Monday, March 26, 2018

PAS Tawarkan Royalti Minyak 20% Kukuhkan Federalisma. -Subky Latif


Hasil carian imej untuk manifesto pas
TERAS ketujuh Manifesto PAS, Malaysia Sejahtera untuk PRU14 ini adalah mahu mengukuhkan semula federalisma dengan mengembalikan hak-hak tertentu kerajaan negeri. 

Perkara ketiga dan keempat dalam teras ini ia menyebut untuk mengembalikan hak royalti minyak kepada negeri-negeri yang layak pada kadar 20 peratus, 15 peratus lebih dari yang kerajajan beri sekarang iaitu lima peratus. 

Manakala perkara keempat ialah untuk memulangkan wang royalti minyak yang tertangguh bagi Kelantan dan Terengganu yang dirampas kerajaan pusat mulai tahun 2000.

Royalti 20 itu adalah janji yang dibuat oleh Pakatan Rakyat dalam pilihan raya yang lalu yang PAS rasa amat penting kerana secara langsung kesannya ditanggung oleh negeri yang PAS kuasai dan PAS pernah kuasai seperti Terengganu. Sebelum muafakat Pakatan Rakyat wujud PAS sudah menyuarakan supaya royalti dinaikkan dari lima peratus.

Sarawak dan Sabah yang banyak telaga minyak mendapat faedah dari yang PAS suarakan dari dulu. Sejak Pakatan memperjuangkannya, Sabah dan Sarawak adalah sama menyuarakannya sekarang agar ia dipulangkan 20 peratus.

Ketika Persekutuan Tanah Melayu dibentuk negeri diperuntukkan banyak kuasa. Tetapi sedikit-sedikit kuasanya diambil pusat. Tiada banyak takwil. Ketika Malaysia dibentuk, Sabah, Sarawak dan Singapura beroleh banyak keisitimewaan dibanding dengan dengan negeri-negeri di Semenanjung. 

Perlembagaan memperuntukkan kajian dibuat setiap tahun. Tujuannya untuk mengambil langkah-langkah supaya negeri dan pusat lebih rapat. Tetapi kajian sepuluh pertama seolah-olah bergerak menjarakkan, tidak menambah dekatkan. 

Di bawah konsep 1Malaysia, menjarakkan suara menjarak lebih bergema dari menyatukan. Tetapi di wilayah dulunya Persekutuan Tanah Melayu kuasa negeri lebih mengecil. Contohnya hak ke atas minyak. Negeri makan kuah, pusat makan isi.

Inilah yang PAS anjurkan royaltinya dinaikkan ke 20 dari lima peratus. Anjuran seperti itu adil tetapi negeri yang menuntut dikira mementingkan diri dan negeri yang berminyak. Tetapi dari duitnya dicurahkan entah ke mana, memulangkan 20 peratus kepada negeri lebih adil.

Pelobi pusat mungkin mengira ia keterlaluan. Tetapi apa yang negeri dapat selama ini jauh lebih kecil dari yang Indonesia bagi kepada Aceh. Perjanjian Indonesia dengan Aceh Merdeka, lima peratus yang federal bagi kepada negeri habis celah gigi saja. Jika 20 peratus dikabulkan, masih negeri tidak bernasib baik dibandingkan dengan yang Aceh dapat.

Bagi telaga minyak 12 batu dari pantai, Aceh dapat 70 peratus, Indonesia ambil 30 peratus. Bagi luar dari 12 batu Indonesia ambil 70 peratus, Aceh diberi 30 peratus. Aceh jauh lebih beruntung dari negeri-negeri di Malaysia kerana berpuas hati dapat lima peratus.

Jika Indonesia kabul perjanjian itu, menjadi orang Aceh lebih beruntung dari jadi orang Kelantan dan Terengganu. Mengapa Indonesia lebih bermurah hati terhadap propinsinya dari Malaysia terhadap negeri-negerinya.

Soal propinsi lain tidak dapat yang Aceh dapat itu adalah masalah mereka, tetapi ia dilihat lebih pemurah dibandingkan dengan Kuala Lumpur. Ia adalah tanda-tanda Aceh yang benar-benar mengutamakan rakyat.

Setakat ini PAS menawarkan 20 peratus dulu. Tidak penting Umno setuju atau tidak. Jika mereka tidak setuju, tiada apa yang ia dapat buat kiranya PAS disokong oleh pengundi. Jika PAS jadi kingmaker, kita tidak perlu tanya BN boleh beri atau tidak.

Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak akan dapat royalti yang tinggi selepas PRU nanti dan selepas itu negeri-negeri ini akan dapat imbuhan dari royalti yang digelapkan selama ini. Bolehkah PAS beri? Ia boleh beri kerana ia bukan kerajaan yang bocor. – HARAKAHDAILY 26/3/2018


Benarkah Kajian Ini?

Hasil carian imej untuk kajian keputusan PRU14

UNDILAH PAS dalam PRU14

10 comments:

Anonymous said...

Barua-barua ternakan parti kafir harbi DA-Pig seperti kluangay, mahligay, azren mabuk ketum, ikan mabuk tuba dll adalah serangga perosak yang tidak bermoral kerana mereka bersama lim gonna end, kit sial, kak jah liberal dan mike selfie sanggup melantik penyamun royalti minyak sebagai pengerusi pakatan penyamun.

Orang-orang yang bermoral tinggi tidak akan menyokong penyamun menjadi pentadbir negara. Tambahan pula penyamun kafir harbi DA-Pig terkenal dengan 66 skandal rasuah dll.

Oleh sebab itu, marilah kita semua umat Islam yang bermoral tinggi menyokong dan memgundi parti Islam PAS pimpinan ulama Islam dalam PRU14 kerana pemimpin-pemimpin PAS mempunyai rekod yang bersih dari rasuah dll.

Anonymous said...

selupe mimpi wooooooo...
PIGS...PIGS

Anonymous said...


Barua-barua pakatan pimpinan puak evangelis seperti barua dedak roket 10:07 AM berlagak pandai tetapi malangnya semakin barua-barua dedak roket ini berlagak pandai, barua-barua ini akan kelihatan semakin bodoh berganda-ganda.

Sebagai contoh, barua-barua dedak roket ini cuba memfitnah parti Islam PAS pimpinan ulama konon PAS sokong GST dan kononnya PAS menjadi barua UMNO.

Malangnya fitnah ciptaan pakatan tersebut telah mendedahkan pekung bernanah busuk pakatan pimpinan puak evangelis sendiri iaitu pakatan pimpinan puak evangelis membenci kebaikan yang dibawa oleh PAS.

Dulu pemimpin harapan semasa PRU13, pemimpin pakatan yang mempunyai lidah biawak berjanji mahu menghapuskan PTPTN tetapi sekarang pemimpin biawak ini telah buat u-turn untuk mengekalkan PTPTN dalam PRU14 !

Gagasan Sejahtera (GAGASAN) diterajui PAS melancarkan manifesto Malaysia Sejahtera yang menawarkan 20 perkara utama bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) antaranya ialah:

(1) memperkasa peruntukan Islam sebagai agama Persekutuan dengan melaksanakan tuntutan Islam sebagai Ad-din.

(2) menghapus Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dan menggantikan dengan sistem cukai yang lebih adil.

(3) melupuskan hutang peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN)

(4) kadar bayaran tol juga akan distruktur semula bagi mengurangkan kos hidup rakyat

(5) pengurangan harga rumah mampu milik antara RM50,000 hingga RM180,000

(6) mengembalikan sistem kuota di universiti awam.

Orang-orang yang bodoh berganda-ganda seperti puak pakatan ternakan puak evangelis akan menentang kebaikan-kebaikan di atas dengan memfitnah Gagasan Sejahtera (GAGASAN) yang diterajui PAS kerana puak pakatan lebih mengutamakan kepentingan dan hawa nafsu serakah diri mereka sahaja.

Pemimpin-pemimpin kafir harbi pula berlumba mahu memecahkan rekod rasuah dengan pencapaian 66 skandal rasuah dll setakat ini. Jika mereka memenangi PRU 14, mereka mungkin akan menjadi johan kepala bapak rasuah seluruh donia. Pencapaian ini sudah pasti akan membanggakan tuan-tuan Yahudi Zionis mereka.


Anonymous said...



PEMBETULAN PERENGGAN KE 4 KOMEN March 26, 2018 at 12:10 PM:


Dulu semasa PRU13, pemimpin pakatan yang mempunyai lidah biawak berjanji mahu menghapuskan PTPTN tetapi sekarang pemimpin biawak ini telah buat u-turn untuk mengekalkan PTPTN dalam PRU14 ! Pemimpin-pemimpin pakatan pimpinan evangelis mabuk todikah?

peminat ibnu hasyim said...

'HADITH' SYAITAN BISU] 1MDB: Berkecuali tak semestinya bela orang jahat, kata Hadi

Dalam kitab Ar-Risalah al-Qusyairiyyah disebutkan, "Yang tidak meyuarakan kebenaran adalah syaitan bisu." (Lihat hlm 62 bab as-shumti). Ungkapan ini bukan hadis, tapi dikutip oleh banyak ulama dalam fatwa dan kitab-kitab mereka. Ibnu Taimiyah menyebutkannya dalam Majmu 'fatawa. Ibnu al-Qayyim juga menukilnya. Imam an-Nawawi dalam Syarah Muslim juga mengutipnya dari Abi al-Qasim al-Qusyairy yang meriwayatkan dari Abu 'Ali Ad-Daqqaq an-Naisaburi as-Syafie. Kemungkinan besar Abu Ali Ad-Daqqaq inilah yang pertama mengutip ungkapan di atas. Walaupun bukan hadis, isi dan jiwa kalimat tersebut selaras dengan Surah Ali Imran ayat 104, at-Taubah: 71, dan lain-lain. Juga seirama dengan makna banyak hadis amar makruf dan nahi mungkar.

Setiap mukmin berkewajipan untuk mengingkari yang salah dan menyeru kepada yang makruf sesuai dengan kemampuannya. Rasulullah bersabda, "Sesiapa di antara kamu melihat kemungkaran hendaklah mengubahnya dengan tangan (atau kekuasaannya) apabila tidak mampu hendaklah mengubahnya dengan lisannya (nasihat) dan jika tidak kuasa maka hendaklah mengingkari dengan hatinya, yang terakhir ini adalah selemah-lemah iman." (HR Imam Muslim).

Bila seorang Muslim tidak melakukan nahi mungkar padahal mampu dan tidak ada penghalang maka dia adalah syaitan gagu. Lebih parah lagi bila ada orang yang menyuarakan kebatilan, dia digelar sebagai jurucakap syaitan.
Langkah PAS untuk mengambil pendirian berkecuali dalam isu 1MDB tidak bermaksud parti itu mempertahankan kejahatan, kata presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Beliau berkata ia kerana parti itu tidak mahu menjatuhkan hukuman sebelum ia terbukti benar-benar melakukan kesalahan.
“Pas ambil pendirian untuk tidak mengamalkan budaya terus menghukum individu yang terlibat dengan dakwaan salah laku pengurusan 1MDB, jadi kita berkecuali dalam isu ini.
"Pendirian berkecuali ini bukan bermakna Pas membela orang yang jahat, tetapi kita mahu tuduhan itu dikendalikan seadilnya. Kita hendak orang yang dituduh dianggap tidak bersalah (sebelum dibuktikan)," katanya seperti dipetik Sinar Harian, hari ini.
Beliau juga menempelak sikap mereka yang terlalu cepat menjatuhkan hukuman terhadap pihak yang baru sahaja dituduh dan belum dibuktikan bersalah.
Februari lalu, Abdul Hadi dilaporkan berkata PAS pernah berjumpa sendiri dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib untuk memberi teguran berkaitan isu itu, selain membangkitkannya di Parlimen.
Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) mendakwa sekurang-kurangnya AS$4.5 bilion dana 1MDB diselewengkan dan mahu merampas aset bernilai AS$1.7 bilion yang diperolehi daripada syarikat itu dan dicuci melalui sistem kewangan negara itu.
Najib yang juga pengerusi lembaga penasihat 1MDB bertegas menafikan sebarang salah laku.
Dua hari lalu, beliau juga berkata laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) mengenai perkara itu telah membersihkan namanya.
Menurut Sinar Harian lagi, Abdul Hadi turut berpesan agar rakyat tidak terus lupa kepada kesalahan pihak yang dituduh jika dia akhirnya dibuktikan bersalah.
“Islam ini kalau menghukum orang bukan menilai salah dia sahaja, tetapi mesti lihat kepada jasa-jasa dia, bila dia buat baik mesti diambil kira jasa dia," katanya ketika berucap di program Dialog Anak Muda Gagasan Sejahtera seperti dipetik. - MK
celahgelegar at 7:47 AM
Share

Anonymous said...


SIKAP PARTI ISLAM PAS PIMPINAN ULAMA ISLAM TERHADAP ISU 1MDB

(1) Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini menegaskan beliau sebenarnya turut mengkritik isu itu, malah menegur Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, secara tertutup.

Menurut presiden PAS itu, beliau dan pemimpin partinya bercakap tentang isu 1MDB di parlimen dan turut meminta Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan untuk menyiasat.

Sumber: https://www.malaysiakini.com/news/411095


(2) Timbalan presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, telah mengkritik cara pihak berkuasa menyiasat kes 1MDB

Sumber: https://www.malaysiakini.com/news/387195

(3) PAS mendesak penubuhan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat pendedahan Peguam Negara Amerika Syarikat yang menyatakan wujud penyelewengan melibatkan syarikat pelaburan strategik, 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Naib Presiden PAS Idris Ahmad berkata suruhanjaya itu perlu dianggotai pakar yang berautoriti dan berkecuali termasuk 'ulamak yang pakar dalam bidang perundangan, ekonomi dan kewangan Islam.

Sumber: http://www.astroawani.com/berita-malaysia/1mdb-pas-desak-penubuhan-suruhanjaya-diraja-111628

(4) Dll

KESIMPULAN

Semua tindakan parti Islam PAS pimpinan ulama di atas telah membuktikan bahawa PAS mengamalkan Amar Makruf Nahi Mungkar iaitu "mengajak manusia kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran". Mengajak kebaikan ialah mengajak manusia kepada Allah atau mentaati perintah Allah. Amar makruf nahi mungkar ialah amalan Sunnah Nabi yang wajib.

Ini juga bererti bahawa pakatan sesat pimpinan puak evangelis telah memfitnah dan memburuk-burukkan PAS konon PAS tidak mempedulikan isu 1MDB.

Sebenarnya gelaran syaitan bisu adalah gelaran yang sesuai untuk pemimpin-pemimpin dan ostad-ostad dalam pakatan yang diam membisu seperti syaitan bisu membiarkan pemimpin-pemimpin evangelis dalam parti kafir harbi DA-Pig menghina ajaran Islam dan menafikan hak umat Islam.

Bahkan pemimpin DA-Pig sendiri terlibat dalam 66 skandal rasuah dll.

Anonymous said...

pigs _Parti islam gagasan Sejahtera.

Kite lahir 1960, dah 58 tahun. Dah lali dengan politik, tapi akhir2 ni terkesan kita. Udah ler harga getah jatuh merudum, musim kemarau getah tak menitis, kite minum kopi tanpa gula (sebab gula abis, nak beli duit kering), basuh puki pun guna tanah liat (sabun habis nak beli duit kering) dan nasib baik beras belum abis, dapatla makan nasi dengan minyak goreng ikan ...

Inilah realiti tatkala YB-YB bermegah-megah dengan Audi , Vellfire atau Merc.
Inilah realiti tatkala penyamun sedang mengira hasil samun manakala saksi diberi dedak.
Inilah realiti bila MP berkecuali atau ponteng dalam perbahsan GST!

Akar umbi dan rakyat bawahan yang paling menderita dan terkesan dengan GST.

Tak usah cakap tentang negara maju atau perjuangan Islam andai ramai mahasiswa tangguh pembelajaran kerana kesempitan kewangan, atau pekerja membuat kerja2 tambahan seperti memandu uber atau menjual burger demi menyara hidup tang kian menggongcang kebahagian.

Saya adalah pesara guru yg kematian suami.

Anonymous said...


Barua dedak roket 1:17 PM,

(1) Kamu menulis pigs _Parti islam gagasan Sejahtera.

Jika kamu seorang Muslim, kamu tidak akan memasukan perkataan 'Islam' ke dalam PIGS kerana tindakan kamu telah menghina agama Islam dan umat Islam.

Sebenarnya PIGS bererti PANIPU In Garbage Shits !!!

(2) Kamu telah menulis kite minum kopi tanpa gula (sebab gula abis, nak beli duit kering), basuh puki pun guna tanah liat (sabun habis nak beli duit kering) dan nasib baik beras belum abis, dapatla makan nasi dengan minyak goreng ikan .

Jika benar kamu adalah pesara guru, kamu tidak akan menulis ayat-ayat bodoh berlapis dan lucah kerana pencen guru pesara adalah lumayan maka tidak layak bagi kamu berlagak seperti orang fakir miskin dan bercakap lucah seperti orang tiada pelajaran.

Ini bererti kamu bukan pesara guru tetapi seorang penjaja fitnah yang diupah dedak cap roket untuk memburuk-burukkan PAS kerana kamu benci perjuangan Islamnya.

(3) Kamu menulis Inilah realiti tatkala YB-YB bermegah-megah dengan Audi , Vellfire atau Merc.

Ini jelas menunjukkan kamu mempunyai hati yang hitam kerana dipenuhi dengan hasad dengki terhadap orang yang mampu membeli Audi , Vellfire atau Merc dll sama ada kereta baru atau kereta second-hand yang murah. Sepatutnya kamu mengukur baju di badan sendiri bukan di badan orang lain !

Sejak bila memiliki kereta Audi , Vellfire atau Merc dll menjadi kesalahan besar atau dosa besar di Malaysia?

(4) Kamu menulis Saya adalah pesara guru yg kematian suami..

Adakah kamu memerlukan seorang suami untuk mendidik kamu supaya menjadi Muslim yang baik?

Anonymous said...

Rakyat marhaen menderita tatkala pemimpin mengumpul harta, itu masud saya pemimpin bermegah2 denga Audi, vellfire dll.

Saya BUKAN ahli politik yg nak memperhalusi wacana saya, sekadar melepaskan apa yg terbuku di hati sebagai pesara gred gaji 29.

Banyak yg PAS buat tak kena, ponteng parlimen, berkecuali GST waktu perbahasan DAN TIBA-TIBA NAK JADI JAGUH RAKYAT? Lawak ler.....

Anonymous said...

Barua dedak roket 2:26 pm menulis komen yang bersifat prejudis terhadap parti Islam PAS pimpinan ulama Islam.

Mengapa salahkan PAS jika rakyat menderita sedangkan yang memerintah negara ini ialah BN.

You are barking at the wrong tree.

Gaji maksimum gred 29 ialah RM5,700. Maka pencen kamu ialah RM3,400 sebulan tetapi kamu menulis seolah-olah kamu seorang fakir miskin.

Woi kawan, bertaubatlah kerana kamu tidak bersyukur pada Allah.

Dan kamu juga adalah seorang hipokrit kerana kamu enggan mengkritik pemimpin-pemimpin pakatan yang ponteng sidang parlimen dll.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails