Friday, May 11, 2018

K'jaan M'sia Didominasi Bukan Islam.



WALAUPUN bersungguh-sungguh benar pemimpin dan penyokong Islam dalam Pakatan Harapan (PH) menafikannya sebelum ini, ternyatalah bahawa keputusan PRU14 yang baru berlalu menyaksikan buat pertama kalinya kerajaan yang didominasi oleh golongan bukan Islam berjaya ditubuhkan di Malaysia walaupun penduduk Islam adalah majoriti di negara ini.
Berdasarkan keputusan rasmi yang dikeluarkan oleh SPR dan berdasarkan perkembangan semasa yang menunjukkan bahawa Ahli Parlimen Solidariti di P.180 – Keningau, iaitu Jeffrey Kitingan, akan bergabung dengan PH maka bilangan kerusi Parlimen bukan Islam di dalam kerajaan baru ini adalah 66 berbanding 58 kerusi Parlimen Islam.
66 kerusi Parlimen bukan Islam ini mengikut parti adalah terdiri daripada:
●    41 kerusi Parlimen bukan Islam milik DAP
●    20 kerusi Parlimen bukan Islam milik PKR
●    2 kerusi Parlimen bukan Islam milik Warisan 
●    2 kerusi Parlimen bukan Islam milik Bebas 
●    1 kerusi Parlimen bukan Islam milik Solidariti 
66 kerusi Parlimen bukan Islam ini mengikut negeri pula adalah terdiri daripada:
KEDAH: 2 (PKR 2)
P.009 – ALOR SETAR: Chan Ming Kai (PKR)
P.017 – PADANG SERAI: Karupaiya Mutusami (PKR)

PULAU PINANG: 8 (DAP 7, PKR 1)
P.043 – BAGAN                    : Lim Guan Eng (DAP)
P.045 – BUKIT MERTAJAM: Sim Chee Keong (DAP) 
P.046 – BATU KAWAN        : Kasthuriraani A/P Patto (DAP) 
P.048 – BUKIT BENDERA   : Wong Hon Wai (DAP) 
P.049 – TANJONG               : Chow Kon Yeow (DAP) 
P.050 – JELUTONG       : Sanisvara Nethaji Rayer Rajaji (DAP)
P.051 – BUKIT GELUGOR: Ramkarpal Singh Karpal Singh (DAP)
P.052 – BAYAN BARU          : Sim Tze Tzin (PKR)

PERAK: 10 (DAP 7, PKR 3)
P.060 – TAIPING                  : Teh Kok Lim (DAP) 
P.062 – SUNGAI SIPUT       : Kesavan Subramaniam (PKR) 
P.064 – IPOH TIMOR           : Wong Kah Woh (DAP) 
P.065 – IPOH BARAT      : M.Kulasegaran V.Murugeson (DAP) 
P.066 – BATU GAJAH    : Sivakumar Varatharaju Naidu (DAP) 
P.068 – BERUAS                   : Ngeh Koo Ham (DAP) 
P.070 – KAMPAR                  : Su Keong Siong (DAP) 
P.071 – GOPENG                   : Lee Boon Chye (PKR) 
P.076 – TELUK INTAN          : Nga Kor Ming (DAP) 
P.077 – TANJONG MALIM   : Chang Lih Kang (PKR)

PAHANG: 1 (DAP 1)
P.089 – BENTONG               : Wong Tack (DAP)
SELANGOR: 9 (PKR 5, DAP 4)
P.094 – HULU SELANGOR  : Leow Hsiad Hui (PKR) 
P.097 – SELAYANG              : William Leong Jee Keen (PKR) 
P.102 – BANGI                      : Ong Kian Ming (DAP) 
P.103 – PUCHONG               : Gobind Singh Deo (DAP) 
P.104 – SUBANG                  : Wong Chen (PKR) 
P.106 – DAMANSARA         : Pua Kiam Wee (DAP) 
P.107 – SUNGAI BULOH     : Sivarasa K.Rasiah (PKR) 
P.110 – KLANG                 : Charles Anthony R.Santiago (DAP) 
P.112 – KUALA LANGAT : Xavier Jayakumar Arulanandam (PKR)

WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR: 7 (DAP 5, PKR 1, Bebas 1)
P.114 – KEPONG                  : Lim Lip Eng (DAP) 
P.115 – BATU              : Prabakaran M Parameswaran (Bebas – Kunci) 

P.116 – WANGSA MAJU    : Dr.Tan Yee Kew (PKR)
P.117 – SEGAMBUT            : Yeoh Tseow Suan (DAP) 
P.120 – BUKIT BINTANG    : Fong Kui Lun (DAP)
P.122 – SEPUTEH                : Teresa Kok Suh Sim (DAP) 
P.123 – CHERAS                  : Tan Kok Wai (DAP)

NEGERI SEMBILAN: 2 (DAP 2)
P.128 – SEREMBAN            : Loke Siew Fook (DAP) 
P.130 – RASAH                    : Cha Kee Chin (DAP)

MELAKA: 1 (DAP 1)
P.138 – KOTA MELAKA      : Khoo Poay Tiong (DAP)
JOHOR: 7 (PKR 2, DAP 5)
P.140 – SEGAMAT            : Santhara Kumar Ramanaidu (PKR) 
P.142 – LABIS                    : Pang Hok Liong (DAP) 
P.145 – BAKRI                    : Yeo Bee Yin (DAP) 
P.152 – KLUANG                : Wong Shu Qi (DAP) 
P.158 – TEBRAU                 : Choong Shiau Yoon (PKR)
P.162 – ISKANDAR PUTERI: Lim Kit Siang (DAP) 
P.163 – KULAI                      : Teo Nie Ching (DAP)

SABAH: 7 (DAP 3, Warisan 2, PKR 2, Solidariti 1)
P.172 – KOTA KINABALU   : Chan Foong Hin (DAP) 
P.174 – PENAMPANG      : Ignatius Dorell Leiking (WARISAN) 
P.179 – RANAU                    : Jonathan Bin Yasin (PKR) 
P.180 – KENINGAU              : Jeffrey Kitingan (Solidariti)
P.181 – TENOM                   : Noorita Binti Sual (DAP)
P.185 – BATU SAPI             : Liew Vui Keong (Warisan) 
P.186 – SANDAKAN          : Wong Tien Fatt @ Wong Nyuk Foh (DAP)
P.190 – TAWAU                    : Christina Liew Chin Jin (PKR)

SARAWAK: 11 (DAP 6, PKR 4, Bebas 1)
P.192 – MAS GADING         : Mordi Anak Bimol (DAP) 
P.195 – BANDAR KUCHING: Kelvin Yii Lee Wuen (DAP) 
P.196 – STAMPIN                 : Chong Chieng Jen (DAP) 
P.198 – PUNCAK BORNEO  : Willie Anak Mongin (PKR) 
P.205 – SARATOK                 : Ali Anak Biju (PKR) 
P.208 – SARIKEI                    : Wong Ling Biu (DAP) 
P.209 – JULAU                   : Larry Soon @ Larry Sng Wei Shien (Bebas – Kerusi) 
P.211 – LANANG                 : Alice Lau Kiong Yieng (DAP) 
P.212 – SIBU                         : Oscar Ling Chai Yew (DAP) 
P.214 – SELANGAU             : Baru Bian (PKR) 
P.219 – MIRI                         : Michael Teo Yu Keng (PKR)

58 kerusi Parlimen Islam ini mengikut parti adalah terdiri daripada:
    27 kerusi Parlimen Islam milik PKR
    13 kerusi Parlimen Islam milik PPBM
    11 kerusi Parlimen Islam milik PAN
    6 kerusi Parlimen Islam milik Warisan
    1 kerusi Parlimen Islam milik DAP
58 kerusi Parlimen Islam ini mengikut negeri pula adalah terdiri daripada:


PERLIS: 1 (PKR 1)

P.002 – KANGAR                 : Noor Amin Bin Ahmad (PKR)
KEDAH: 8 (PKR 4, PPBM 3, PAN 1)
P.004 – LANGKAWI              : Mahathir Mohamad (PPBM) 
P.005 – JERLUN                    : Mukhriz Mahathir (PPBM) 
P.006 – KUBANG PASU       : Amiruddin Hamzah (PPBM) 
P.008 – POKOK SENA         : Mahfuz Omar (PAN)
P.010 – KUALA KEDAH       : Azman Ismail (PKR) 
P.014 – MERBOK                  : Nor Azrina Surip (PKR) 
P.015 – SUNGAI PETANI     : Johari Abdul (PKR) 
P.018 – KULIM - BANDAR BAHARU: Saifuddin Nasution Ismail (PKR)

PULAU PINANG: 3 (PKR 3)
P.044 – PERMATANG PAUH: Nurul Izzah Anwar (PKR)
P.047 – NIBONG TEBAL     : Mansor Othman (PKR)
P.053 – BALIK PULAU   : Muhammad Bakhtiar Wan Chik (PKR)

PERAK: 3 (PAN 2, PPBM 1)
P.057 – PARIT BUNTAR      : Mujahid Yusof (PAN) 
P.063 – TAMBUN                : Ahmad Faizal Azumu (PPBM) 
P.074 – LUMUT                    : Mohd Hatta Md Ramli (PAN)

PAHANG: 4 (PKR 2, DAP 1, PAN 1)
P.080 – RAUB                : Tengku Zulpuri Shah Raja Puji (DAP) 
P.082 – INDERA MAHKOTA: Saifuddin Abdullah (PKR)
P.083 – KUANTAN                : Fuziah Salleh (PKR) 
P.088 – TEMERLOH     : Mohd. Anuar Mohd Tahir (PAN)

SELANGOR: 11 (PKR 5, PAN 5, PPBM 1)
P.093 – SUNGAI BESAR      : Muslimin Yahaya (PPBM)
P.096 – KUALA SELANGOR: Dzulkefly Ahmad (PAN)
P.098 – GOMBAK                 : Mohamed Azmin Bin Ali (PKR)
P.099 – AMPANG                 : Zuraida Kamaruddin (PKR)
P.100 – PANDAN                  : Wan Azizah Wan Ismail (PKR)
P.101 – HULU LANGAT       : Hasanuddin Mohd Yunus (PAN)
P.105 – PETALING JAYA     : Maria Chin Abdullah (PKR)
P.108 – SHAH ALAM           : Khalid  Abd Samad (PAN)
P.109 – KAPAR                   : Abdullah Sani Abdul Hamid (PKR)
P.111 – KOTA RAJA          : Mohamad Sabu (PAN) 
P.113 – SEPANG                 : Mohamed Hanipa  Maidin (PAN)

WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR: 4 (PKR 3, PPBM 1)
P.118 – SETIAWANGSA    : Nik Nazmi Nik Ahmad (PKR) 
P.119 – TITIWANGSA        : Rina Mohd Harun (PPBM) 
P.121 – LEMBAH PANTAI: Ahmad Fahmi Mohamed Fadzil (PKR) 
P.124 – BANDAR TUN RAZAK: Kamarudin Jaffar (PKR)

NEGERI SEMBILAN: 3 (PKR 1, PPBM 1, PAN 1)
P.129 – KUALA PILAH        : Eddin Syazlee Shith (PPBM) 
P.132 – PORT DICKSON     : Danyal Balagopal Abdullah (PKR) 
P.133 – TAMPIN                  : Hasan Bahrom (PAN)

MELAKA: 3 (PKR 2, PPBM 1)
P.135 – ALOR GAJAH        : Mohd Redzuan Md Yusof (PPBM) 
P.136 – TANGGA BATU      : Rusnah Aluai (PKR) 
P.137 – HANG TUAH JAYA: Shamsul Iskandar @ Yusre Mohd Akin (PKR)

JOHOR: 11 (PPBM 5, PKR 5, PAN 1)
P.141 – SEKIJANG              : Natrah Ismail (PKR) 
P.143 – PAGOH                   : Mahiaddin Md Yasin (PPBM) 
P.144 – LEDANG                  : Syed Ibrahim Syed Nor (PKR) 
P.146 – MUAR                 : Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (PPBM) 
P.149 – SRI GADING          : Sharuddin Md Salleh (PPBM) 
P.150 – BATU PAHAT        : Mohd Rashid Hasnon (PKR) 
P.151 – SIMPANG RENGGAM: Maszlee Malik (PPBM) 
P.159 – PASIR GUDANG      : Hassan Abdul Karim (PKR) 
P.160 – JOHOR BAHRU  : Akmal Nasrullah Mohd Nasir (PKR) 

P.161 – PULAI                       : Salahuddin Ayub (PAN) 
P.165 – TANJUNG PIAI       : Md Farid Md Rafik (PPBM)

SABAH: 7 (Warisan 6, PKR 1)
P.169 – KOTA BELUD   : Isnaraissah Munirah Majilis @ Fakharudy (Warisan) 
P.171 – SEPANGGAR            : Mohd Azis Jamman (Warisan) 
P.173 – PUTATAN                 : Awang Husaini Sahari (PKR) 
P.175 – PAPAR                       : Ahmad Hassan (Warisan) 
P.188 – SILAM                       : Mohamaddin Ketapi (Warisan) 
P.189 – SEMPORNA              : Mohd Shafie Apdal (Warisan) 
P.191 – KALABAKAN            : Ma'mun Sulaiman (Warisan)

Sama-samalah kita tunggu dan lihat kebijaksanaan Perdana Menteri kerajaan baru ini, iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad yang parti yang beliau ketuai, PPBM, hanya memenangi 13 kerusi daripada 124 kerusi yang dimenangi oleh gabungan PKR, DAP, PPBM, PAN, Warisan, Bebas dan Solidariti, di dalam mengemudi tanah air kita selepas ini.
Dan semoga keputusan PRU14 ini akan mengukuhkan lagi tekad umat Islam untuk melaksanakan seluruh tuntutan agama mereka selaras dengan Perkara 3 (1) yang meletakkan Islam sebagai “agama bagi Persekutuan” dan Perkara 11 (1) Perlembagaan Persekutuan yang memberi hak kepada tiap-tiap orang untuk “menganuti dan mengamalkan agamanya”.
Nota: Sehingga kini masih belum dapat dipastikan dengan jelas hala tuju Ahli Parlimen Bebas (Kunci) yang menang di kerusi P.203 – Lubok Antu, iaitu Jugah AK Muyang. - HARAKAHDAILY 10/5/2018

15 comments:

Borhan Sharif said...

INI LAH PELUANG TERBAIK UNTUK PENDAKWAH SEPERTI IBNU HASHIM MENGAJAK PEMIMPIN BELUM ISLAM MENJADI ISLAM......
SUSAH2 AJAK MEREKA KE TAJUK2 SEKS YANG SELALU TUAN HIDANGKAN.....
AJAK GANG BANG KE...THREESOME KE....BUKAKE KER....IKUT MOOD TUAN LAH....

Anonymous said...

Wah barua dedak roket gila seks sebab dia tahu pelbagai istilah seks dalam pornografi seolah-olah dia dah biasa dengan pornografi.

Maka tidak hairanlah jika dia sokong parti sekular liberal dan kafir harbi tentang perjuangan Islam yang dibawa oleh parti Islam.

Anonymous said...

Jika seorang pemimpin menjadi PM tetapi partinya mempunyai sedikit kerusi, maka dia akan menjadi boneka kepada parti-parti yang kuat. Akibatnya pentabbiran kerajaan akan menjadi lemah dan gagal berfungsi dengan baik.

abu bakar said...

Demikian sejarah terbentuk melayu nak 30%saja Dari hasil mahsul negara,

Anonymous said...

Tahniah dan syabas kepada puak melayu sekular liberal kerana berjaya menjadikan MP Muslim minoriti dalam parlimen dalam negara Islam yang mempunyai umat Islam sebagai rakyat majoriti. Syaitan dan iblis sudah pasti mencintai kamu.

Jika MP kafir meluluskan undang-undang dan peraturan yang menindas agama Islam dan hak umat Islam, kamu juga akan memikul dosa yang sangat berat kerana kamu mengundi MP kafir dan akan disoal oleh Allah di Padang Mahsyar.

Allah telah berfirman yang bermaksud:

"Sesiapa yang berpaling ingkar dari peringatan Al-Quran itu, maka sesungguhnya ia pada hari kiamat menanggung beban (dosa) yang berat."
(Surah Taha 20:100)

Shafiek Abdat said...

Nak buat macam mana beri orang Islam peluang meminpin tetapi korup nauzubillah

Anonymous said...

Pas kembali ke takok lama, kita bejalan....KE HADAPAN! BUKAN undur ke belakang! w/pun nampak mcm move foward sbb dpt T`gnu. Itu balik asal je! Pas hanya utk K`tn & T`gnu saja! Di kata jumud,asyobiah, kampongan....maraH, tp itulah kenyataannya.

Ok lah, tmbh w azizah 1 = 59 MP Islam kabinet PH. Habis tu mp2 dari umno dan pas sendiri tu KAFIR ke? Tak boleh bantu yg 59 ISLAM PH luluskan / pertahankan Islam di PARLIMEN PH?

Lebih penting anut parti dari anut ISLAM? Kamon laaaa..... ibnu /admin!!!!!!

Lelaki Dicermin said...

Aku pernah berbual dgn org umno piang yg berkerja di putrajaya.dia terlalu byk faham pasal perlembagaan malaysia...awal kesahnya pasal cina memerintah malaysia..dia jawab begini.. kita ni 3 kali mati.. 3 kali di hidup.. cina takkan dpt memerintah malaysia ni.ada 6 halangan kalau memerintah ikut acuan dia org..yg aku ingat 3 je..nampak mudah je.. tp kaum lain nak menghadapinya...tu dia ckp 3 kali mati 3 kali hidup... polis diraja malaysia.. askar dimalaysia... akhir sekali agong.. 3 kali aku lupa.. dia mengaku.. memang sengaja umno mainkan isu cina nak cari pengaruh.. dia ckp sbb org melayu umat paling malas membaca..jadi org melayu percaya ckp umno ( termasuk walaun2 pas.)umno selama memerintah.. telah di kaji sifat2 org melayu..

Tak payah walaun2 sombong.. dpt kelantan dan tgganu..2 tahun lepas ke tahun lepas.. najib pecah lubang.. nak bayar gaji kakitangan negeri duit tak ada.. mintak kat pusat.. aku rasa kali ni..kalau mintak pd tun M.. boleh agak mcmana...harap2 nik amar jd MB kelantan..org paling banyak memperlekehkan TUN M. alamatnya jual balak lagi kerajaan ktan.. silap2 di kelantan pokok kelapa takde.. pokok kelapa di sangka balak...

Anonymous said...

Orang bodoh sahaja percaya cerita dongeng ciptaan barua dedak roket.

Anonymous said...

Lelaki di cermin....apa yg perlu pakatan harapan buktikan ialah menghalang Islam drpd diliberalkan. Kamu sure faham maksud liberal bukan? sbb kamu byk membaca.

Kejatuhan Empayar Islam usmaniah bukanlah kerana Islam dihapuskan. Tetapi pengaruh liberal terhadap Islam...kamu byk membacakan? Kamu sure tahu detail sejarah turki usmaniah. Siapa kamal atartuk dan siapa nama2 pemimpin gerakan perancangan sebelum kamal artartuk.

Anonymous said...

'nobody' menulis Tapi PAS terbukti menyebarkan hadis syiah, lepas memfitnah sahabat Rasulullah Saidina Abu Bakar, dan pengotor entah-entah iman dah tinggal separuh macam mana nak tuduh orang liberal????

Komen kita: Buktikan apa? Mana bukti? Sekali lagi 'nobody' membuat dakwaan palsu tanpa sebarang bukti untuk membuktikan

(1) 'nobody' adalah pesakit mental tahap kronik yang suka membuat dakwaan karut berdasarkan khayalannya sendiri setelah menyondol dedak cap roket bercampur daun ketum.

(2) 'nobody' adalah penjaja fitnah yang menyebarkan pelbagai fitnah untuk memburuk-burukkan perjuangan Islam yang dibawa oleh parti Islam PAS.

(3) 'nobody' adalah kafir harbi yang telah menghina ajaran Islam dalam pelbagai komen sesatnya.

(4) penyakit mental 'nobody' menjadi semakin kronik sebaik sahaja PAS memenangi PRU14 di Kelantan dan Terengganu dengan cemerlang dan menjadi king maker di Perak dan Kedah dan peningkatan bilangan kerusi PAS di Pahang dll.

Akibatnya 'nobody' meroyan gila babi dalam beberapa blog untuk menfitnah dan memburuk-burukkan parti Islam PAS setelah puak 'nobody' kalah teruk di Kelantan dan Terengganu dengan bilangan 0 kerusi.

Anonymous said...

Kera-jaan PH mempunyai bilangan MP kafir lebih ramai dari MP 'Muslim' maka semua pendapat dan keputusan yang dibuat oleh MP kafir boleh mempengaruhi hala tuju kera-jaan PH.

Sedangkan belum PRU14 pun, parti Melayu sekular liberal sudah tunduk dan patuh pada kehendak pemimpin-pemimpin parti kafir harbi roket.

Maka pendapat macai dedak roket 8:45 pm adalah tidak masuk akal manusia normal.

Tindakan barua dedak roket menghina rakyat Terengganu dan Kelantan jelas menunjukkan pemimpin dan barua pakatan wayang adalah rasis bodoh sombong !

Anonymous said...

pas khianat.
kerana dedak dan tamak kuasa.
khianat pada pakatan.
us hadi percaya cakap raja petra org yg tolak hadith.

sekiranya dgn ph ramai wakil parlimen org islam tapi tamak haloba punya pasal dan khianat baru nak meroyan org islam kurang.dulu saya sokong pas tapi sekarang tengok pas pun meluat.

kerana paspispus org bkn islam jauh dari islam.mereka nampak kopiah dan janggut mereka jauhkan diri.semua sebab pas yg khianat pada agama.
tak payah meroyan suruh us hadi
taubat. tunggu nanti bicara di england.
pas khianat.

baca cepat nanti sipenakut ini padam komen ini.

Anonymous said...

Barua 2:42 PM ternakan pakatan wayang roket,

Semua dakwaan kamu adalah fitnah kerana kamu gagal menunjukkan sebarang bukti untuk menyokong dakwaan kamu. Maka kita tidak merasa hairan melihat boss kamu menentang RUU anti-berita palsu !

Maka benarlah perumpamaan pemimpin ketam roket mengajar pengikut dan barua roket berjalan !

Anonymous said...

Apabila kamu junjung demokrasi , berparti, memuji setiap ahlinya apabila berpartai berlumba mendaki jawatan dlm parti, selamanya Islam tidak akan tertegak.kamu sbnrnya sama shj dengan parti2 lain yg berpayung Dan bertuhankan sistem undi.losers
Kmbali kpd nas Dan hadis dlm perjuang islamm . jujur.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails