Saturday, October 31, 2020

Mereka Mampu Buktikan Penyelesaian Semasa Darurat Wabak.

 

1. Industri Turki Buktikan Dirinya Selama Wabak.

Menteri Industri dan Teknologi Turki, Mustafa Varank mengatakan bahawa industri Turki membuktikan dirinya semasa wabak jenis baru coronavirus (Covid-19).

"Industri Turki membuktikan dirinya selama wabak. Ia menunjukkan kekuatannya dengan kemampuannya untuk bertindak balas terhadap keadaan darurat. Ia telah membuktikan bagaimana menghasilkan penyelesaian inovatif pada masa-masa sukar.'' Kata Menteri varank di Bursa.

"Dalam beberapa bulan mendatang, kami dapat terobosan penting bagi memperoleh lebih banyak saham dari rantai nilai global dan menarik pelaburan asing ke negara kita dengan lebih kuat. Kami sedang menyiapkan Strategi Pelaburan Asing Langsung negara kami dengan Pejabat Pelaburan Presidensi." Tambah dia.


2. Semua Ladang Minyak dan Pelabuhan di Libya Aktif

Perbadanan Petroleum Nasional Libya, mengumumkan bahawa semua ladang minyak dan pelabuhan di negara ini telah aktif.

Dalam pernyataan bertulis yang dibuat oleh Perbadanan Petroleum Nasional Libya (NOC), yang bertanggungjawab untuk pengekstrakan, pemprosesan, pengedaran dan eksport minyak di Libya, dinyatakan bahawa keadaan force majeure di ladang minyak Al-Fil di selatan negara itu telah dicabut.

Dinyatakan bahawa dengan penghapusan "force majeure" di ladang Al-Fil, semua ladang minyak dan pelabuhan di negara ini menjadi aktif, dan syarikat yang bertanggung jawab di ladang minyak Al-Fil diarahkan untuk memulakan pengeluaran dan secara perlahan-lahan mengembalikan minyak mentah ke tahap normal dalam beberapa hari mendatang.

Perbadanan Petroleum Nasional Libya berkata pada hari Jumaat bahawa force majeure di pelabuhan minyak Ras Lanuf dan Sidra telah dicabut.

Di Libya, di mana hampir seluruh ekonominya berdasarkan minyak, kira-kira 80 peratus sumber hidrokarbon terletak di kawasan di timur negara yang dikendalikan oleh militan Haftar, pemimpin angkatan bersenjata haram.

NOC mengumumkan pada 18 Januari bahawa ia menyatakan force majeure kerana pendudukan pelabuhan minyak dan kemudahan di rantau ini oleh milisi yang berafiliasi dengan Haftar.

3. Ekspor Teh Turki 53 Peratus Dilakukan dari Rize


6 juta 428 ribu 49 dolar teh dieksport ke 29 negara dalam 9 bulan tahun ini dari Rize.

Persatuan Pengeksport Laut Hitam Timur (DKİB) menurut maklumat yang dikumpulkan dari data, pada bulan Januari-September, 3 ribu 109 tan teh yang dieksport dari Turki menghasilkan  12 juta 182 ribu 162 dolar.

65 peratus eksport teh di seluruh negara dalam kuantiti dan 53 peratus nilainya dilakukan oleh syarikat yang berpusat di Rize.

Dalam tempoh ini, 6 juta 428 ribu 49 dolar diperoleh dari Rize sebagai ganti eksport 2 ribu 23 tan teh ke 29 negara. Belgium, Amerika Syarikat (AS) dan Arab Saudi adalah negara eksport teh teratas.

Dalam 9 bulan tahun tersebut, 3 juta 733 ribu 236 dolar teh dieksport ke Belgia, 558 ribu 488 dolar AS dan 335 ribu 292 dolar ke Arab Saudi dari Rize.

Tidak seperti periode 9 bulan tahun lalu, teh juga telah dijual ke Switzerland, Qatar, Bulgaria, Jordan, Jepun, Panama, Malta, Republik Makedonia Utara, Tajikistan dan Taiwan.

4. Sektor Automotif Turki tidak Merosot dalam Wabak Coronavirus



Industri automotif Turki terus menjadi lokomotif ekonomi negara dengan prestasinya dalam wabak jenis baru coronavirus (Covid-19). 

Penjualan kenderaan domestik pada bulan Jun mencecah 70 ribu 288 unit. Penjualan kenderaan komersial dan ringan pada bulan Julai dicatat sebagai angka penjualan tertinggi Julai sepanjang masa dengan 87,401 unit.

Pasaran kenderaan komersial dan kenderaan ringan di Turki, pada bulan September tahun lalu meningkat sebanyak 115.8 peratus berbanding bulan yang sama mencapai angka penjualan 90 ribu 619 unit.

Penjualan kenderaan meningkat 70 peratus dalam tempoh 9 bulan berbanding tahun sebelumnya dan mencapai 388 ribu 690 unit, sementara pasaran kenderaan komersial ringan meningkat 99.2 peratus dan mencapai 104 ribu 931 unit.

Apabila bulan September tahun ini dan bulan yang sama dengan tahun sebelumnya dinilai, pasaran kenderaan komersial dan kenderaan ringan meningkat sebanyak 115.8 peratus, mencapai 90,619 unit. Ini direkodkan sebagai penjualan bulan September tertinggi.
(IH)

4 comments:

Anonymous said...

Thn 2020 ni bape byk turki beli sawit kita??
Buluh dgn getah nk beli tak? Aku anak felda. Byk stok

Sani said...

Berapa lah pas byk Kat Kamu..atau PN bayar Kat Kamu..tapi apa2 hal,bro jgn Jadi barua politik..jgn Jadi musibat.dah agong cakap xnak darurat.yg Kau sibuk Sgt Napa..dah nak derhaka Kat agong ker bro

Anonymous said...

October 31, 2020 at 9:31 AM
Tanya bapak DAP lu, apa lu buat 22 bulan PH perintah?
Habis kebas rasuah untuk keluarga Lim?
Sibodoh Melayu DAP hanya dapat umpan dedak mata kail DAP!
Hi Hi Hiiiiiiiiiiiii

Anonymous said...

Pemimpin melayu semestinya berjiwa seperti pemimpin turki. Utamakan negara dan bangsa. Atok telah banyak merosakkan khazanah negara masuk ke rumah atok bukan ke rumah rakyat sepanjang 22 tahun memerintah. Akhirnya dap ambil kesempatan akibat kerakusan atok yg telah melemahkan bangsa melayu.

22 tahun bukan masa yg pendek. Atok memerintah, identiti melayu makin tenggelam. Kerajaan sekarang diharap dapat baik pulih seberapa segera kerosakan yg atok lakukan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails