Tuesday, March 05, 2019

6 Pasang Diisebat Khalwat. Mendidik, Tak Zalim Pun..

Enam pasangan disebat akibat kantoi berkhalwat
Hukuman tersebut adalah satu kebiasaan di wilayah itu dan sering dikenakan kepada pesalah yang melanggar peraturan Islam . -Gambar hiasan
ACEH: ENAM pasangan dijatuhkan hukuman sebat di khalayak ramai kerana menjalinkan hubungan tanpa ikatan perkahwinan di wilayah Aceh pada Isnin.

Hukuman tersebut adalah satu kebiasaan di wilayah itu dan sering dikenakan kepada pesalah yang melanggar peraturan Islam 

Antara aktiviti yang melanggar peraturan Islam termasuk terlibat dengan aktiviti perjudian, minum minuman alkohol dan hubungan seks sesama jantina.

Aceh merupakan satu-satunya wilayah di Indonesia yang melaksanakan hukuman mengikut undang-undang syariah Islam.


Memetik laporan media, kesemua 12 individu itu dipenjara selepas ditahan akhir tahun lalu dalam satu serbuan di sebuah hotel di bandar di wilayah itu.

Empat pesalah menerima tujuh sebatan setiap seorang selepas didapati berdua-duaan dengan pasangan bukan muhrim.

Manakala yang lain terima antara 17 hingga 25 sebatan selepas ditangkap dalam keadaan mengaibkan dan didapati bersalah menjalinkan hubungan intim tanpa ikatan sah.

Hukuman itu turut disaksikan puluhan penduduk tempatan, wartawan sera jurugambar sebagai pengajaran buat yang lain.


Komen Weblog Ibnu Hasyim: 6 pasang diisebat khalwat, adalah suatu proses perundangan mendidik di Aceh. Mana ada zalim? Orang bukan Islam pun pilih undang-undang Islam, menolak perundangan ala barat yang jahiliah! Hanya orang yang otaknya dijajah saja yang menoak perundangan bertamadun begitu..

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia

E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia

3 comments:

Anonymous said...


Berzina cuma disebat? Itu hukum Islam editor ibnuhasyim? astaghfirullallahalazimmmmmm. Patutlah kau kata ``zina senang, kawin susah`` kan hjibnu?
?

Anonymous said...

Betul la kacang busuk merah jilat juboq gian eng.. tak tahu beda 'khalwat' dengan 'zina'. ha ah ha

Anonymous said...

Rba 10:50am ni kepala terantuk kat dinding kut.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails