Saturday, October 31, 2020

Kisah Wanita Juruterbang &bintang Muslim Manchester United, Ini...

 

1. Kisah Kejayaan Juru Terbang Wanita Pertama Turki 1933

Juruterbang wanita pertama Turki, Bedriye Tahir Gökmen. Bedriye Tahir, yang memulakan latihan terbang di Vecihi Flight School pada tahun 1932. Beliau meneruskan latihan penerbangannya ketika bertugas sebagai penjawat awam. Dia mendapat banyak reaksi dan rintangan kerana usaha penerbangannya. 

Kerana berurusan dengan penerbangan, gajinya didenda, akhirnya dia terpaksa meninggalkan pekerjaannya. Namun, dia tidak melepaskan impiannya untuk terbang. Payung terjun pertama Turki dan pengarah pertama sekolah Abdurrahman Türkkuşu, dia memberikan nama panggilan "Gökmen" kepada Bedriye Tahir, yang pakar pada tahun 1933 dan menerima lencana.

Dengan berlakunya Undang-Undang Nama Keluarga pada tahun 1934, Bedriye Tahir Gökmen mengambil nama keluarga. Pada tahun 1934, pelajar dikehendaki menjalani peperiksaan untuk meluluskan lencana. Namun, apabila jawatankuasa peperiksaan tiba, peperiksaan tidak dapat diadakan kerana satu-satunya pesawat sekolah yang ada, rosak dan sekolah ditutup setelah beberapa waktu. 

Walaupun juruterbangnya tidak disetujui secara rasmi, Bedriye Tahir Gökmen mengambil tempat dalam sejarah penerbangan sebagai juruterbang wanita Turki di langit.


2. Gema kenyataan jahat Presiden Perancis.. 

Kernyataan jahat skandal Presiden Perancis Emmanuel Macron mengenai Islam terus bergema.

Akhbar Britain menulis bahawa bintang Muslim Manchester United, Paul Pogba akan meninggalkan pasukan kebangsaan setelah kata-kata Islamofobia Emmanuel Macron.

Belum ada kernyataan mengenai keputusan yang didakwa diambil oleh pemain berpengalaman itu.

Menurut laporan di akhbar Britain, Paul Pogba tidak akan pergi ke kem Perancis pada masa akan datang

Presiden Perancis Emmanuel Macron dalam pertemuan mengenai "separatisme" di komune Les Mureaux di wilayah Yvelines di negaranya, "Kita perlu membebaskan Islam di Perancis dari pengaruh luaran. Islam adalah agama yang sedang dalam krisis di seluruh dunia hari ini.'' mendapat reaksi yang keras.

(IH)


Hibur Hibur Sikit: H2S Pilihan: 02 -Muslim Rap-Soldier of Allah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails