Monday, January 28, 2019

Jom Toleh Etnik Uighur (2). K'jaan Turki Uighur, Kini Dijajah China..

Hasil carian imej untuk Pemerintahan Bangsa Turk Uighur di Turkistan Timur
Hasil carian imej untuk Pemerintahan Bangsa Turk Uighur di Turkistan Timur

Kerajaan Turki Uighur di Turkistan Timur

BEBERAPA negara dan kerajaan yang berjaya ditubuhkan oleh Turki Uighur di Turkistan Timur adalah seperti berikut;

1. Idikut Uyangur Devleti (856M)
Didirikan oleh Mengli Tigin (Ulug Tengride Kut Bolmi Alp Alps Bilge Kağan) sejak tahun 856M disatukan di bawah kepimpinan abad ke-13 Mongol Empire M.

2. Karahanlı Devleti (abad ke-10M - abad ke-13M)
Didirikan oleh Bilge Kul Qadir Khan, negara ini adalah negara Turkis yang pertama dari Uighur Turk ketika raja pada waktu itu bernama Satuk Buğra Han memasuki Islam. Kemudian negara ini runtuh akibat serangan dari Kara Hitay pada abad ke-13M

3. Çagatay Devleti
Negara ini dipimpin oleh Çagatay Khan, putera kedua Kaisar Mongol Genghis Khan dan terus oleh keturunannya untuk akhirnya runtuh dan hilang pada abad ke-15.

4. Saidiye Yarkent Hanlığı (The Khanate of Saidiye Yarkent)
Ia diasaskan oleh Seyit Khan yang berasal dari Tamerlane (Lenk Timur) pada abad ke-16M dan berlangsung hingga abad ke-17M

5. Ohnetimi Hocalar (77 tahun)
The Hocalar mengambil alih kuasa dari tangan Saidiye Yarkent Hanlığı pada abad ke-17M dan akhirnya memerintah selama 77 tahun.
uighur turkistan timur tunas peradaban cradle of civilizations7-dakwah.id
Peta geografis Turkistan Timur (Xinjiang)


6. Kaşgar Hanlığı (1868-1877M)
Negara ini dibentuk oleh Yakup Beg pada tahun 1868M dan dia memimpin selama 10 tahun. Kemudian ia menjadi sebahagian daripada Kekhalifahan Uthmaniyah atas permintaan Yakup Beg dan telah diluluskan oleh Caliph Utsmany Abdul Aziz.
Selepas kematian Sultan Yakup Beg pada 1877, China menyerang dan menjajah wilayah Turkistan Timur. Pendudukan terus dan berakhir pada 1879M

7. Doğu Türkistan İlam Cumhuriyeti (Republik Islam Turkistan Timur) (1933-1943M)
Negara Republik Islam Turkistan Timur ditubuhkan pada 1933M selepas kejayaan perjuangan kemerdekaan negara. Presiden pertama ialah Hocaniyaz Hadji. Negara republik ini runtuh selepas serangan gabungan China-Rusia terhadapnya pada 1943M

8. Doğu Türkistan Cumhuriyeti (1944-1949M)
Republikan Turkistan Timur ini ditubuhkan pada 12 November 1944M Presiden pertama ialah Alihan Töre. Negara ini runtuh akibat pendudukan Komunis China pada tahun 1949M
uighur turkistan timur tunas peradaban cradle of civilizations8-dakwah.id
Khalifah Abdul Aziz I (Khalifah Kesultanan Uthmaniyyah ke-32) yang memberikan Dinasti Islam Uighur di bawah Sultan Yakup Han Bedevlet untuk berada di bawah perlindungan Khalifah dan menjadi sebahagian daripadanya pada tahun 1867M.


Kesimpulannya, apa yang menjadi perbualan panas di dunia hari ini mengenai Turkistan Timur yang dinamakan China sebagai Xinjiang atau Uyangur sebenarnya mempunyai akar dalam penjajahan dan penjajahan Cina di rantau ini pada abad ke-19M
Kemudian pendudukan yang bermula dekad lalu menjadi kekal selama pemerintahan nasionalisme Cina (Kuomintang) dan terus berlanjut hingga pemerintah Komunis China.


Adakah Timur Turkistan Tanah China?

China sentiasa mengaku dan bercakap dengan semua orang bahawa Turkistan Timur (atau apa yang mereka panggil Xinjiang) adalah wilayah mereka. Atas dasar ini mereka membenarkan sebarang kekejaman dan pekerjaan yang mereka lakukan terhadap Timur Turkistan atau Xinjiang.

Pada masa lalu, walaupun China telah menjejakkan kaki di Turkistan Timur semasa Dinasti Han, alasan itu masih tidak dibenarkan memandangkan mereka hanya memperoleh laluan Silk Road. Sebab China digunakan untuk membuktikan dakwaan mereka mengenai Timur Turkistan adalah bahawa mereka telah memerintah dan mengawal tanah itu.


Ini hanya satu mesej kosong, dan ia telah terbukti oleh sejarah bahawa China pada masa itu hanya menubuhkan jawatan keselamatan sepanjang laluan sutera.

Kemudian selepas berlakunya perang Talas pada 751M, China akhirnya meninggalkan Turkistan Timur untuk 1000 tahun akan datang. Kerajaan China cuba menafsirkan semula hubungan diplomatik yang berlaku antara pemerintah Turkistan Timur dan pihak berkuasa China kira-kira 1,000 tahun yang lalu dengan tafsiran yang salah.

Sebagai contoh, mereka menganggap hadiah yang diberikan oleh penguasa negara-negara Turki ke China pada masa itu sebagai cukai dan penghormatan sebagai pengukuhan hubungan antara kerajaan pusat China dan wilayah Turk.

Ahli sejarah kontemporari yang telah meneliti ini telah membuktikan bahawa apa-apa 'hadiah' yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa China di luar negeri selalu dipanggil 'hadiah', 'ihsan' atau 'ikram'. Kemudian, apa sahaja hadiah yang diterima dari luar negara, China selalu mengatakan bahawa ia adalah penghormatan.

Raja-raja Cina juga membuktikan antara ahli sejarah bahawa penghormatan tahunan yang mereka bayar kepada pemerintah Göktürk dan Ke-Khan-Uighur sentiasa direkodkan sebagai hadiah atau 'pemberian'. Apa lagi, konsep "Siapa yang membayar cukai dan penghormatan kepada China supaya dia bergabung dengan China" adalah benar-benar tidak sah.
uighur turkistan timur tunas peradaban cradle of civilizations6-dakwah.id
Deskripsi komposisi demografi penduduk Turkistan Timur pada 1941M. Pada tahun 1941M, China (suku Han) hanya berjumlah 187,000 (5%) daripada jumlah penduduk Turkistan Timur, seperti tahun 1953M, China (Han) 299,000 iaitu sekitar 6.1%.

Bohong! Tidak Ada 2 Bukti Konkrit.

Oleh itu, tidak ada bukti yang boleh digunakan oleh China untuk menuntut wilayah Timur Turkistan ini. 
  • Penamaan "Xinjiang" (yang bermaksud: Sempadan Baru) yang kita kenali moden, yang secara paksa dipintal ke Timur Turkistan oleh China. 
  • Dan juga rekod demografi penduduk Turkestan Timur pada tahun 1941 dan 1953M adalah dua bukti konkrit yang tidak dapat dipisahkan bahawa wilayah Timur Turkistan ini, 'tidak pernah menjadi China atau dimiliki olehnya sejak dahulu lagi'.
  • Lihat juga (Zhe Wu, Xinjiang: Pengenalan Etnik, Persaingan Antarabangsa dan Revolusi Cina, 1944-1962), Universiti Taiwan, Fakulti Surat, Jabatan Penyelidikan Sejarah, Doktor Falsafah Tesis, Taipei: 2006)
  • Penduduk China (suku Han) di Turkistan Timur yang wujud dalam kedua-dua tahun (1941 dan 1953) hanya 5-6% daripada jumlah penduduk. Dan sekalipun mereka hanya keluarga tentera kolonial Cina dan tidak hidup dan menetap sejak masa lalu. 
  • Lihat juga  [Akbar Fachreza – akbarfachreza3@gmail.com/dakwah.id]
Sekian (IH).

Lihat..


Gambar di bawah Ibnu Hasyim beberapa tahun lalu dalam perjalanan ke Turfan di Turkistan Timur, sekarang di bawah jajahan negara China.




Singgah di gerai berhampiran sebuah masjid, penjual itu adalah seorang ibu dan dua anak. Anak perempuannya yang berbaju merah itu bernama 'Syuhadak'.

2 comments:

Anonymous said...

Darah dap darah cina. Asal mereka pun dari cina. Sekarang pun dah tunjuk belang, tak hormat Islam, jual barang haram kepada org Islam berlogo palsu halal, tak hormat sultan, nak pulak duit zakat. Semua ini adalah simpton awal sebelum perkara sebenar berlaku. Jadi org pan eloklah bersama dengan yg sebangsa dengan nya daripada berpeluk cium dgn cina yg berasal dari tnh besar cina. Sedarlah diri bahawa kamu adalah melayu, jgn jjadi pengkhianat kepada org melayu dan Islam.

Anonymous said...

Puak munafik liberal adalah pengkhianat yang sangat berbahaya kerana mereka sanggup mengkhianati dan menjual agama dan bangsa bahkan ibubapa mereka sendiri semata-mata untuk mendapatkan dedak cap roket.

Maka kita tidak terkejut melihat mereka menjadi pencacai, barua atau khadam abang besar roket. Dan mereka tidak mempedulikan umat Islam yang sedang ditindas, disiksa dan dibunuh di negara China oleh pengganas-pengganas China komunis di bawah arahan kepala bapak komunis China kerana mereka takut abang besar roket murka.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails