Monday, June 15, 2020

Perkauman Di AS: Satu Lagi Kulit Hitam Ditembak Mati..

Seorang penunjuk perasaan ditahan polis selepas berpuluh berarak membantah kematian Rayshard Brooks di jambatan di Atlanta, Georgia yang dihadang polis. Foto AFP
Seorang penunjuk perasaan ditahan polis selepas berpuluh berarak membantah kematian Rayshard Brooks di jambatan di Atlanta, Georgia yang dihadang polis. Foto AFP
Kematian seorang lagi lelaki kulit hitam tingkat kemarahan


WASHINGTON: Satu lagi kematian akibat ditembak oleh pegawai polis di Atlanda dikhuatiri menambah kemarahan di Amerika Syarikat (AS) yang kini berdepan dengan situasi perkauman, protes jalanan dan peletakan jawatan oleh ketua polis.
Kematian pemuda berusia 27 tahun, Rayshard Brooks dinyatakan sebagai tuduhan bunuh oleh pejabat pegawai perubatan, semalam.


Serangan pada Jumaat lalu itu menimbulkan kemarahan, kejutan dan kekecewaan sejak tragedi George Floyd di Minneapolis, Minnesota pada 25 Mei lalu.
Datuk Bandar Atlanta, Keisha Lance Bottoms dalam satu sidang akhbar pada Sabtu lalu mengumumkan Ketua Polis, Erika Shields meletak jawatan.
"Saya tidak percaya ia harus diadili dengan kematian," kata Bottoms selepas pegawai yang menembak Brooks, dikenal sebagai Garrett Rolfe diberhentikan.
Menurut Atlanta Journal-Constitution, Peguam Daerah Fulton, Paul Howard pula berkata, pejabatnya sedang mempertimbangkan sama ada untuk menuduh Rolfe dalam tuduhan jenayah menjelang minggu ini.
Ahli Kongres South Carolina, James Clyburn yang juga berbanga Afrika-Amerika menyatakan, kes itu sebagai satu pembunuhan.
"Tragedi ini tidak sepatutnya berakhir dengan kematian. Saya tidak tahu budaya mana yang menyebabkan dia bertindak demikian. Ini semestinya budaya dan juga sistem," katanya kepada CNN.
Tragedi pada Jumaat lalu itu berlaku apabila polis memberi respons kepada aduan yang mendakwa Brooks yang tidur dalam kereta menghalang laluan di restoran Wendy's.
Biro Siasatan Georgia menjelaskan, Brooks gagal dalam ujian mabuk dan cuba melepaskan diri selepas dia cuba ditahan dan salah seorang daripada polis itu yang menggunakan pistol renjatan elektrik yang kemudiannya dirampas Brooks dan cuba melarikan diri.

1 comment:

Anonymous said...

Christopher Columbus statue near entrance of Detroit-Windsor Tunnel has been removed!

Di US dan UK rakyat mula menurunkan statue2 PENJAJAH seperti Columbus dsb.

Ada yang saran supaya statue Raffles di Pulau Pinang, LAMBANG PENJAJAHAN untuk segera diturunkan!

Inilah masa yang sesuai untuk menurunkan statue2 tersebut!

Lambang @simbol2 PENJAJAHAN sudah tidak lagi relevan!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails