Sunday, May 06, 2018

Bongkar Lagi, Salah Laku Tun M Pajakan Tanah Langkawi



SELAIN isu pajakan empat lot tanah di Kuah, Langkawi pada 2011 yang didedahkan netizen, satu lagi dokumen tersebar mengenai pajakan tanah di Mukim Ayer Hangat.

Dokumen bertarikh 11 September 2014 itu mendedahkan, Penasihat Pakatan Harapan, Tun Dr. Mahathir Mohamad memperolehi Lot Tanah PT 537 dengan harga pajakan murah.

Lebih mengejutkan, pajakan lot ini selama 60 tahun. Secara matematik, berdasarkan premium pajakan RM192,500.00 yang dikenakan untuk tempoh 60 tahun, kos pajakan hanyalah RM3,208.00 setahun.

Pajakan ini diluluskan Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA) melalui surat yang ditandangani Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tan Sri Khalid Ramli. Surat itu juga mencatatkan, caj pembayaran premium selama 60 tahun itu boleh dibayar secara ansuran dalam tempoh lima tahun. Tanah tersebut diluluskan untuk tujuan pelancongan dan perhotelan.

Adalah tidak munasabah, nilai komersial bagi sektor pelancongan dan perhotelan di pada kadar premium pelancongan dan perhotelan di pada kadar premium RM3,208.00 sahaja . Ketika permohonan ini diluluskan kepada Mahathir, beliau masih Penasihat LADA.




Persoalannya: Apakah wujud salah laku dan manipulasi apabila seorang Penasihat LADA mendapatkan tanah untuk dirinya melalui syarikat Cipta Selaras Sdn. Bhd. Lot tanah itu diberikan kepada syarikat Cipta Selaras Sdn. Bhd. yang Mahathir antara pemegang sahamnya.

Selain Mahathir, seorang lagi nama pengarah syarikatitu ialah Mohamad Nuhairi Rahmat, manakala Ooi Bee Chai, Cheong Kai Meng dan Mohd. Irwannizal Mohd. Arshad disenaraikan sebagai Setiausaha. Siri pendedahan salah laku dalam mendapatkan tanah LADA untuk kepentingan diri sendiri, kini hebat diperkatakan netizen.

Skandal ini menjejaskan imej Mahathir, selaku calon PKR Langkawi yang berkempen di seluruh negara menentang kerajaan BN yang didakwa korup.

Mahathir harus menyelesaikan isu ini. Sebagai Penasihat LADA, apakah wajar Mahathir mendapatkan tanah LADA dengan caj premium yang murah untuk pajakan jangka panjang?Mahathir berusia 90 tahun ketika memohon tanah tersebut. – MYNEWSHUB.CC



7 comments:

Anonymous said...

Ye, betul, kami tak nafi, tolo ng faham , `pajak` 60 tahun! bukan gadai pada China Kominis. Siapa pon akana ambil kesempatan , tapi tidak menyusahkan rakyat, TIADA GST, TAK JADI PASU BUNGA TAIK ANJING DLM PARLIMEN. BERKECUALI tapi mengaku PEMBANGKANG, rupanya BELUKANG MAKAN TAIK=PAS pimpinan hj hadi awang mereng selepas ATGNA!!!!!

Uku said...

Ini satu lg contoh mnusia yg bodoh,yg salah tetap salah dan perlukan pnyiasatan, apa kaitan dgn gst, Smp bila kau nk jd bodoh dgn taksub mmabi buta, jenis taik politik

Anonymous said...

Ye betol dr.m sewa/pajak tanah langkawi. haramjadah mno1 jual terus dengam hak milik kekal. nak kata tuan blok ni bengap da rata dunia dijelajahi tapi fikiran masih cam katak bawah batok

Anonymous said...

Puak libral ni apa kes msti nak kaitkan dng pas dasar anti islam lah kamu ni. Angkat sangat nama tgna tapi anti islam sudah2lah bawak bertaubatlah kalau islamlah tapi klu non muslim mari bersama2 islam tegakkan keafilan.

Anonymous said...

Tun m dengan najib sama aja kalau kau nak angkat tun m sama aja sebab perkara yang sama jugak akan berlaku cuba beranikan diri ubah pentadbiran tukar terus kerajaan humban terus fahaman sekuler libral ada berani ke tidak tuan.

Anonymous said...

Wah barua pandap meroyan gila babi sebab parti Islam PAS tidak mahu menjadi khadam parti kafir harbi DA-Pig yang telah menghina Islam dan menafikan hak umat Islam.

Sebaliknya pemimpin parti PANdir sanggup menjadi khadam puak kafir evangelis DA-Pig kerana dibayar RM15,000 sebulan.

Bukankah ini bererti pemimpin PANdir tersebut telah menjadi pelacur murahan politik kerana mengkhianati ajaran Islam, perjuangan Islam dan umat Islam?

Anonymous said...

Pakatan wayang roket memang bodoh berlapis-lapis kerana mahu mengulingkan 'pencuri muda' dan melantik 'pencuri veteran' menjadi pemimpin. Lingkuplah rakyat dan negara.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails