Tuesday, January 08, 2019

Jutaan Muslim Xinjiang (Cina) Didera Secara Sembunyi? Cina M'sia Bagaimana?


 Kem tahanan Debancheng di timur wilayah Xinjiang yang menempatkan umat Islam China. - Gambar Reuters


XINJIANG (CHINA), 2 Jamadilawal 1440H, Selasa – Seperti ingin menyembunyikan sesuatu, China – walaupun setuju pegawai hak asasi manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNCHR) memasuki wilayah Xinjiang – tetap mengenakan beberapa syarat ketat.
China sebelum ini dituduh menahan jutaan umat Islam tanpa perbicaraan di timur wilayah Xinjiang, tetapi Beijing menafikan dan mendakwa penduduk sendiri mahu memasuki ‘pusat vokasional’ yang memerangi pengganas dan ekstremis agama.
Jurucakap Kementerian Luar China, Lu Kang berkata, Xinjiang adalah sebuah wilayah terbuka kepada sesiapa sahaja untuk memasukinya.
“Kami mengalu-alukan kehadiran semua pihak, termasuk pegawai PBB, jika mereka mengikut prosedur yang betul dan mematuhi undang-undang China,” katanya.
Dalam pada masyarakat antarabangsa bimbang mengenai dakwaan penganiayaan terhadap golongan minoriti muslim di wilayah itu, China memberi amaran kepada pegawai PBB untuk mengelak mencampuri urusan dalaman negara itu.
Ketua Suruhanjaya Tinggi UNCHR, Michelle Bachelet berkata, pihaknya meminta kebenaran untuk memasuki Xinjiang bagi mengesahkan laporan yang membimbangkan di kem tahanan yang menempatkan minoriti muslim, termasuk etnik Uyghur.
Ogos tahun lalu, panel UNCHR berkata, mereka menerima laporan yang boleh dipercayai bahawa jutaan etnik Uyghur dan minoriti lain di Xinjiang ditahan di kem pengasingan besar-besaran.
Aktivis berkata, China sewenang-wenangnya menahan etnik minoriti yang melakukan kesalahan kecil, seperti menyimpan janggut atau memakai hijab.
Ahad lalu, China meluluskan undang-undang baharu menyesuaikan Islam dengan sistem sosialisme dan budaya Cina dalam tempoh lima tahun akan datang, lapor akhbar berbahasa Inggeris negara itu, Global Times.
China memulakan kempen asimilasi budaya agresif pada tahun-tahun kebelakangan ini dengan kumpulan agama yang pada dahulunya banyak menerima toleransi, namun kini melihat kebebasan mereka mengecil di bawah pemerintahan Presiden China, Xi Jinping, pemimpin China yang paling berkuasa selepas Mao Zedong.
Beijing sejak kebelakangan ini melancarkan kempen besar-besaran mempertahankan tindakannya di Xinjiang berikutan desakan daripada aktivis, kerajaan asing dan pakar hak asasi manusia.
Pusat di mana umat Islam, terutama etnik Uyghur ditahan semakin mendapat perhatian masyarakat antarabangsa berikutan pendedahan oleh media dan aktivis hak asasi manusia.
China sebelum ini menafikan kewujudan kem tahanan itu kini mendakwa ia adalah pusat pendidikan vokasional dan latihan.
Pihak berkuasa China berkata, kemudahan itu adalah sebahagian usaha memerangi keganasan, pelampau agama dan pemisahan di Xinjiang susulan pergolakan yang menyebabkan ratusan maut sejak beberapa tahun lalu. – Agensi
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Bertuahkah generasi keturunan pendatang bangsa Cina di Malaysia yang diberi layanan istimewa bukan sebagai pendatang? Tiba-tiba pula mereka yang 'besar kepala' memandang rendah, menghina, kepada bangsa dan agama kaum pribumi di sini?
Mereka ingin jadi seperti pemimpin negara China yang merampas hak Muslim Xinjiang dan Muslim Uighur penduduk asal negara China? Benar-benar bangsat mereka dan yang seperti mereka...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails