Tuesday, June 16, 2020

KANTOI: Sarawak Report’s Lies Exposed

PEJABAT Perdana Menteri (PMO) hari ini membantah dakwaan Sarawak Report bahawa Muhyiddin Yassin telah melanggar peraturan karantina diri dengan pergi ke Singapura untuk mendapatkan rawatan untuk barah.

Dalam satu pernyataan, PMO juga menolak dakwaan bahawa Muhyiddin mengalami kekambuhan, dengan mengatakan tuduhan itu "tidak berasas dan berniat jahat".

Dalam laporan pada 9 Juni bertajuk "Criminal Coup Unfurls Malaysia", Sarawak Report mengatakan bahawa telah diberitahu oleh "sumber yang boleh dipercayai" bahawa Muhyiddin memecahkan karantina rumah pada 26 Mei.

Ia mendakwa dia telah pergi ke Singapura dengan jet peribadi "di mana dia bermalam untuk menerima rawatan kemoterapi untuk kebangkitan barah pankreasnya".

PMO mengatakan Muhyiddin telah memerhatikan perintah karantina diri selama 14 hari mulai 22 Mei setelah seorang pegawai yang menghadiri mesyuarat pasca-Kabinet diuji positif untuk Covid-19.

Selama periode itu, katanya, perdana menteri telah mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

Menambah bahawa dia tidak meninggalkan rumah, ia mengatakan tugas rasmi dilakukan dari rumah termasuk sidang video dengan menteri pertahanan dan ketua pengarah kesihatan.

"Tuduhan yang dibuat oleh Sarawak Report bahawa perdana menteri melanggar peraturan karantina dan pergi ke luar negara tidak berasas dan hanya fiksyen penulis."

PMO juga meminta portal dan penulis dipertanggungjawabkan atas tuduhan tersebut.

Dikatakan beban pembuktian ada pada penulis untuk menyokong "tuntutan sembrono" mengenai jet peribadi dan penginapan di hospital.

"Kegagalan untuk melakukannya menunjukkan bahawa laporan itu dengan niat jahat dan tidak lain hanyalah kempen memburuk-burukkan perdana menteri," katanya.

"Sangat disesalkan bahawa portal berita telah berubah menjadi alat politik untuk menyebarkan pembohongan melalui tuduhan tidak berasas."

Ia menambahkan bahawa tuntutan seperti itu adalah gangguan yang tidak perlu pada saat negara itu menghadapi krisis kesihatan dan cabaran ekonomi.

Ia juga menyampaikan laporan perubatan dari Rumah Sakit Pantai yang menyatakan bahawa tidak ada bukti kanser dan "tentu tidak ada bukti penyakit berulang".

Muhyiddin didiagnosis menghidap barah pankreas Tahap 1 pada tahun 2018. Dia menjalani operasi untuk membuang barah tersebut dan juga menjalani kemoterapi.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails