Wednesday, October 28, 2020

M'sia &Reaksi Terhadap Perancis Yang Hina Islam.

 

1. Malaysia Kecam Kenyataan Presiden Perancis

Pertubuhan bukan kerajaan Malaysia, mengutuk Presiden Perancis Emmanuel Macron membela kartun yang mensasarkan Nabi Muhammad dan pernyataan anti-Islamnya.

Bercakap dengan Anadolu Agency (AA), Presiden Majlis Perunding Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM), Mohd Azmi Bin Abdul Hamid, mengatakan,

"Kami kecewa dengan kenyataan Presiden Perancis Macron baru-baru ini, dengan dasar yang menyasarkan Islam dan umat Muslim."

Mengenai kenyataan Macron bahawa agama Islam sedang dalam krisis, Mohd Azmi Bin Abdul Hamid menjawap, ''Bukan Islam yang sedang dalam krisis, tetapi Perancis, dan inilah yang sebenarnya perlu dibincangkan.''

Pengerusi Gerakan Boikot, Lupus, Sekatan (BDS) Malaysia, Prof. Mohd Nazari Ismail menggambarkan kebijakan Macron mengenai Islam sebagai kemalangan besar, "Mulai sekarang, beberapa larangan yang diperkenalkan oleh Presiden Macron pada tudung dan komennya mengenai Islam adalah ekstremis. Kerajaan Perancis berusaha untuk memprovokasi umat Islam dengan amalan ini." Katanya.

Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Muhammad Faisal bin Abdul Aziz, mengenai kenyataan Macron, dia berkata;

''Kami menyokong panggilan boikot yang dibuat di dunia Islam setelah Presiden Macron tidak mundur dari ucapan kebencian terhadap orang Islam dan kami mengajak orang Islam Malaysia untuk memboikot produk Perancis."

Pengerusi Pertubuhan Kebudayaan Palestin Malaysia (PCOM), Muslim Imran, juga menegaskan bahawa Islamofobia adalah masalah yang semakin meningkat terutama dalam masyarakat Barat,

"Pemikiran ini membawa kebodohan dan keganasan. Sangat menyedihkan bahawa pemimpin Eropah memberi penghargaan kepada kumpulan ekstremis di negara mereka dan bukannya berusaha menyelesaikan masalah ini." Katanya.

Imran menyatakan bahawa Presiden Perancis Emmanuel Macron berusaha mengasingkan berjuta-juta umat Islam di negaranya dengan dasar anti-Islamnya, 

"Sekiranya Macron meluangkan waktu mempelajari sesuatu tentang kehidupan Nabi Muhammad, dia tidak akan membuat komentar seperti itu." Katanya.

Imran menekankan bahawa umat Islam selalu menyokong kebebasan bersuara, tetapi menghina agama yang berbeza tidak boleh menjadi kebebasan bersuara.

2. Hina Islam, Perancis Dapat Reaksi Besar di Negaranya


Jean Luc Melenchon, bekas calon Presiden di Perancis, pemimpin dan wakil gerakan ekstrim kiri "Unbending France", dalam perbincangannya dengan Presiden Recep Tayyip Erdoğan, dia menyatakan bahawa negaranya tidak akan menyokong Presiden Emmanuel Macron.

Dalam wawancara dengan radio "Inter" Perancis, Melenchon menyatakan bahawa dia telah berulang kali menyokong Presiden Emmanuel Macron, tetapi perkara terbaik yang dapat dilakukannya sekarang adalah berdiam diri.

Melenchon yang berkata mengapa Presiden Perancis ketika berhadapan di Syria dan Libya tidak mengatakan bersekutu dengan Turki di NATO,

"Macron benar-benar kehilangan kawalan terhadap keadaan." menggunakan ungkapan tersebut.

Pemimpin ekstrim kiri,

"Presiden lebih baik memikirkan strategi apa yang akan dilakukannya, daripada meminta sokongan sekarang. Perancis telah diejek, apa yang (Macron) rencanakan untuk dilakukan selain tweet?"

Setelah pemenggalan seorang guru yang menunjukkan kepada muridnya kartun menghina Nabi Muhammad pada 16 Oktober di Perancis, Macron menghadapi reaksi dan tunjuk perasaan di dunia Islam dengan pernyataannya yang menyasarkan Islam dan Muslim dan keputusannya untuk menggambarkan kartun-kartun ini di dinding bangunan.

Produk Perancis diboikot di banyak negara seperti Qatar, Kuwait, Algeria, Sudan, Palestin dan Maghribi.

Presiden Recep Tayip Erdoğan juga semalam,

""Seperti Perancis mengatakan 'Jangan beli barang berjenama Turki', sekarang saya menarik minat bangsa saya dari sini. Jangan sekali-kali memuji jenama Perancis, jangan membelinya.'' dengan kenyataan tersebut memanggil rakyat untuk memboikot.

(IH)


Hibur Hibur Sikit: H2S Pilihan: 02 -Muslim Rap-Soldier of Allah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails