Thursday, September 19, 2019

Antara Negara Pertumbuhan Umat Islam Tercepat Sedunia

Hasil carian imej untuk Inilah 5 Negara Dengan Pertumbuhan Umat Islam Tercepat Sedunia
image

TERDAPAT berita menggalakkan ketika beberapa waktu lalu, Telegraph melaporkan data mengenai perkembangan umat Islam di Britain. Buat kali pertama tahun ini, jumlah umat Islam di negara Queen Elizabeth mencapai tiga juta. 

Pembangunannya sangat pesat pada dekad yang lalu, memandangkan pada tahun 1991, penduduk Islam di United Kingdom berjumlah hanya 950 ribu penduduk.
Pertumbuhan umat Islam dipicu oleh beberapa faktor. Dua aspek utama..
  • adalah kadar kelahiran keluarga Islam yang tinggi,
  • dan aliran pendatang Muslim di Britain.
Terlepas dari sebab-sebab tertentu di setiap negara, keadaan demografi UK adalah sejajar dengan trend yang dicatatkan oleh Institut Penyelidikan Pew Research Center dari Amerika Syarikat. Pew berkata umat Islam akan mencapai 34.9 peratus daripada jumlah penduduk dunia selepas 2070. Ini disokong oleh peningkatan penduduk Islam sebanyak 2.2 peratus setiap tahun.
Ini bermakna, untuk pertama kalinya dalam sejarah, bilangan umat Islam dipercayai melampaui penganut agama Kristian yang selama beberapa abad yang dominan.

"Pada tahun 2050 populasi Kristian dunia (2.9 bilion orang) hampir diimbangi oleh orang Islam (2.8 bilion). Ini adalah keadaan yang tidak pernah berlaku dalam sejarah, "tulis laporan Pew tahun lalu.

Jadi, di mana negara-negara Islam membangunkan yang terpantas? Butiran berikut merujuk kepada data Pew:

1. India
Imej yang berkaitan
Hasil carian imej untuk Inilah 5 Negara Dengan Pertumbuhan Umat Islam Tercepat Sedunia
Muslim India mengamalkan seni mempertahankan diri
Ini adalah calon untuk negara ini dengan penduduk Islam terbesar di dunia, melewati Indonesia. Pew mengatakan bahawa jika tidak ada perubahan ketara dari segi demografi, dianggarkan bahawa pada 2050 India akan menjadi penduduk Islam terbesar di dunia.
Keadaan di India dipengaruhi oleh penduduk Hindu dan Muslim yang padat. 

Usia pengikut dua agama di Negara Sungai Ganges juga sangat muda, lebih dari 30 persen di bawah 30 tahun. Peningkatan populasi Islam dijangka mencapai 18.4 peratus (bersamaan dengan 311 juta orang) menjelang 2050, jauh lebih tinggi daripada agama lain.

Pada masa ini, terdapat hanya 177 juta umat Islam di India. Hanya satu juta orang yang bertentangan dengan negara majoriti Muslim kedua terbesar di dunia, Pakistan.
"Majoriti penduduk India tetap Hindu. Tetapi jumlah umat Islam di India juga meningkat secara dramatik di luar Indonesia, "kata laporan Pew.

2. Britain
image
Britain adalah salah satu negara Barat yang paling pesat berkembang di dunia. Seperti yang dijelaskan pada permulaan artikel ini, penduduk Islam di Negeri Ratu Elizabeth kini telah mencapai tiga juta penduduk.
Di samping dipicu oleh kelahiran dan arus pendatang, masyarakat Islam di UK juga maju kerana penukaran. 

Menurut Agensi Banci Inggeris, sekurang-kurangnya 6,000 orang Briton memeluk agama Islam setiap tahun. Kebanyakan penukaran ini dilakukan oleh warganegara Inggeris wanita. Peratusan terbesar Muslim berada di ibukota London. Masyarakat Islam yang besar tinggal di East London, mencapai 45.6 peratus.

Bagi penduduk Islam terbesar di luar ibu negara, ia terletak di Blackburn, Lancashire, dengan 29.1 peratus penduduk.

3. Rusia



Islam di Rusia adalah agama kedua terbesar selepas Kristian Ortodoks, meliputi 21-28 juta orang. Jumlah itu bersamaan dengan 20 peratus daripada jumlah penduduk Red Bear Country. Peningkatan bilangan umat Islam di bekas Kesatuan Soviet dijangka mencapai 14.4 peratus hingga 2030. Pew meramalkan bahawa Rusia akan menjadi salah satu negara Islam terbesar di dunia. 

Petunjuk telah dilihat sejak lima tahun yang lalu, dengan pembinaan masjid yang pesat di ibu kota Moscow. "Moscow perlahan-lahan beradaptasi menjadi bandar Islam terbesar di Eropah," kata penyelidik sosial, Alexei Malashenko.

Masyarakat Islam di Rusia sejauh ini telah dibahagikan kepada dua kumpulan besar. 

  • Kumpulan pertama adalah sekitar Volga-Ural, Siberia Barat, dan Moscow. 
  • Sementara itu, kumpulan kedua berada di Caucasus Utara. 
Etnik Islam terbesar di Rusia berasal dari Tatar (7 juta), Bashkirs (1.5 juta), dan Chechen (1 juta).

4. Kanada
Hasil carian imej untuk Imam Samy Metwally (Tengah) adalah seorang ulama masjid besar di Ibukota Ottawa-Kanada
Imam Samy Metwally (Tengah) adalah seorang ulama masjid besar di Ibukota Ottawa-Kanada.

Negara jiran Amerika Syarikat adalah wilayah keempat untuk mencatat peningkatan yang tinggi dalam populasi Islam di dunia. Dalam kes Kanada, kenaikan itu dicetuskan terutamanya oleh aliran imigran sejak dua dekad yang lalu.

Malah, masjid pertama di Kanada hanya dibina pada tahun 1932. Tetapi pada tahun 2015, di Kota Toronto sahaja, terdapat lebih daripada 20 masjid dengan 20 ribu umat Islam. Berdasarkan banci oleh Agensi Perangkaan Kanada pada tahun 2013, penduduk Islam melampaui agama lain. 

Sedangkan kaji selidik Rumah Tangga Kebangsaan dua tahun yang lalu, Islam dikatakan telah melampaui bilangan orang ateis Kanada. Bilangan orang Islam di Kanada telah mencapai 1,053,945 orang atau 3.2 peratus daripada jumlah penduduk. Dalam satu dekad, pertumbuhan telah mencapai 2 peratus.


5. China
Hasil carian imej untuk Imam Samy Metwally (Tengah) adalah seorang ulama masjid besar di Ibukota Ottawa-Kanada
Wanita Islam di China
Pertumbuhan bilangan umat Islam sangat pesat di Republik Rakyat China (RRC). Islam adalah agama majoriti kaum Uighur, Hui, dan Kazakh. Pada banci lima tahun lalu, mereka sudah mencapai 50 juta. Tiga kali banci pada tahun 2000.

Bagaimanapun, perlu diakui bahawa pertumbuhan angka ini tidak berkadar langsung dengan kebebasan beragama. Uighur etnik di Wilayah Xinjiang telah mengalami penganiayaan biasa oleh kerajaan pusat Beijing. Uighur dituduh mempunyai kecenderungan untuk 'memberontak'. Dasar-dasar ekonomi China yang mengutamakan etnik Han membuat keadaan lebih teruk di Xinjiang.

Sekian (IH).

Lihat Sebelum Ini..
Siri 1: Tinjau-tinjau Saudi (1). 15 Perkara Mengenai Wanit... 
Siri 2: Ini, Wanita Saudi Sedang Jogging!(2) Di Balik Abaya H...
Siri 3: Orang Arab Kasar (3). Cash Cek Di Bank Dia Ikat Ge...

Siri 4: Wanita Arab Saudi 'banjiri' Jalan (4). Peluang Rem...
Siri 5: Rakyat Asing Boleh Jadi Penduduk Tetap Di Saudi(5). 

Siri 6: Wanita Saudi Dibenar Niaga (6), Tanpa Kebenaran Su...

Siri 7Wanita Saudi (7). Kebebasan Keluar Negara..

Siri 8: Perkampungan Melayu Di Kota Mekah.(8)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails