Sunday, March 07, 2021

Pertanian Komuniti Belia. Jangan Bimbang, Ini Bukan Janji Biawak PH..

 

PENJANA: Unjur hasil pertanian 8,800 tan menjelang 2025

KOTA BHARU: Kementerian Pertanian dan Industri Makanan mengunjurkan Malaysia bakal mengeluarkan hasil pertanian yang selamat dimakan sebanyak 8,800 tan metrik menjelang 2025 menerusi projek Pertanian Komuniti Belia di bawah Pelan Jana Semula Ekonomi (PENJANA).

Menurut Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan II, Dato’ Che Abdulllah Mat Nawi, dengan adanya pengeluaran hasil pertanian menerusi program itu juga ia sekali gus dapat mengurangkan kos sara hidup setiap pengusaha sebanyak RM1,296 pada tahun 2021 kepada RM1,680 pada tahun 2025 sekiranya ia dilaksanakan secara berterusan.

Katanya, selain dapat mengurangkan kos sara hidup program itu juga bertujuan mewujudkan aktiviti pertanian komuniti bagi memastikan pengeluaran bahan makanan mencukupi, berkualiti dan selamat dimakan sekali gus mewujudkan interaksi sosial serta menggalakkan komunikasi dalam kalangan komuniti.

“Program ini melibatkan penduduk di kawasan bandar dan pinggir bandar dengan kerjasama dan penglibatan pelbagai Jabatan dan agensi yang berkaitan di peringkat negeri dan Persekutuan.

“Pembangunan pertanian komuniti berperanan sebagai salah satu strategi untuk menggalakkan interaksi sosial antara penduduk tempatan,” katanya ketika ditemui pada Program Memungut Hasil Projek Pertanian Bandar Komuniti Belia Pasir Pekan di Masjid An-Nur, Mukim Kubang Labu, Wakaf Baru di sini hari ini. Yang turut hadir ialah Pengarah Pertanian Kelantan, NorBahani Zakaria.

Selain itu katanya, pertanian komuniti juga membantu meningkatkan motivasi diri para peserta program dengan kemampuan untuk membentuk komuniti sendiri dan bekerja secara berpasukan untuk menghasilkan produk makanan sama ada untuk kegunaan sendiri atau untuk dijual.

Bagaimanapun, program pertanian bandar merupakan program yang membantu isi rumah meringankan kos sara hidup melalui pengeluaran sendiri bahan makanan melalui bimbingan Jabatan Pertanian. – HARAKAHDAILY 7/3/2021

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Projek Pertanian Komuniti Belia. Dikatakan jangan bimbang, kerana ini bukan janji projek biawak PH.. Rakyat semua tahu janji lidah biawak macam mana, walaupun sudah berkuasa 22 bulan? Hal ini perlu diulang-ulang kerana telinga mereka telinga kuali.. 

Kepala cicak mereka sudah penyet terkepit pintu, badannya jatuh. Cuma yang bising itu ekornya masih terkodek-kodek riuh. Itulah pecacai balaci, yang dapat upah sedikit umpan mata kail tahi gigi bosnaya.

Sekian.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails