Friday, May 11, 2018

Aksi Bela Al Quds: Presiden Jokowi Dicabar Jadi Imam Sholat.. PM M'sia Bagaimana?




Eramuslim id - Wakil Ketua Umum Front Pembela Islam (FPI) KH. Ja'far Shodiq mengajak Presiden RI Joko Widodo untuk ikut bergabung dalam Aksi 115 dengan tema "Indonesia Bebaskan Al-Quds".

Ja'far Shodiq juga mencabar Jokowi dengan ajaan akrab Kepala Negara untuk mengimami shalat Jumaat ratusan ribu umat Islam yang melakukan aksi bela Palestina.

Awalnya, dia menyindir Jokowi yang beberapa waktu lalu fotonya sempat virus kerana pernah menjadi imam solat di salah satu masjid di Afghanistan.

"Jauh sholatnya ke Afghanistan jadi imam. Coba nanti solat Jumaat, mau enggak datang ke sini (Monas), jadi imam? Bisa enggak baca Al-Fatihah?, "kata Ja'far Shodiq saat berorasi di atas panggung Aksi 115.

Untuk diketahui, Istana Negara Jakarta tepat di seberang Monas di Jalan Medan Merdeka Utara. Menurut Ja'far Shodiq, apa yang dilakukan Jokowi itu hanya dalam rangka untuk menarik simpati kelompok Islam dalam menyongsong Pilpres 2019.

"Dulu benci Islam sekarang gadang-gadang pengajian," sindirnya. (IH)

 Jokowi jadi imam, presiden Afghanistan makmum
Presiden Indonesia, Joko Widodo semasa kunjungannya ke Afghanistan sempat menjadi Imam Solat dengan Presiden Afghanistan Ashraf Ghani menjadi makmum bersama pimpinan dan kenamaan lain. Agensi Berita Indonesia DETIK.COM melaporkan dari video Biro Setpres, Selasa (30/1/2018), mulanya Jokowi dan Presiden Afghanistan Ashraf Ghani sempat bertukar kopiah, dan akhirnya solat bersama-sama.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kalau di Malaysia, di majlis-majlis keramaian negara, beranikah Dr Mahathir PM baru sekarang menjadi Imam solat seperti Al-marhum Tok Guru Nik Aziz  menjadi MB Kelantan sebelum ini? 

"Bisa enggak baca Al-Fatihah? " Tanya Ja'far Shodiq saat berorasi di atas panggung Aksi 115, Indonesia.

4 comments:

Saufi Ikhwan Rusli said...

Assalamu'alaikum tuan admin...minta maaf tuan admin...tak perlu menyindir perdana menteri Malaysia yang ke 7 itu...pastikan bacaan al fatihah tuan admin betul sebutan huruf dan tajwidnya, bacalah al fatihah secara berdepan dengan alim ulama, supaya bacaan tuan admin betul dan tidak sia-sia solat tuan admin nanti...berakhlak mulialah kepada orang lebih tua...saya minta maaf andai teguran saya tidak disenangi..."yang tua memyanyangi yang muda, yang muda menghormati yang tua". :)

Anonymous said...

semua orang islam wajib baca fatihah ngan betul
eloknya ketua rumah negeri negara daerah kampaung wajib baca fatihah ngan betul
sebab tu nak pilih pemimpin dikalangan kaum islam kena cari
yang tahu asas agama yang kukuh dismaping dunia

tugas pemimpin islam bukan untuk dunai saja tapi perlu pimpin
rakyat nya ke syurga buakn neraka

bila kurang belajar ugama jadilah kurang ajar mulut celupar bab agama

Anonymous said...

Tun m sebagai pemimpin perlu memimpin umat islam di dunia dan akhirat dengan betul sebab akhirat nanti pemimpin yang pertama disoal. Bagi pm yg lama tugas dia memimpin dah tamat didunia tunggu diakhirat nanti allah yg maha mengetahui. Moga pemimpin kita dapat memimpin kita hingga kejannah. Kalu tak yakin pada dia kita kena nasihat pada dia sama2lah kita bantu dia didunia untuk menuju ke akhirat dia nak terima atau tidak tapsir atas kita dah selesai. Jangan biar dia tolonglah dia. Moga allah marahmati kita semua.

Sayed Noordin said...

Kita tidak biar dia,tapi dia yg.tak mahu.contoh...tak benarkan Dr Siti Hasmah bertudung... contoh nyata paling kecil.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails