Monday, September 21, 2020

Merenung Kehidupan Tempua Ini, Tergambar KebesaranNya..

 

Foto Amran Hamid dan Ihsan A’Pong

Ungkap Rahsia Yang Maha Agung
Sarang burung tempua jadi tarikan

KEINDAHAN desa permai dengan kicauan burung pelbagai spesices berwarna-warni bertengek di atas pepohon menghijau dan ada berterbangan bebas di ruang angkasa antara pemandangan indah alam semula jadi yang begitu mendamaikan.

Suasana itu membuatkan sesiapa sahaja leka sambil fikiran tenggelam melayang, mungkin mengingatkan imbauan kenangan manis zaman silam. Bagi pasangan muda-mudi hangat bercinta, pasangan suami isteri saling menyayangi dan mungkin juga ada insan yang sedang berduka lara inilah saat mereka melayan perasaan.

Di Kampung Rumput Minyak, Tunjang, Kubang Pasu, Kedah umpamanya mempunyai tarikan tersendiri yang mampu mengetuk pintu hati bukan sahaja penduduknya, malah pengunjung luar untuk melihat burung tempua berwarna-warni membuat sarang di atas pokok, sekali gus menghiasi suasana di situ, sejak 10 tahun lalu.

Keunikan sarang burung tempua dahulunya hanya dapat dilihat di kawasan hutan dan penempatan terpencil.

Foto Amran Hamid dan Ihsan A’Pong
Foto Amran Hamid dan Ihsan A’Pong

Penduduk, Nadri Ghazali,37, berkata kehadiran burung di kawasan kampung itu menjadi tarikan penduduk untuk melihatnya menganyam sarang sehingga membentuk pemandangan berbeza di daerah berkenaan.

"Saya mula perasan burung tempua atau burung cak raya ini membuat sarang sejak 10 tahun lalu, selepas projek kuari batu berhampiran kampung ini beroperasi.

"Mungkin habitatnya sudah terancam apabila bukit berdekatan ditarah, sehingga kini lebih 200 sarang burung sudah 'dibina' pada pokok kelima dan kelapa di sini.

"Sarang diperbuat daripada helaian halus rumput yang dianyam dengan rapi membentuk struktur seperti kon yang tergantung dari dahan pokok. Ini menjadikan ia unik dalam pelbagai segi," katanya.

Sarang bagi burung tempua jantan berbeza dari segi rekaan, bentuk, struktur dan saiz. Sarang burung tempua jantan mempunyai tempat bertenggek baginya menunjuk-nunjukkan dirinya.

Bagi sarang burung tempua betina mempunyai bahagian bawah yang melengkung bagi menyimpan telur. Sarang burung tempua kerbau (buffalo-weavers), bagaimanapun, membina sarang besar yang tidak kemas dan mungkin mempunyai beberapa sarang bulat yang dianyam dalamnya.

Nadri menunjukkan sarang burung tempua diperbuat daripada helaian halus rumput yang dianyam rapi. - Foto Amran Hamid dan Ihsan A’Pong

Seorang lagi penduduk, Lu Soon Hock, 70, berkata beliau sangat kagum melihat burung itu membuat sarang dan menganggapnya sebagai terapi minda yang menenangkan.

Katanya, burung itu sanggup terbang beratus kali untuk mengambil rumput dan daun padi dari kawasan sawah berdekatan.

"Tiada penduduk yang mengganggu burung membuat sarang di sini, rata-rata penduduk akan singgah dan ada yang leka melihatnya pada waktu petang. Ia menjadi pemandangan yang sangat indah di sini.

"Saya lihat burung ini hidup dalam 'komuniti' mereka sendiri, mereka bijak bersosial, tahu membina sarang sendiri tanpa ada gangguan daripada manusia mahupun haiwan lain," katanya.

Jurugambar dan pemerhati unggas, Shaiful Azhar Abu Bakar, 52, berkata habitat burung tempua sangat banyak di negeri ini berikutan ia mudah mencari makanan di sawah manakala daun padi dan rumput yang segar digunakan untuk membuat sarangnya.

Foto Amran Hamid dan Ihsan A’Pong
Foto Amran Hamid dan Ihsan A’Pong

Katanya, keunikan sarang burung tempua yang terjuntai di dahan-dahan pokok mempunyai tarikan tersendiri kerana kekemasan buatannya yang hanya menggunakan paruh.

"Burung tempua jantan biasanya mempunyai warna lebih terang berbanding dengan burung tempua betina dan membuat sarang yang cantik untuk ditayangkan kepada burung tempua betina.

"Pemerhatian saya mendapati sarang burung tempua jantan mempunyai lubang dari bahagian bawah dan ada tempat untuk bertenggek bagi memikat burung tempua betina.

"Sarang burung tempua betina pula mempunyai pintu masuk agak berbeza dan ada bahagian melekuk untuk burung betina menyimpan telur," katanya yang berpengalaman 10 tahun dalam pemerhati unggas.

Shaiful atau lebih dikenali sebagai A'Pong berharap agar pihak berwajib dapat memperkenalkan kawasan habitat burung di negeri ini sebagai produk baharu pelancongan di Kedah.

Foto Amran Hamid dan Ihsan A’Pong

Beberapa habitat burung tempua serta burung lain turut dikenal pasti beliau di tempat lain antaranya di sekitar Gunung Keriang dan Kepala Batas.

Katanya, sarang burung tempua di Kampung Rumput Minyak boleh menjadi salah satu tarikan pelancong terutama kepada pecinta burung berikutan lokasinya yang tidak jauh dari Pekan Tunjang.

"Kedah kaya dengan habitat dan sebagai tempat persinggahan burung yang berhijrah sebelum terbang ke wilayah lain.

"Bagi habitat sarang burung tempua ia tidak bermusim, pengunjung boleh melihat keunikan sarang burung ini bila-bila masa sahaja, ia burung yang sangat rajin kerana saya pernah membilang rumput atau daun padi yang digunakan adalah kira-kira 1, 500 hingga 2,000 helai untuk setiap sarang.

Kawasan itu juga boleh diperkenalkan kepada jurugambar dan peminat burung di seluruh negara sekali gus akan menarik ramai pengunjung untuk pergi melihat dengan lebih dekat habitat burung itu,"katanya

Keunikan sarang burung tempua di Kampung Rumput Minyak, Tunjang, Kubang Pasu mampu menarik pengunjung khasnya jurugambar dan pemerhati unggas. - Foto Amran Hamid/BH

INFO: Burung Tempua

•Kebanyakan burung jantan berwarna terang, biasanya merah, kuning atau hitam

•Dikenali kelebihan membina sarang yang besar dijalin daripada rumput dengan pelbagai bentuk bergantung kepada spesies.

• Mempunyai keupayaan khas menganyam sarangnya.

•Sarang mempunyai struktur besar dianyam daripada rumput dan ranting tergantung pada dahan pokok.

•Mempunyai laluan masuk yang menjulur.

•Sifatnya hidup berkawan dan sering membiak dalam kelompoknya.

- FotoAmran Hamid dan Ihsan A’Pong

Allah Maha Kreatif @ burung Tempua (Video)

1 comment:

Anonymous said...

MASAKAN TEMPUA BERSARANG RENDAH
ITU DOLU SEKARANG TIDAK LAGI DAH
KESIAN BANG NON KES AMPUN X KEBAH
SILAP ARI BULAN DIA KE DALAM LAH.!

kikikiki..!!

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan untuk mengetepikan saman seorang peguam berhubung pengampunan diraja untuk Presiden PKR, Anwar Ibrahim.
Hakim Akhtar Tahir membuat keputusan untuk menolak permohonan dibuat Anwar itu dalam prosiding terbuka pagi ini

Untuk rekod saman tersebut dikemukakan Mohd Khairul Azam Abdul Aziz pada 26 Feb lalu bagi mencabar nasihat Lembaga Pengampunan kepada Yang di-Pertuan Agong berkaitan kes liwat Anwar.

Ekoran itu Anwar -melalui peguamnya - mengemukakan permohonan untuk mengetepikan permohonan Khairul Azam pada 2 Jun lalu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails