pertanian yang baru.

Pemerintah India memberlakukan 3 peraturan pada bulan September 2020 yang membawa liberalisasi ke sektor pertanian dan mengakhiri dasar harga dan menyokong pembelian. Petani berpendapat bahawa undang-undang pertanian baru akan mengurangkan pendapatan mereka, memberi lebih banyak kuasa kepada orang tengah, dan akhirnya membiarkan mereka tidak memiliki tanah.

Sebagai sebahagian daripada tunjuk perasaan, terdapat pertembungan antara polis dan petani dari semasa ke semasa.

11 pusingan rundingan antara kerajaan dan petani tidak dapat diselesaikan.

Cadangan pemerintah untuk menangguhkan undang-undang selama 18 bulan juga ditolak oleh petani.

Petani mengumumkan bahawa tunjuk perasaan akan berlanjutan setelah rundingan yang tidak membuahkan hasil.

Telah diperhatikan bahawa lebih daripada separuh petani di negara ini berhutang, dan 20 ribu 638 petani membunuh diri pada tahun 2018 dan 2019.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails