Sunday, January 27, 2019

Jom Toleh Etnik Uighur Timur Turkistan Di Rantau China Barat. (1)

Hasil carian imej untuk Turkistan timur
Uighur, Turkistan Timur Sebagai ‘Tunas Peradaban’ (Cradle of Civilizations)

AKHIR-AKHIR ini terdapat isu-isu penjara atau kewujudan kem-kem tahanan yang digunakan oleh China untuk "mendidik" warganya dari kumpulan etnik Uighur Timur Turkistan di rantau China Barat, yang juga dirujuk oleh Reuters sebagai "Gulag".

Istilah Gulag merujuk kepada cawangan Badan Keselamatan Negara di Kesatuan Soviet di bawah pentadbiran Stalin yang mengendalikan sistem hukuman dalam bentuk kem buruh paksa dan kem tahanan yang berkaitan.


Kembali ke Uighurs. Isu ini sangat sensitif kerana Uighur adalah sebahagian daripada umat Islam. Ini kerana Uighur, yang dikenali sebagai Xinjiang, pernah menjadi negara berdaulat dan pernah dikenali sebagai salah satu wilayah Khalifah Uthmaniyah semasa Sultan Abdul Aziz I pada tahun 1867 atas permintaan kesultanan di Uighur pada masa itu yang dipimpin oleh Jacob Han Bedevlet.



Terdapat ulasan menarik yang berkaitan dengan masalah Uighur, iaitu buku yang merupakan penyusun semua kertas saintifik oleh beberapa ahli akademik dan profesor pelbagai bidang yang membincangkan isu Uighur di simposium antarabangsa yang bertajuk "HÜR DOĞU TURKISTAN", yang bermaksud "Bebas Turkistan Timur".

Simposium empat bahasa (Uighur, Arab, Inggeris, Turki), yang diadakan di Istanbul pada tahun 2010, terdiri daripada 4 bab perbincangan utama; Akar-akal Sejarah Uighur, Hak Asasi Manusia dan Kondisi Uighur, Perlawanan Cina dan Sikap dan Idea Dunia Dunia Idea untuk Uighur Turkistan Timur.
Hur Dogu Turkistan uighur turkistan timur tunas peradaban cradle of civilizations-dakwah.id
Hur Dogu Turkistan

Antara kertas kerja dan kertas saintifik dalam buku itu, salah satu tulisan yang menumpukan pada sejarah dan tamadun Uighurs adalah karya Profesor Alimcan Inayet, yang mana dia seorang Uighur asli, lahir di kampung Chatkal dari kota Turpan pada tahun 1962.

Beliau adalah lulusan fakulti Bahasa dan Sastera Minoriti dari Beijing China State University (Central University for Nationalities). Beliau juga seorang penterjemah dan editor di Agensi Kebangsaan Cina di bidang penerbitan di Beijing hingga 1989.
Beliau kemudian berpindah ke Turki pada tahun 1989 dan menamatkan ijazah tuannya di Ege University di Turki pada tahun 1992 dan juga menamatkan doktornya pada tahun 1995.
Akhirnya dia memenangi kewarganegaraan Turki pada tahun 1994 dan menjadi Profesor dalam bidang kajian dunia Turki di Ege University sejak tahun 2007.

Asal Nama Turkistan Timur (Doğu Turkistan)

Rantau Uighur di China yang telah bernafas di Indonesia akhir-akhir ini mempunyai nama asal Turkistan Timurtat ketika ia masih berdaulat sebagai negara Muslim yang merdeka.

Turkistan Timur ini sebenarnya bukan wilayah China kerana mereka mendakwa, tetapi rantau ini adalah tanah orang Turki.
Pada masa lalu, sehingga 1884, China telah biasa merujuk kepada rantau ini dengan istilah "Xiyu" yang bermaksud "Wilayah Barat". Penamaan ini tidak menunjukkan kawasan geografi tertentu, tetapi secara meluas merangkumi sebahagian besar rantau Asia Tengah ke Turkistan Timur sendiri.

Kemudian pada tahun 1884, China mula menggunakan istilah lain untuk merujuk wilayah ini, iaitu; "Xinjiang" (Shincang, Sincan, Sinkiang) yang bermaksud; "Had baru / sempadan baru".
Penamaan baru ini adalah bukti pendudukan mereka sendiri di rantau ini. China sentiasa mendakwa bahawa rantau ini adalah sebahagian daripada mereka sejak itu (1884).
uighur turkistan timur tunas peradaban cradle of civilizations2-dakwah.id
Proses eksekusi warga muslim Turkistan Timur oleh China

uighur turkistan timur tunas peradaban cradle of civilizations3-dakwah.id
 Anak-anak muslim Uighur dibawah 18 tahun yang dilarang masuk masjid sedang melaksanakan shalat di halaman luar.

Identiti Warganegara Turk Uighur.

Tidak ada keraguan bahawa Uighur yang tinggal di wilayah Turkistan Timur (Xinjiang) ini adalah kaum etnik dan budaya Turki; budaya. Bilge Kağan dalam Prasasti Orkhon (Orhun Yazıtları) menyebutkan; "Dokuz Oğuz benim kavmim idi" (Sememangnya sembilan Oğuz adalah representasi rakyat saya). Dari sini, ia menjadi lebih jelas dan semua tahu bahawa sembilan Oğuz yang dirujuk adalah Uighur Turks.

Seperti yang dikatakan oleh seorang penerjemah terkenal bernama Singku Seli Tutung yang hidup pada abad ke-10, ketika dia menerjemahkan buku Yaruk Altun dari Cina ke Uighur. Beliau menggunakan istilah "Türk tili" (Bahasa Turki) dan istilah "Türk Uyangur tili" (Bahasa Turki-Uighur) untuk menggambarkan bahasa yang digunakan oleh Uighurs. (Yasin Huşur, Eski Çince Vesikalarda 'Xiongnu' Gibi Isimlerin Uighurcadaki Çevirisi, Minzu Yuwen, No 1, 2006, ms 19)

Ini juga diperkuat oleh pelbagai pernyataan dalam buku kuno Divanü Lügati't-Türk oleh Mahmud Kaşgarlı. Beliau menyatakan pelbagai perkara dan keterangan yang sahih yang menyatakan bahawa Uighur adalah sebuah negara dan bangsa Turki. Walau bagaimanapun, semuanya ditolak oleh China. 

Bukti sejarah yang kukuh dan fakta saintifik tidak pernah diiktiraf dan dianggap tidak wujud. Mereka juga mendakwa bahawa tidak ada "Negara Turk (Turk Negara)" atau istilah "Turk" di dunia ini. China percaya dengan tuntutan mereka yang "mementingkan" bahawa orang-orang Turki meninggalkan alam semesta sejarah pada akhir Dinasti Tang. 

Mereka juga mengatakan bahawa konsep "Turk" atau "Turkic Nation (Turki Turki)" adalah salah satu daripada manipulasi agenda politik "Pan-Turkic (Pan-Turkic) rangkaian". (Ottura Asiya ve Cenuby Asiyadiki Millet, Din Tokunuşi, Urumçi: angincang Helk Neşriyatı, 2003, ms 375-376)

Sebagai tambahan kepada penentangan China terhadap identiti Turki untuk Uighur etnik, China juga sangat menolak istilah "Turkistan Timur". Sikap dan anggapan Cina, hanya politik dan kepentingan mereka sehingga tidak akan dapat menutup fakta sejarah yang asli ini.


Turkmenistan Timur Uighur, Tunas Tamadun
uighur turkistan timur tunas peradaban cradle of civilizations4-dakwah.id
Pazar pazarı” Pasar Hari Ahad di kota Kashgar, Turkistan Timur.

uighur turkistan timur tunas peradaban cradle of civilizations5-dakwah.id
Para mujahid pejuang Turki Uighur yang berhasil meraih kemerdekaannya pada tahun 1930 M (1930’lu yıllarda kurtuluş mücadelesine katılan Türk mücahitler)


Prof. Alimcan Inayet dalam karya ilmiahnya mengenai akar sejarah dan peradaban Uighur menyatakan bahawa Uighur adalah Cradle of Civilization.

Istilah "pucuk tamadun" merujuk kepada tempat-tempat yang dipercayai sebagai tempat kemunculan tamadun berdasarkan data arkeologi yang kini tersedia. Istilah ini biasanya disematkan pada tamadun Mohenjo Daro di Lembah Sungai Indus, juga di Mesir dengan Lembah Sungai Nil dan Mesopotamia dengan sungai Tigris dan Euphrates (Dr. Senta German).

Dalam tempoh sebelum ketibaan Islam, Turkistan Timur (kini dikenali sebagai Xinjiang oleh China) yang juga menjadi laluan Silk Road (Silk Road) adalah titik pertemuan beberapa tamadun utama iaitu; Tamadun Shaman, tamadun India dan tamadun Hellenisme Yunani.

Kemudian pada abad ke-10 AD, tamadun Islam yang diperkuatkan di rantau ini menjadikannya titik pertemuan tamadun Islam, tamadun Buddha, dan tamadun Barat, iaitu Kekristianan.
Bermula dari pengaruh persekitaran tamadun ini, masyarakat Turkistan Timur Uighur melahirkan tamadun yang unik dan eksklusif untuk diri mereka sendiri.

Akhirnya, Uighur ini di Turkistan Timur juga menjadi sumber dan asas budaya kebangsaan Turki, baik bahasa, agama, kesusasteraan, dan seni. Juga baca: Rancangan Ilahi Di Sebalik Proses Perjuangan Rasulullah dalam Menyediakan Kemenangan Islam Persekitaran khas Uighur di Turkistan Timur, menimbulkan kesusasteraan tertulis pertama Turki dalam sejarah, dan undang-undang Turki yang ditulis juga untuk pertama kalinya, serta teknik percetakan buku pertama yang merupakan kali pertama dalam budaya Turki.

Ia juga mencetuskan kemunculan tokoh-tokoh besar seperti Mahmud Kaşgarlı, Yusuf Has Hacib, dan Hoca Ahmet Yesevi, serta penciptaan komposisi muzik fenomena seperti 12 model (maqamat) muzik.

Pernyataan Ord. Prof. Dr. Fuad Köprülü didasarkan pada buku "Cevahirü'l-Ebrar min Emvaci'l-Bihar": "Ahmed Yesevi dilahirkan di kota Sayram, terletak 176 km timur laut dari bandar Aksu, wilayah Timur Turkistan." Lihat Türk Edebiyatında Ilk Mutasavvıflar, Edisi 7, Ankara, Diyanet Işleri Başkanlığı Yayınları, 1991, p. 61. Kikçine Bahadır, adalah bapa Ali Şir Nevai, juga tokoh Uighur yang terkenal. (Lihat Ansiklopedisi Islam, Vol. II, Istanbul: Turkiye Diyanet Vakfı, 1989, ms 449.)

Tidak cukup di sana, Karez Culture, sistem saluran air bawah tanah yang diakui sebagai satu keajaiban dunia dalam sejarah manusia dilahirkan di Turkistan Timur. Untuk maklumat lebih lanjut tentang Budaya Uighur Karez (Galeri air bawah tanah), sila rujuk kajian BBC terperinci dan saintifik yang bertajuk Sebuah oasis purba di padang pasir terpencil di China.

Atau semakan "putih" bernama Josh Summers. Dia telah dipromosikan oleh China ke pelancongan Xinjiang Uyangur pada tahun 2016, mungkin untuk menutup pelanggaran hak asasi manusia dan pembunuhan beramai-ramai rahsia mereka. Kajian itu bertajuk The Underground "Great Wall" - Uyghur Karez.


Selepas 1,000 tahun Uighur Turks mengamalkan kehidupan nomad, mereka akhirnya berubah dan diselesaikan dengan melahirkan budaya toleransi yang tidak ada apa-apa. Mereka tidak pernah menolak budaya asing, kerana mereka pernah menjadi pengikut Shamanisme, maka Manichaeisme, kemudian menjadi Kristian dan akhirnya masuk Islam. 

Mereka pergi melalui semua budaya itu dan terus mengurusnya. (Untuk melihat sekilas kepercayaan ini, anda dapat melihat penyampaian ensiklopedia Britannica yang luar biasa yang terdapat dalam versi digitalnya). Ini diperkuat oleh fakta sejarah bahawa pada abad ke-5 dan ke-6 AD, beberapa wilayah Turkistan Timur seperti bandar Hotan, Kuça, Turfan menjadi pusat kegiatan dan penyebaran Buddhisme.

Tiga bandar raya ini juga merupakan pusat penyebaran Manichaeism dan Christian Nasturi pada abad ke-8 dan ke-9 AD Berbagai kesusasteraan dan buku-buku dan lukisan dan lukisan di dinding kuil-kuil Buddha yang mencerminkan ajaran Buddha dan Manichaeism berasal dari masa ini.

Ketika Satuk Bughra Khan, penguasa Uighur dari dinasti Karahanli menjadi Muslim pada abad ke-10 AD, Uighur Turks mengikutinya.
Tuan-tesis sastera seperti Kutadenganu Bilig (Divanü Know) dan Divanü Lügati't-Türk (Koleksi Kamus Turki) adalah produk dinasti Islam dari Uighur Turks.

Uighur Turki di Turkistan Timur benar-benar menegakkan toleransi dan bernafas selaras dengan budaya lain yang mereka temui. Mereka sangat ingin tahu dan sentiasa menyesuaikan kebaikan yang wujud dalam tamadun lain jika ia dirasakan benar.

Contoh konkrit adalah, bagaimana apabila mereka sebenarnya menggunakan abjad Göktürk tetapi juga masih suka menggunakan abjad Soǧd Kökenli Uighur, abjad Çagatay, Cyrillic dan Latin. Sekarang, mereka menggunakan abjad asal huruf Arab.

Uighur Turki yang mendiami Timur Turkistan (Xinjiang) begitu aktif dalam bertukar pengetahuan dan pengetahuan dengan negara-negara lain. Ia adalah Uighur yang mengajar Genghis Khan dan anak-anaknya untuk membaca dan menulis, bagaimana menggunakan setem negara, diplomasi dan birokrasi kerajaan.
Atas dasar ini, Turki Uighur di Turkistan Timur telah banyak menyumbang kepada kemuliaan masa depan Genghis Khan.

Negara Uighur Turk telah menang dalam masa dan membentuk beberapa bentuk kerajaan dan kerajaan negeri yang telah diringkaskan dalam bentuk pemerintahan dan berbagai perkara yang berkaitan dengan bentuk negara dalam buku 'Kutadenganu Bilig' oleh Yusuf Has Hacib.

Pentadbiran dan pentadbiran pemerintah Uighur Turki tidak berdasarkan prinsip "menyerap dan menghancurkan" (menghisap dan menghilangkan), tetapi berdasarkan "kewujudan dan perlindungan" (harmoni dan perlindungan). Terima kasih kepada ini, mereka dapat merealisasikan kehidupan yang harmoni antara cicak igala 'dan' domba 'ke dunia nyata.

"Oleh itu, Sultan akhirnya mengurus kerajaan di negerinya dan memajukan rakyatnya. Pada masa itu, serigala dan kambing minum dari musim bunga yang sama. "(449)
"Dunia pada masa itu dipenuhi dengan kebahagiaan, sehingga akhirnya serigala dan kambing dapat hidup berdampingan." (461),
"Sekumpulan serigala lapar berkumpul di hadapan Sultan dan berkata: ai O Sultan, menjaga kambing dengan baik '." (1413),
"Serigala dan kambing adalah kawan." (3096),
(Yusuf Has Hacib, Kutadenganu Bilig, Istanbul: Kabalcı Yayınevi, 2008)

Lihat..


Ini Masjid Besar bandar Urumqi sekarang.. Di bawah masjid itu ada kedai-kedai menjual pelbagai barang. Disebelah kirinya, ada gerai buah-buahan dan berbagai jenis. 
Gambar di bawah Ibnu Hasyim sedang melawat kedai-kedai di bawah masjid, bertegur sapa, dengan kawan-kawan seagama dari bangsa Uighur.


Bersambung.. (IH)

1 comment:

Anonymous said...

Wahai umat Islam, jika benar anda cintakan Allah dan RasulNya, marilah kita semua memulau (boycott) semua barangan dan perkhidmatan dari negara China Komunis Laknatullah yang sedang menindas, merompak, menyiksa, merogol dan membunuh umat Islam di negara China.

Ironinya puak china di negara kita sibuk menuntut kesamarataan hak tetapi pada masa yang sama umat Islam di negara China sendiri sedang dinafikan hak dan ditindas, disiksa dan dibunuh oleh puak china komunis laknatullah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails