Thursday, October 29, 2020

Ganti Produk Perancis dengan Produk Turki atau dari negara umat Islam lain.

 

1. "Ganti Produk Perancis Dengan Produk Turki". Kuwait Lancarkan Kempen.

Di Kuwait, kempen "boikot produk Perancis, mempromosikan produk Turki" dilancarkan untuk memprotes retorik anti-Islam pihak berkuasa Perancis dan penerbitan kartun menghina Nabi Muhammad.

Orang Kuwait menggunakan hashtag "Ganti produk Perancis dengan produk Turki" di media sosial sebagai sebahagian daripada kempen memboikot produk Perancis.

Aktivis Kuwait, yang menyebarkan foto produk Perancis yang banyak digunakan di negara ini, menerbitkan senarai nama produk Turki yang boleh digunakan sebagai gantinya.

Di media sosial, dinyatakan bahawa stor terkemuka dan kedai di negara ini turut serta dalam kempen memboikot barangan Perancis.

Kesatuan Koperasi Pengguna, yang merupakan anggota lebih daripada 70 rangkaian runcit di Kuwait, mengumumkan bahawa semua produk Perancis di rak mereka telah dikeluarkan pada 23 Oktober.

Menteri Luar Kuwait Ahmed Nasser Al Mohammed Al Ahmed Al Jaber Al Sabah memberitahu Duta Besar Perancis ke Kuwait Anne-Claire Legendre pada hari Ahad bahawa Perancis mesti menghentikan pernyataan yang melibatkan serangan terhadap agama.

Ahmed Nasser Al Mohammed Al Ahmed Al Jaber Al Sabah menyatakan bahawa negaranya telah menolak dasar mengaitkan agama Islam dengan keganasan.

2. Kementerian Luar Turki Panggil Kuasa Usaha Perancis di Ankara Berkait Charlie Hebdo


Kuasa Usaha Kedutaan Perancis di Ankara dipanggil ke Kementerian Luar Turki terkait pengecaman keras karikatur di majalah Perancis Charlie Hebdo.

Menurut maklumat yang diperolehi dari sumber diplomatik, ditekankan kepada Kuasa Usaha Perancis bahawa "serangan rendah terhadap hak-hak peribadi dan kepercayaan agama ini tidak dapat dipertimbangkan dalam ruang lingkup kebebasan pers dan ekspresi, dan pihak berkuasa Perancis diharapkan dapat mengambil langkah politik dan hukum yang diperlukan pada gambar-gambar ini yang melampaui batas kebebasan berekspresi".

Sementara itu, dengan menarik perhatian kepada tindakan ganas dari beberapa kalangan Armenia yang mensasarkan warga Turki selama beberapa hari di Perancis, permintaan kepada pihak berkuasa Perancis untuk mengambil langkah-langkah yang diperlukan dalam setiap bidang, terutama keselamatan, mengenai serangan dan sikap diskriminatif terhadap warga dan umat Islam baru-baru ini telah disampaikan kepada Kuasa Usaha.


3. 'Kerja bodoh' Khamenei bidas tindakan Macron. 

Rakyat Iran memegang gambar pemimpin agung negara itu, Ayatollah Ali Khamenei, ketika mengadakan bantahan susulan kenyataan Presiden Perancis mempertahankan nilai sekular dan karikatur menggambarkan Nabi Muhammad SAW, di luar Kedutaan Perancis di Tehran, semalam. - FOTO AFP

TEHRAN: Pemimpin agung Iran, Ayatollah Ali Khamenei, membidas tindakan Emmanuel Macron mempertahankan kartun menggambarkan Nabi Muhammad SAW, sebagai 'perbuatan bodoh' serta 'penghinaan' kepada pengundi Presiden Perancis itu.

"Tanya Presiden anda, mengapa beliau menyokong penghinaan terhadap utusan Tuhan atas alasan kebebasan bersuara.

"Adakah kebebasan bersuara bermaksud menghina, terutama seorang insan yang suci dan mulia?

"Bukankah tindakan bodoh ini satu penghinaan kepada orang yang telah mengundinya?" kata Khamenei dalam satu perutusan kepada 'belia Perancis' menerusi laman web beliau.

Macron berkeras mempertahankan nilai sekular dan hak untuk mempersendakan agama berikutan pembunuhan seorang guru Perancis yang menunjukkan karikatur menggambarkan Nabi Muhammad SAW ketika kelas berkaitan kebebasan bersuara.

Dalam perutusan itu, Khamenei terus menyelar dengan beberapa lagi soalan pedas.

"Soalan seterusnya ialah mengapakah ia menjadi suatu jenayah untuk menimbulkan keraguan mengenai 'holocaust'?

"Mengapakah sesiapa yang menulis mengenai keraguan sedemikian dipenjarakan, manakala menghina Nabi SAW pula dibenarkan?" katanya. - AFP

4. Pakistan Puji Sikap Erdoğan Terhadap Islamofobia

Pakistan menyatakan bahawa ia menghargai sikap tegas Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan terhadap Islamofobia.

Dalam kenyataan yang dibuat oleh Kementerian Luar Pakistan, dinyatakan bahawa dalam panggilan telefon Menteri Luar Pakistan Shah Mahmud Qurayshi dengan Menteri Luar Turki Mevlüt Çavuşoğlu, perkembangan hubungan dua hala dan kepentingan bersama dibincangkan.

Kementrian menyampaikan bahawa Qurayshi menghargai sikap konkrit Presiden Erdoğan terhadap Islamofobia yang meningkat, dan Çavuşoğlu mengatakan bahawa kenyataan Perdana Menteri Pakistan Imran Khan mengenai Islamofobia patut dipuji.

Selain itu, ditekankan bahawa Quraisy, berterima kasih atas usaha Turki untuk mengeluarkan Petugas Tindakan Kewangan Mengenai Pengubahan Wang Haram (FATF) Pakistan dari senarai kelabu.

Kementerian juga menyampaikan tahniah kepada Turki dan rakyat Turki yang meraikan Hari Republik 29 Oktober.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sudah seWAJIBnyalah orang Islam dan negara umat Islam berusaha bersungguh -sungguh menggantikan produk dari negara Perancis dengan produk Islam atau dari negara umat Islam lain, di seluruh dunia. Insya Allah. Allahu Akbar! (IH)

Hibur Hibur Sikit: H2S Pilihan: 02 -Muslim Rap-Soldier of Allah.

5 comments:

nakincome said...

Ou buy muslim kt malaysia pun xbrjaya lksanakn pe kes oi kempenla sekuat gila utk jayakn #BMF utamakn yg halal tu wajib kayakn bgsa melayu dulu bru bli di kedsi non muslim

Anonymous said...

Kejahatan dan pengkhianatan puak RBA ternakan parti kafir harbi semakin jelas apabila puak kafir harbi menulis komen sindiran untuk sabotaj kempen memulaukan produk Perancis dan menfitnah parti Islam dan negeri kaum Melayu.

Komen tulisan babun RBA jelas menunjukkan puak RBA dan tuan kafir harbi mereka adalah penjilat musuh Islam.

Anonymous said...

Jika BMF gagal, mengapa puak kafir harbi roket meroyan histeria apabila umat Islam menyokong BMF dan mengutamakan produk Muslim ?

Anonymous said...

Ada pkr dan pan yg tak peduli dengan bmf sebab terikat janji setia dengan dap.

Anonymous said...

Ahli pkr dan ahli pan tidak mahu berjanji setia dengan muslim. Mereka lebih rela berjanji setia dengan dap. Mereka ini jadi kesayangan dap kerana boleh diharap untuk merosakkan islam dan menaikkan dap. Serangan mereka ialah ulamak yg berpolitik, dan menyokong kafirun dan liberal yg berpolitik.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails