Thursday, October 29, 2020

Ganti produk Perancis? Tapi terjadi.. Produk Turki diboikot di Saudi..

 

Contohnya, ini kisah burger terperangkap dalam ketegangan politik Turki-A/Saudi..

IHKL: Menurut sumber dari Saudi, tidak ramai orang tahu mengenai 'Burger Turki' dari restoran makanan segera Arab Saudi, Herfy.  Produk makanan ini dikatakan terjebak dalam ribut geopolitik antara Turki dan Arab Saudi.

Minggu lalu, semasa melancarkan laman South China Morning Post, Rabu, 28 Oktober 2020, ketika ketegangan meningkat antara Ankara dan Riyadh, rantai makanan segera saji Saudi mengumumkan bahawa mereka akan mengganti roti daging sapi dengan 'burger Yunani' yang serupa. Bahkan mengakibatkan penurunan harga.

"Ini produk yang sama," pekerja Herfy Mahmood Bassyoni meyakinkan pelanggan dengan senyuman, menawarkan secukupnya sos burger pedas untuk diambil sampel. "Hanya namanya yang telah berubah."

Perombakan menu secara tiba-tiba dilihat sebagai tanda betapa cepatnya perselisihan politik antara kedua pihak memburuk. Juga berubah menjadi perjuangan perdagangan yang melanda jenama global seperti Mango itu.

Hubungan tegang antara negara itu merosot setelah berlaku pembunuhan wartawan Jamal Khashoggi pada tahun 2018. Jamal seorang pengkritik kepemimpinan Saudi, di konsulat kerajaan di Istanbul. Kemudian, bulan ini, setelah dua tahun masih tidak puas hati, keduanya 'menyelam' lagi.

Ahli perniagaan Turki mengatakan Arab Saudi menyekat kemasukan barang mereka, tuntutan yang ditolak oleh kerajaan Arab Saudi. Selepas itu, ketua syarikat Arab Saudi, Ajlan Al-Ajlan, menyeru untuk memboikot semua perkara dari Turki, dengan mengatakan bahawa adalah tanggungjawab setiap warga Saudi untuk berhenti mengimport produk Turki dan melabur di Turki. 

Hal ini termasuk projek melancong ke sana. Pengaruh media sosial pro-pemerintah dengan pengikut yang besar melancarkan panggilan boikot, bukan hanya dengan hashtag, tetapi juga logo. 

"Warga sejati tidak menunggu keputusan dari pemerintah," tulis Salman Aldosary, seorang kolumnis Saudi yang dekat dengan kepemimpinan kerajaan di Twitter. 

Arab Saudi adalah pasaran eksport ke-15 terbesar di Turki, melibatkan penjualan permaidani, tekstil, bahan kimia, biji-bijian, perabot dan keluli. Pendapatannya dicatat pada AS $1.91 juta dalam lapan bulan pertama tahun 2020.

Selama dua minggu terakhir, satu siri perniagaan Saudi, termasuk rantai borong besar, seperti Abdullah Al Othaim Markets Co., mengumumkan bahawa mereka akan berhenti menjual produk dari Turki.

Stok produk tenusu Turki yang semakin berkurangan masih ada semasa lawatan baru-baru ini ke gerai Tamimi Markets di Riyadh, tetapi rantaian itu kini juga bergabung dengan boikot.

Perniagaan fesyen dalam talian kecil yang menjual kebanyakan produk Turki juga mengumumkan akan ditutup kurang dari sebulan selepas ia dilancarkan. Pegawai dan ahli perniagaan menggambarkan boikot itu sebagai keputusan spontan oleh Saudi yang kecewa dengan sentimen anti-Saudi dari Turki.

Pihak Herfy sendiri tidak memberi reaksi terhadap fenomena ini. Di luar media sosial, tidak jelas betapa menariknya boikot tersebut. "Tentu, mengapa tidak," kata Abdullah Al-Naami, ketika dia meninggalkan cawangan Herfy di ibukota Riyadh sambil membawa item menu kegemarannya, minuman susu Oreo.

"Kami memboikot Denmark pada masa lalu," katanya, merujuk pada kontroversi 2006 mengenai kartun yang mengejek Nabi Muhammad. Mengenai boikot Arab Saudi terhadap Turki, "Ini pertama kali saya mendengarnya," akui Al-Naami. "Saya tidak mengikuti berita itu."

Sekian (IH)

Sambungan dari siri: 

2 comments:

Anonymous said...

Kita tidak terkejut jika Arab Saudi memulaukan produk Turki kerana Arab Saudi adalah sekutu rejim pengganas Israel sedangkan Turki menyokong Palestin.

Bukankah Arab Saudi berkerjasama dengan pakatan kafir rejim pengganas Israel, Amerika dan Nato menggulingkan kerajaan Saddam Husain, kerajaan Myanmar Gadaffi dan kerajaan Morsi (Mesir) dll kerana pemimpin-pemimpin negara tersebut menyokong Palestin dan menentang Israel ???

Kerajaan Arab Saudi juga berusaha menghapuskan kesan sejarah dan tempat bersejarah yang berkaitan dengan kebangkitan Islam di zaman Rasulullah S.A.W.

Maka Kita akan terkejut jika Kita berpeluang melihat tentera Al-Mahdi akan menyerang dan menumbangkan kerajaan Arab Saudi dll di akhir zaman.

Anonymous said...

Pembetulan perenggan akhir Komen 5:59

Maka tentera Al-Mahdi akan menyerang dan menumbangkan kerajaan Arab Saudi dll di akhir zaman kerana kezaliman kerajaan Arab Saudi sendiri dll.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails