Friday, March 12, 2021

Covid-19 akan Berakhir dalam 10 Bulan' -WHO

 

1. 'Wabak Covid-19 ini akan Berakhir dalam 10 Bulan' -WHO

Pengarah Eropah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Hans Kluge menyatakan bahawa wabak jenis baru coronavirus (Covid-19) akan berakhir dalam masa kira-kira 10 bulan, tetapi ini tidak bermaksud bahawa virus itu akan hilang.

Bercakap dengan akhbar Jerman Die Welt, Kluge berkata,

"Saya rasa 2021 akan menjadi tahun Covid-19 lagi. Kami kini mempunyai alat yang lebih baik seperti program diagnostik dan vaksin. Merancang ke depan sangat penting dalam pekerjaan saya. Oleh itu, saya meramalkan bahawa wabak itu akan berakhir pada awal 2022 ”.

Kluge juga menekankan bahawa hilangnya wabak itu tidak bermaksud bahawa virus itu telah hilang.

Kluge mengatakan bahawa dia berharap tidak perlu ada sekatan yang keras dan mengatakan bahawa Eropah harus bersatu padu dalam isu ini.

Hans Kluge juga menyatakan bahawa perhatian harus diberikan kepada 3 isu tahun ini dalam memerangi wabak tersebut.

Pertama, Kluge mengatakan bahawa program vaksinasi harus dipercepat dan masalah kedua adalah vaksin terhadap mutasi baru harus disesuaikan,

"Ketiga, jarak sosial harus terbatas dan langkah-langkah kesihatan lain harus diteruskan." katanya.

Menunjukkan bahawa "keletihan wabak" berlaku pada orang yang menentang tindakan wabak, Kluge

“Atas sebab ini, kami sedang melakukan penelitian yang mengungkap langkah-langkah yang membuat orang bosan. Kita perlu bersabar, ”katanya.

2. 'Pandemi Penyebab Trauma Lebih Hebat dari Perang Dunia Kedua' -WHO

Tedros Adhanom Ghebreyesus, Ketua Pengarah Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO), menyatakan bahawa "trauma massa" yang disebabkan oleh pandemi jenis baru coronavirus lebih sengit daripada Perang Dunia Kedua.

Menurut Sputnik, dalam kenyataan Ghebreyesus,

"Selepas Perang Dunia Kedua, dunia mengalami trauma besar akibat kesan banyak nyawa. Lebih banyak nyawa terjejas dalam wabak coronavirus," katanya.

Ghebreyesus juga menyatakan bahawa kesan pandemi terhadap kesihatan mental akan berterusan selama bertahun-tahun.

Maria Van Kerkhove, seorang ahli epidemiologi dari WHO, menekankan bahawa kesihatan mental orang harus menjadi keutamaan dan memberi amaran bahawa wabak itu akan memberi kesan psikologi yang signifikan terhadap manusia dalam jangka masa panjang.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails