Sunday, March 25, 2018

PAS Akan Jadi ‘kingmaker’. Begini! -Subky Latif


Oleh Subky Latiff 


DALAM PRU 1969 diikuti oleh perstiwa 13 Mei Perikatan Perak tidak cukup seorang untuk membentuk kerajaan.

Ramai orang mencari abang saya, Ustaz Baharuddin Abdul Latif, Pesuruhjaya PAS Perak bagi mendapatkan sokongan ADUN tunggal PAS yang menang di Bota bagi memungkinkan Perikatan membentuk kerajaan.

Abang saya menghilangkan diri. Tidak dapat dikesan dalam suasana Perkatan tidak dapat membentuk kerajaan itu. ADUN tunggal PAS itu didatangi orang-orang Umno minta dia menyokong Perikatan. Dia ditawarkan macam-macam.

Dia jawab, dia hanya mendengar keputusan Ustaz Baharuddin. Mereka cari dia, tidak ditemui. Dia menyorok di hotel kecil di Ipoh dalam masa undang-undang berkurung 13 Mei itu.

Perikatan dapat membentuk kerajaan setelah seorang dari 12 ADUN PPP, Samsuddin Harun terpisah dengan isteri dan anak-anaknya semasa berkurang itu dan rumahnya diawasi oleh orang-orang Umno. Bagi menentukan anak isterinya selamat dia balik juga. Dia dikepung, dikatakan hingga bersetuju menyertai Umno. Barulah Perikatan dapat membentuk kerajaan Perak.

Abang sayapun balik ke Semanggol. ADUN Bota iu kekal jadi ADUN tunggal PAS Perak.

Dengan seorang ADUN PAS dikira amat berharga, maka apa lagi kalau PAS dapat 40 atau lebih kerusi Parlimen dalam PRU14 nanti. Kurang dari 40 pun amat berharga bagi BN dan Harapan yang tidak cukup majoriti untuk membentuk kerajaan. 10 pun memadai jika ia boleh membantu BN atau Harapan membentuk kerajaan.

Masa itu PAS dapat menjadi kingmaker. Kalau BN cukup majoriti mudah sekalipun seorang, ia tidak memerlukan kingmaker. Demikian juga Harapan dapat majoiti dua orang, ia boleh bentuk kerajaan sendiri.

Kingmaker dalam situasi itu tidak berbangkit dan tidak diperlukan. Jika Umno tidak cukup orang dan tiada sedia membatalkan GST, maka PAS biarkan saja apa yang ia boleh buat.

Demikian juga jika Harapan tidak setuju meluluskan RUU355, maka biarkan Mahathir dengan labu-labunya.

PAS goyang kaki tengok apa yang BN dan Harapan hendak buat bagi membentuk kerajaan. Tiada siapa boleh membentuk kerajaan. Bolehlah mencuba membentuk kerajaan minoriti. Risikonya ia akan menghadapi undi tidak percaya dalam sidang pertama Parlimen.

Untuk jadi kingmaker PAS tidak perlu buat apa-apa. Tunggu saja orang datang mengajak membentuk kerajaan. Siapa boleh setuju dengan manifesto PAS dan sedia gugurkan janji manifesto mereka yang pelik-pelik, maka boleh terima sebagai rakan kongsi dalam kerajaan dan tidak semestinya PAS jadi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

Kalau semua tidak sedia menerima manifesto PAS, biarkanlah negara tanpa kerajaan hingga beberapa bulan seperti yang Canselor Angela Markel, sampai empat bulan baru dapat bentuk kerajaan.

Dalam PRU Jerman Barat 1969, parti SPD enggan meneruskan kerajaan campuran terbesar dari dua parti besar. SPD sedia mengadakan kerajaan campuran lebih kecil. Parti yang disekutunya hanya punya belasan anggota Bundestag. Willy Brandt dapat menjadi Censelor Jerman Barat yang tersohor hanya dengan sokongan parti sekutu kecil sekadar berbelas MP.



Benarkah Kajian Ini?
Hasil carian imej untuk kajian keputusan PRU14
Jika PAS dapat 40 ia sudah boleh jadi kingmaker yang hebat. 15 memadai jika BN atau Harapan berada dalam keadaan terdesak.

Kalau kedua-duanya tak sedia, jalan keluarnya, PAS tidak jadi kingmaker, tapi BN dan Harapan mengadakan kerajaan campuran. Jika BN lebih kerusi Najib jadi PM, Mahathir jadi TPM. Kalau Harapan lebih, Mahathir jadi PM, Najib TPM.

PAS? Jadi pembangkang! – HARAKAHDAILY 24/3/2018
 




Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails