Thursday, December 14, 2017

Tentera Turki Lebih Kuat Dari Israel?




HUBUNGAN Turki dan Israel menjadi semakin panas disebabkan oleh polemik Jerusalem yang diiktiraf sebagai ibu negara Israel. Malah Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan menyebut 'negara pengganas' Israel. 

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu tidak mahu kalah. Dia mengkritik pedas. Dia berfikir Erdogan tidak layak mengajar moral apabila dia mengebom Suku Kurdish di negaranya sendiri.

Turki juga memimpin negara-negara Islam untuk menolak tuduhan Israel terhadap Jerusalem. Ketegangan di rantau ini dijangka meningkat. Mana lebih kuat jika dibandingkan kuasa ketenteraan antara Turki dan Israel?

Laman global meletakkan Turki di kedudukan ke 8, semasa Israel berada di kedudukan ke-15.

Turki lebih tinggi bilangan anggota tentera yang aktif. Bekas negara Uthmaniyyah memiliki 382,250 personil tentera aktif, sementara Israel memiliki 168,250 anggota militer aktif. Turki dilihat tidak kurang dari 35 juta rakyat yang mungkin diletakkan dalam perkhidmatan ketenteraan dalam keadaan kecemasan, sementara Israel hanya memiliki 3 juta orang.

Melihat sejarah, Turki pernah memerintah Semenanjung Balkan dan rantau Timur Tengah apabila Empayar Uthmaniyyah berjaya. Negara ini mempunyai sejarah panjang tentera dan perang.

Tetapi Israel tidak boleh dipandang rendah. Dua kali dia mengalahkan gabungan Arab dengan tanah runtuh pada Perang Enam Hari 1967 dan Perang Yom Kippur pada tahun 1973. Kebesaran juruterbang Israel meletakkan Mesir ke lututnya. Di darat, pasukan perisainya telah menghancurkan beribu-ribu kereta kebal Syria.

Hari ini dikatakan kekuatan, di tanah Turki dan Israel hampir sama. Turki mempunyai 2,445 tangki yang terdiri daripada Leopard 1 dan 2 Tangki, serta M-48 Patton dan M-60 Patton yang merupakan sisa-sisa Perang Dingin. Turkish M-60 Union Emirat dipertingkatkan di Israel ke Sabra Tank. Kerjasama itu ditandatangani pada tahun 2002 dengan nilai kontrak USD 688 juta. Dengan cara yang terhad, anggota tentera Turki masih menggunakan senapang otomatik buatan Israel.



Sedangkan Israel bergantung kepada pengeluaran domestik Merkava Tank. Tangki ini membuktikan pertempuran terbukti dan terus berkembang dari Merkava I hingga sekarang Merkava IV.

Di udara, pemapar global mencatatkan bahawa Turki mempunyai 207 jet pejuang dan 200 jet serangan tanah manakala Israel mempunyai 243 jet pejuang dan hampir sama dengan jet berasaskan darat.

Tentera Udara Turki bergantung kepada F-16 C / D dari Amerika Syarikat serta beberapa varian F-4 seperti F-4E / 2020 Terminator dan F-4E / TM Phantom II. Sementara Israel bergantung pada F-15, F-15 E Strike Eagle dan F-16 C / D / I. Paling baru-baru ini, mereka sudah mempunyai sembilan F-35 Lighting dan memerintahkan 50 lagi keping untuk sekutu terdekat mereka, Amerika Syarikat.

Di Laut, Turki mempunyai 12 kapal selam, 16 Frigat dan kapal kelas 9 Corvette. Sedangkan Israel mempunyai 6 kapal selam dan 3 corvettes, tanpa kapal frigate kelas. Apa yang tidak dikira oleh laman web Globalfirepower mungkin kuasa gabungan kedua-dua negara. AS jelas akan berdiri bersama Israel sekiranya terjadi konflik. Demikianlah gabungan AS yang paling dekat, seperti Britain, dan beberapa negara NATO.

Walaupun Turki mungkin akan disokong oleh gabungan negara-negara Timur Tengah. Tetapi kekuatan gabungan ini mungkin tidak sekuat perang Yom Kippur. Syria yang pernah dianggap mencabar Israel dengan tentera perisai di padang pasir kini mengalami konflik berpanjangan di negaranya sendiri. 

Lawan sengit seperti bekas AS-Libya yang diketuai oleh Kolonel Muammar Gaddafi juga tidak lagi wujud. Jika ada peperangan, adakah semua negara di Semenanjung Arab solid dalam penggunaan senjata? Berapa banyak senjata nuklear atau senjata pemusnah besar-besaran sebenarnya dimiliki oleh Israel? 

Setakat ini AS tidak pernah bertindak balas terhadap sekutu ini. Berbeza dengan sikapnya terhadap Iran dan Korea Utara. (IH)


Lihat sebelum ini..

1 comment:

sayednoordin said...

apa guna tentera kuat..jika Israel masih disahabati?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails